Persbericht maken & Viral creëren

Je wilt een persbericht schrijven. Je hebt nieuws te melden. Je zoekt maximale aandacht. Herkenbaar? Proven Context heeft ervaring met het schrijven van persberichten en het creëren van media-aandacht. 

Contact met Proven Context

Een (Viral) Persbericht schrijven

Het schrijven van een persbericht is niet eenvoudig. En belangrijker is nog dat je weet hoe je nieuws moet maken. Dat je begrijpt hoe jouw tekst viral kan gaan. Jouw persbericht moet een trend, innovatie of statistiek zo uitlichten dat journalisten zeggen: "Ja! Inderdaad! Dat is nieuws!". 

Proven Context, Pers & Viral Marketing

  • Nieuwswaarde bepalen
  • Viral-potentie onderzoeken
  • Kernonderwerpen selecteren
  • Stijl en Tekst opstellen
  • Verzending faciliteren
NEEM CONTACT OP

Een persbericht v.s. viral tekst maken

Wil je opvallen, dan moet je uniek zijn. Superlatieven doen het goed. Woorden als “eerste, grootste, enige, warmste, kortste, laatste, hoogste” maken jouw persbericht aantrekkelijk. Proven Context maakt en redigeert persberichten en viral-teksten. 

Viral versus Persbericht

Een viral is een modern woord voor Persbericht. Een viral is toch online, zou je denken. Nee, in het boek Contagious schrijft onderzoeker Jonah Berger dat een viral maar voor 7% door online kanalen ontstaat. 93% is gewone mond-tot-mond-communicatie. 

Proven Context schrijft persberichten 
bel ons op 085 - 1301818

Persbericht en Commercie

Als organisatie wil je aandacht genereren voor jouw sector, organisatie, product, dienst. Maar let op: de meeste journalisten zijn commercie-avers. Zelfs als een bericht maar een vleugje reclame in zich heeft, leggen ze het naast zich neer. Je persbericht moet écht nieuwswaarde bevatten en onderscheidend zijn.

Persbericht schrijven: 10 tips

Als je de nieuwswaarde hebt ontdekt, kun je starten met schrijven. anteer de volgende 10 tips bij het schrijven van een persbericht.

  1. Gebruik geen reclameteksten
  2. Je titel moet direct overtuigen
  3. Plaats de essentie in de inleiding
  4. Elke alinea moet je los kunnen lezen
  5. Alinea’s staan in volgorde van relevantie
  6. Schrijf niet meer dan vier á vijf alinea’s
  7. Structureer via tussenkoppen
  8. Voeg uitspraken en citaten toe
  9. Betrek het STEPPS-model
  10. Voeg bronnen / autoriteiten toe

Proven Context - Een persbericht te schrijven in 3 stappen

Bij het maken van een persbericht, gaat Proven Context op de volgende manier te werk. 

  1. Nieuwswaarde bepalen
    Proven Context kijkt objectief naar een onderwerp. Vanaf een afstand bekijken we wat de nieuwswaarde van het persbericht is. Dan bepalen we een strategie

  2. Persbericht schrijven
    We starten met het schrijven van een concept-persbericht. Dat persbericht scherpen we aan tot een tekst van maximaal vier of vijf sterke alinea’s. Ook adviseren we over de mogelijkheden om bij het persbericht een ondersteunend rapport te maken. Dit zorgt voor extra publiciteit.

  3. Pers actief benaderen
    Proven Context adviseert over een actieve en assertieve benadering van pers en journalisten. Dit kost tijd en vraag om een subtiele aanpak. Maar dit vergroot ook de kans op plaatsing van het persbericht. 

Proven Context voor je persbericht

Door nieuws te maken, persberichten te schrijven en de media te bereiken heeft Proven Context waardevolle links gecreëerd. Die links zijn perfect voor linkbuilding, SEO en Content Marketing

Verwant aan een Persbericht maken

Neem contact op

Proven Context verbetert de resultaten van jouw organisatie. Via SEO, tekst, marketing en communicatie. Bel 085 - 1301818 of vul het formulier in.