Marketingcommunicatie-strategie

Een geïntegreerde strategie waarin marketing én communicatie verwerkt zijn. Floor, van Raaij en Bouwman vertellen er alles over in hun boek Marketingcommunicatie-strategie.

Dit is strategische marketingcommunicatie

Waar hebben we het over? Wat is een precies een geïntegreerde marketingcommunicatiestrategie? Dit is strategische marketingcommunicatie waarbij ...

  • individuele marketingcommunicatie-middelen elkaar versterken
  • één boodschap op meerdere manieren wordt aangeboden
  • gebruikers zelf bepalen zelf welke middelen ze gebruiken
  • de sterkte van elk marketingcommunicatie-middel wordt benut


Bekijk ook het totaaloverzicht marketingcommunicatie-middelen

Proven Context & Marketingcommunicatie

  • Bepaling KPI's
  • Campagneontwikkeling
  • Opzetten concepten
  • Aansturing bureaus
  • Resultaatanalyse
NEEM CONTACT OP

Herkenbaar communicatieprobleem?

Stel: je hebt een goed idee voor een marketingcommunicatie-campagne. Jouw idee is origineel en commercieel sterk. Jouw idee heeft bovendien potentie om viral te gaan en veel conversies te realiseren. Het enige dat je nog nodig hebt, is een "go". En daar loopt het mis.

Marketingcommunicatie integreren is gedoe

Je pitcht jouw sterke en vernieuwende idee bij andere interne afdelingen. Je krijgt de volgende reacties waar jij als Marketingcommunicatie-specialist dus iets moet.

  • Branding zegt: “Goed idee. Het botst alleen met onze Branding-guidelines”
  • Campain zegt: “Goed idee. Maar er staan al twee andere campagnes gepland"
  • Social zegt: “Goed idee. Maar het wijkt te sterk af van ons Social Media beleid”
  • Pricing zegt: "Goed idee. Maar dit overschrijdt het toegewezen budget"
  • Marketing zegt: “Goed idee. Mijn fiat heb je als je het er intern doorkrijgt”

De kracht van Omni-Channel Marketing / Cross-Mediale Marketing

1 + 1 = 3. Zo werkt omni-channel marketing / crossmediale marketing. De kracht van een geïntegreerde marketingcommunicatie-strategie is dat losse marketingcommunicatie-middelen individueel sterker. 

Stel: je voert verschillende campagnes op het gebied van online marketing. Je zet adwords en display-advertising in. Ook lanceer binnen deze campagne een viral via youtube. Goed nieuws: de viral slaat aan. Hierdoor stijgt óók de conversie op je adwords- en display-uitingen. Je besluit binnen dezelfde campagne ook nog een outdoor advertising in te zetten. Hierdoorstijgen de clicks op je youtube-video, als de clicks op je adwords- en display-advertenties.

Robots voor je geïntegreerde Marketingcommunicatie-strategie?

Richtlijnen en targets van individuele afdelingen zorgen ervoor dat een hoger bedrijfsdoel niet meer gezien wordt. Zelfs al is de bedachte marketingcommunicatie-strategie beter voor het bedrijf. Een robot zou tot betere resultaten komen. Die kijkt slechts naar feiten en big data.

6 Praktische richtlijnen voor geïntegreerde Marketingcommuncatie

Ondanks discussies, politiek, targets en tegenstrijdige belangen, is het mogelijk om tot een consensus te komen. De onderstaande praktische richtlijnen helpen daarbij. Proven Context kan hierbij adviseren.

  1. Formuleer meetbare doelstellingen (KPI's)
  2. Werk ideeën samen met stakeholders uit
  3. Creëer ‘wins’ voor elke individuele stakeholder
  4. Bepaal de kracht van elk communicatiemiddel
  5. Test je ideeën bij de doelgroep(en)
  6. Stel de optimale inzet vast

Proven Context is specialist in

  • Content Marketing
  • Tekstschrijven
  • Conversie Optimalisatie
  • Marketingcommunicatie
  • E-mailmarketing
WE HELPEN JE GRAAG!
Neem contact op

Proven Context verbetert de resultaten van jouw organisatie. Via SEO, tekst, marketing en communicatie. Bel 085 - 1301818 of vul het formulier in.