Onze cookies zorgen voor gebruiksgemak en analyseren websitegedrag. Lees meer.

Ik begrijp het

Linkbuilding - Cursus SEO - Deel 9

Cursus SEO Content Marketing. Deel 9 van deze gratis cursus SEO gaat over Linkbuilding.

Linkbuilding. Daarover gaat deel 9 van deze videoserie over SEO en Content Marketing. Linkbuilding is een specifiek onderdeel dat invloed heeft op de vindbaarheid van jouw website. 

Wat is Linkbuilding?

Bij Linkbuilding ga je specifiek kijken naar verwijzingen, ofwel links Van én Naar jouw website. De meeste mensen denken bij linkbuilden vooral aan de links naar jouw website. Maar linkbuilden is dus veel meer dan dat. Er zijn vier soorten links:

  • Inbound Links – Dit zijn links vanaf een andere website naar jouw website.
  • Outbound Links – Dit zijn omgekeerd dan links vanaf een andere website naar jouw website.
  • Interne Links – Dit zijn links van de ene pagina van je eigen website naar een andere pagina van je website.
  • Social Links – Dit zijn niet, zoals je zou verwachten, links vanaf Social Media, maar likes en shares binnen jouw Social Media kanalen. Ik vertel je er zo meer over.

Inbound links / Inkomende Links

Links naar jouw website zijn nog steeds ongelofelijk belangrijk voor jouw Google Ranking. Maar volgens onderzoeksbureau Searchmetrics neemt de waarde ervan wel steeds verder af. Bij inbound linkbuilden zijn er simpelweg twee strategieën:

  • Veilig en tijdsintensief
  • Risicovol en snel

Veilig en Risicovol Linkbuilden

Veilig Linkbuilden heeft vooral te maken met relevante content creëren, én zorgen dat die content tussen personen gedeeld wordt. Heb je écht wat zinvols te melden, dan gaan mensen dat vanzelf delen. Op mijn website provencontext.nl vind je een interessante Blog over Engaging Content. Daarin beschrijf ik hoe je een Viral kunt creëren. En Virals zijn fantastisch als je links naar je website wilt krijgen.

Risicovol linkbuilden is een beetje iets van vroeger, maar het gebeurt nog steeds

  • Links kopen op kleine onduidelijke websites
  • Kleine andere websites bouwen, alleen om te links te krijgen
  • Clicks op links vanaf andere websites kopen
  • En Links uitruilen met andere, soms onduidelijke, websites


Risico linkbuilden kan werken. Maar als je pech hebt, ontdekt Google je strategie. En als dat zo is, moet je opnieuw beginnen. Je krijgt dan een Google-penalty en wordt op een zwarte lijst geplaatst. En geloof me, dat wil je gewoon niet. Anderzijds ken ik bedrijven die juist met deze tactieken groot zijn geworden. Maar dat is al wel even geleden. En toen was Google nog minder streng.

Waarom is Google hier niet blij mee? Google wil gebruikers helpen met relevante websites. Om te bekijk of iets relevant is, heeft Google criteria vastgesteld. Via risicovol linkbuilding ben je eigenlijk aan het rommelen met die criteria. En dat wil Google niet.

bannerfoto_olaf_geysendorpher

Proven Context helpt bedrijven met

  • Tekstschrijven
  • Zoekmachine Optimalisatie
  • Content Marketing
  • Marketingcommunicatie
  • E-mailmarketing
NEEM CONTACT OP

Outbound Links / Uitgaande Links

Heb je eindelijk die bezoeker op je website, stuur je hem vervolgens weer door naar een andere website. Waarom zou je dat doen? Heel simpel. Google wil mensen die iets zoeken, verder helpen. Het kan natuurlijk zijn dat jouw website uiteindelijk toch niet datgene was waar mensen naar zochten. In meeste gevallen gaan die mensen dan terug naar Google en doen ze een nieuwe zoekopdracht. Google krijgt daardoor dus een signaal dat jouw website die bezoeker niet heeft kunnen helpen. 

Het werkt anders als jij de bezoeker een link biedt naar een andere website, en die bezoeker op die andere website wél vindt wat hij of zij zocht. Dit is uiteindelijk voor Google een signaal dat jouw website, hetzij indirect, tóch de bezoeker heeft geholpen. En dat ziet Google graag. Een goed voorbeeld van een website die volledig bouwt op uitgaande links is natuurlijk Startpagina.nl. Het is een beetje de fossiel onder de websites, maar het enige dat Startpagina doet, is outbound links bieden.

Interne Links

We hadden het er al even over bij je sitestructuur. Op je website moet je zorgen voor voldoende interne links. Je bezoeker komt namelijk binnen op een willekeurige pagina in je website. Via die pagina moet hij of zij snel kunnen navigeren naar andere relevante pagina’s. Het liefst zonder het menu aan te hoeven klikken. Hoe beter jij de interne linkstructuur op orde hebt, hoe langer jij de bezoeker kunt vasthouden op je websites. En een langere bezoekduur en hoge clickratio dragen bij aan jouw Google Ranking.

Social Links

Stel: je maakt een Infographic en die plaats je op Social Media. Vervolgens wordt hij duizenden keren bekeken en gedeeld. Maar al die kijkers en delers klikken niet door naar je website. Google telt dit dan tóch mee voor jouw Ranking. Dat mensen actief met jouw Blogs, Infographics of Video’s bezig zijn, is voor Google een argument dat jij als bedrijf wat interessants te melden hebt. En dat draagt bij aan de autoriteit van jouw website.

Meer over SEO en Content Marketing

Wil je meer leren over SEO en Content Marketing, abonneer je dan op mijn Youtubekanaal of ga naar mijn website Provencontext.nl. Hierop vind je onder andere de gratis Whitepaper SEO Content Marketing. Ook vertel ik op provencontext.nl hoe ik jouw organisatie kan helpen met Content en Zoekmachine Optimalisatie.

Ga terug naar de Overzichtspagina Cursus SEO >

Olaf_Directeur_Proven Context_vrijstaand
Neem contact op

Perfecte webteksten. Een campage voor meer leads. Een hogere positie in Google. Wij gaan aan de slag. Laat je gegevens achter of bel 085 1301818.