The Tipping Point - Malcolm Gladwell Score 7.6

In zijn boek The Tipping Point laat Malcolm Gladwell zie hoe rages ontstaan, zoals flippo's, spinners, Uggs en jassen met bontkragen.

In zijn boek The Tipping Point laat Malcolm Gladwell zie hoe rages ontstaan.

Met The Tipping Point bedoelt Malcolm Gladwell een keerpunt. Het punt waarop een rage een rage wordt. Want opeens gingen mensen kapotte spijkerbroeken dragen, speelden mensen massaal Angry Birds en werden Spinners en Flippo’s een succes. Malcom Gladwell toont in zijn boek aan hoe je zo’n keerpunt bereikt in marketing, maar bijvoorbeeld ook hoe dit keerpunt ontstaat in de criminaliteit.

Beschrijving van The Tipping Point

Malcolm Gladwell geeft in zijn boek The Tipping Point aan dat een rage kan ontstaan op basis van drie pijlers:

  • De mensen die de rage starten
  • De mate waarin de rage interessant genoeg is om tot rage uit te groeien
  • De rol die de context / het moment speelt

Door een juiste inzet en balans van deze drie factoren ontstaan rages. In het begin van het boek worden deze drie pijlers uiteengezet. In het vervolg van het boek bespreekt Gladwell twee praktijkcases aan de hand van de drie pijlers.

Connectors, Maven and Salesmen

In het hoofdstuk The Law of the Few heeft Malcolm Gladwell het over Connectors, Maven en Salesmen. Dit drie typen zijn schaars, maar noodzakelijk voor de rage. Eén persoon kan bovendien meerdere rollen hebben. Deze schaarse mensen zorgen ervoor dat een hype tot rage kan uitgroeien.

  • Connectors zijn mensen die gewoon heel veel vrienden en kennissen hebben. Bijna iedereen kent wel zo iemand.
  • Mavens zijn mensen die kennis vermeerderen. Het zijn de nerds die direct uitzoeken hoe iets werkt, en hierover bloggen en vloggen.
  • Salesmen zijn de enthousiastelingen die jouw twijfels wegnemen. “Wat ik nou toch heb ontdekt!!!”
Malcolm Gladwell geeft in zijn boek The Tipping Point aan dat een rage kan ontstaan op basis van drie pijlers.

Uitgelicht

Op pagina 40 van The Tipping Point spreekt Malcolm Gladwell over Connectors. In een experiment, uitgevoerd door Gladwell, moesten studenten op basis van 250 achternamen uit het telefoonboek aangeven of ze iemand kenden met die achternaam. Hieronder beschrijft hij het resultaat:

“The lowest score was 16. The highest score was 108. There were two dozen or so scores under 20. And four over 100. … A handful of people truly have an extraordinary knack of making friends and acquintances. They are Connectors.”

Conclusie The Tipping Point

The Tipping Point van Malcom Gladwell is een heel interessant boek om te ontdekken hoe rages werken. Natuurlijk zal het vrijwel onmogelijk zijn om zelf een rage te starten. Maar vanuit marketing-oogpunt geeft The Tipping Point je wel héél veel informatie om rekening mee te houden in jouw marketing- en communicatiebeleid. En dat is zeker wat waard.

Pluspunten

  • Heel interessant om te weten hoe rages tot stand komen
  • Aansprekende voorbeelden
  • Theoretisch stevig onderbouwd

Minpunten

  • Lastig leesbaar (Academisch Engels)
  • Veel blokken tekst. Een plaatje was welkom geweest
  • Voorbeelden zijn écht Amerikaans
laptop-nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief. 7.800 ontvangers gingen je voor. Over Marketing, Teksten en Communicatie.

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.