Onze cookies zorgen voor gebruiksgemak en analyseren websitegedrag. Lees meer.

Ik begrijp het

Marketingcommunicatie Strategie

Een geïntegreerde strategie waarin marketing én communicatie verwerkt zijn: Floor, van Raaij en Bouwman vertellen er alles over in hun boek Marketingcommunicatiestrategie.

Dit is strategische marketingcommunicatie

Waar hebben we het over? Wat is een precies een geïntegreerde marketingcommunicatiestrategie? Dit is strategische marketingcommunicatie waarbij ...

  • individuele marketingcommunicatie-middelen elkaar versterken
  • één boodschap op meerdere manieren wordt aangeboden
  • gebruikers zelf bepalen zelf welke middelen ze gebruiken
  • de sterkte van elk marketingcommunicatie-middel wordt benut


Bekijk ook het totaaloverzicht marketingcommunicatiemiddelen

Tekstschrijver_Copywriter_SEO_Content_Proven_Context

Proven Context & Marketingcommunicatie

  • Bepaling KPI's
  • Campagneontwikkeling
  • Opzetten concepten
  • Aansturing bureaus
  • Resultaatanalyse
NEEM CONTACT OP

Herkenbaar communicatieprobleem?

Stel: je hebt een goed idee voor een marketingcommunicatiecampagne. Jouw idee is origineel en commercieel sterk. Jouw idee heeft bovendien potentie om viral te gaan en veel conversies te realiseren. Het enige dat je nog nodig hebt, is een "go". En daar loopt het mis.

Marketingcommunicatie integreren is gedoe

Je pitcht jouw sterke en vernieuwende idee bij andere interne afdelingen. Je krijgt de volgende reacties waar jij als specialist in marketingcommunicatie dus iets moet.

  • Branding zegt: “Goed idee. Het botst alleen met onze Branding-guidelines”
  • Campain zegt: “Goed idee. Maar er staan al twee andere campagnes gepland"
  • Social zegt: “Goed idee. Maar het wijkt te sterk af van ons Social Media beleid”
  • Pricing zegt: "Goed idee. Maar dit overschrijdt het toegewezen budget"
  • Marketing zegt: “Goed idee. Mijn fiat heb je als je het er intern doorkrijgt”

De kracht van Omni-Channel Marketing / Cross-Mediale Marketing

1 + 1 = 3. Zo werkt omni-channel marketing / crossmediale marketing. De kracht van een geïntegreerde marketingcommunicatie-strategie is dat losse marketingcommunicatie-middelen individueel sterker worden. 

Stel: je voert verschillende campagnes op het gebied van online marketing. Je zet adwords en display-advertising in. Ook lanceer je binnen deze campagne een viral via Youtube. Goed nieuws: de viral slaat aan. Hierdoor stijgt óók de conversie op je adwords- en display-uitingen. Je besluit binnen dezelfde campagne ook nog een outdoor advertising in te zetten. Hierdoor stijgen de clicks op je Youtube-video en de clicks op je ads- en display-advertenties.

Robots voor je geïntegreerde Marketingcommunicatie-strategie?

Richtlijnen en targets van individuele afdelingen zorgen ervoor dat een hoger bedrijfsdoel niet meer gezien wordt. Zelfs al is de bedachte marketingcommunicatie-strategie beter voor het bedrijf. Een robot zou tot betere resultaten komen. Die kijkt slechts naar feiten en big data.

6 Praktische richtlijnen voor geïntegreerde Marketingcommuncatie

Ondanks discussies, politiek, targets en tegenstrijdige belangen, is het mogelijk om tot een consensus te komen. De onderstaande praktische richtlijnen helpen daarbij. Proven Context kan hierbij adviseren.

  1. Formuleer meetbare doelstellingen (KPI's)
  2. Werk ideeën samen met stakeholders uit
  3. Creëer ‘wins’ voor elke individuele stakeholder
  4. Bepaal de kracht van elk communicatiemiddel
  5. Test je ideeën bij de doelgroep(en)
  6. Stel de optimale inzet vast
bannerfoto_olaf_geysendorpher

Proven Context helpt bedrijven met

  • Tekstschrijven
  • Zoekmachine Optimalisatie
  • Content Marketing
  • Marketingcommunicatie
  • E-mailmarketing
NEEM CONTACT OP
Olaf_Directeur_Proven Context_vrijstaand
Neem contact op

De juiste tekstschrijvers, een ijzersterke marketingcampage of een hogere Google-positie? Neem contact met ons op. Bel 085 - 1301818 of gebruik het formulier.