Specialist in Linkbuilding Strategie

In een linkbuilding-strategie spelen engaging content, virals, social posts en PR een hoofdrol. Word specialist. Lees verder.

Linkbuilding via 4 soorten links

Linkbuilding is één van de zes belangrijke ranking factors voor jouw Google-positie (SERP). Andere ranking factors zijn keywordanalyse, content, sitestructuur, techniek en mobile focus. Veel marketeers denken bij linkbuilding alleen aan links vanaf andere websites naar jouw website (inbound links). Maar interne links, outbound links en social links zijn net zo goed voor linkbuild-strategie.

Linkbuilding als SEO Strategie

Linkbuilding betekent: bouwen aan links náár je website (inbound links), links binnen je website (interne links) en links vanaf jouw website (outbound links). En er is nog een vierde categorie links: social links. Dit zijn links buiten jouw website om die toch bijdragen bij aan jouw domein autoriteit. Het gaat hierbij om shares binnen social media van artikelen van jouw website.  

Proven Context adviseert over jouw Linkbuilding-Strategie

  • Linkstructuur in kaart brengen
  • Quick wins in Linkbuilding
  • Link-strategie opzetten
  • SEO-Contentadvies geven
NEEM CONTACT OP

1. Inbound links - Links náár jouw website

Links naar je website heten inbound links. Inbound links zijn nog steeds ongelofelijk belangrijk. Tegelijkertijd is volgens onderzoeksbureau Searchmetrics de dominantie ervan afgenomen in vergelijking tot andere soorten links. Bij inbound linkbuiden zijn drie aspecten relevant.

  • De autoriteit van de links
    Een link vanaf nu.nl of telegraaf.nl is veel waard. Dat is een link met een hoge domein autoriteit. Een link van een website met weinig bezoekers is minder waard (maar ook zeker niet zinloos).

  • De hoeveelheid links
    De hoeveelheid links is nog altijd een belangrijke onderdeel van linkbuilding. Toch is de hoeveelheid niet los te zien van de kwaliteit en autoriteit van die links.

  • Gedrag op je website
    Een link moet een bezoeker leiden naar een relevante pagina van jouw website. Een bounce (een gebruiker die na het klikken op de Google-link gelijk weer terugkeert naar Google) is slecht voor je Google Ranking.   

2. Interne links - Links binnen jouw website

Google hecht grote waarde aan een heldere interne linkstructuur. Bouw daarom aan een linkbuilding-strategie waarbij pagina's logisch op elkaar aansluiten. Vergroot het aantal doorkliks. En vertel Google hoe je website in elkaar zit via een XML- of HTML-sitemap.

3. Outbound links - Links vanaf jouw website

Ook outbound links - links vanaf jouw website naar een andere website - zijn belangrijk. Google wil uiteindelijk dat jij gebruikers helpt. Als gebruikers via jouw website een andere relevante website ontdekken, vind Google dat positief. Outbound linkbuilden draagt dus bij aan jouw de autoriteit van jouw domein.

Whitepaper SEO Content Marketing

  • Hoger in Google
  • Over keywords en links
  • Over content en techniek
  • 100% begrijpelijk
  • 100% praktisch
DOWNLOAD GRATIS

Risico's in Linkbuilden

Proven Context geeft alleen adviezen voor veilig linkbuilden. Veilig linkbuilden is linkbuilding waarbij het aantal links naar jouw website op een natuurlijke manier groeit. Via relevante content, gastblogs, social shares, etc. Zoals Google het wil dus. Er zijn ook andere, meer risicovolle methodes, om links naar je website te verkrijgen, bijvoorbeeld.

  • het inkopen van links
  • het inkopen van clicks op jouw links
  • het uitruilen van van links
  • het opzetten van een website met links naar jouw website


Linkbuilding en Google Penalties

Risicovol linkbuilden kan nog steeds succesvol zijn. Toch geldt dat je een risico neemt wanneer je deze risicostrategieën integreert. Je riskeert een Google-penalty. Google zorgt er dan voor dat jouw website één week tot enkele maanden onvindbaar wordt in Google. Je zult dan eerst je linkbuilding-strategie moeten aanpassen. De Google-penalty heeft ook grote gevolgen voor je ranking op lange termijn. Herstel kan letterlijk maanden tot jaren duren. Linkbuilding-penalty zijn in de praktijk al regelmatig uitgedeeld. Aan kleine én grote bedrijven. 

Relevant Linkbuilden = Relevante Content

Waardevolle links krijg je door relevante content te publiceren. Relevante content doet iets met mensen. Mensen gaan jouw verhaal gaan delen. En dat delen creëert links. Dit is linkbuilding zoals het hoort. Wat relevante content is, lees je in het blog: In 6 STEPPS naar Engaging Content

Lees ook

 

Neem contact op

Proven Context verbetert de resultaten van jouw organisatie. Via SEO, tekst, marketing en communicatie. Bel 085 - 1301818 of vul het formulier in.