The Tipping Point - Malcolm Gladwell - Score 7.6

In zijn boek The Tipping Point laat Malcolm Gladwell zie hoe rages ontstaan, zoals flippo's, spinners, Ugg's en jassen met bontkragen.

Met The Tipping Point bedoelt Malcolm Gladwell een keerpunt. Het punt waarop een rage een rage wordt. Want opeens gingen mensen kapotte spijkerbroeken dragen, speelden mensen massaal Angry Birds en werden Spinners en Flippo's een succes. Malcom Gladwell toont in zijn boek aan hoe je zo'n keerpunt bereikt. In marketing. Maar bijvoorbeeld bij criminaliteit. 

Beschrijving van The Tipping Point

Malcolm Gladwell geeft in zijn boek The Tipping Point aan dat een rage kan ontstaan op basis van drie pijlers:

  • de mensen die de rage starten
  • de mate waarin de rage interessant genoeg is om tot rage uit te groeien
  • de rol die de context / het moment speelt


Door een juiste inzet en balans van deze drie factoren ontstaan rages. In het begin van het boek worden deze drie pijlers uiteengezet. In het vervolg van het boek bespreek Gladwell twee praktijkcase aan de hand van de drie pijlers.  

Connectors, Maven and Salesmen

In het hoofdstuk The Law of the Few heeft Malcolm Gladwell het over Connectors, Maven en Salesmen. Dit drie type mensen is schaars, maar noodzakelijk voor de rage. Eén persoon kan bovendien meerdere rollen hebben. Deze schaarse mensen zorgen ervoor dat een hype tot rage kan uitgroeien.

  • Connectors zijn mensen die gewoon heel veel vrienden en kennissen hebben. Bijna iedereen kent wel zo iemand. 
  • Mavens zijn mensen die kennis vermeerderen. Het zijn de nerds die direct uitzoeken hoe iets werkt, en hierover bloggen en vloggen.
  • Salesmen zijn de enthousiastelingen die jouw twijfels wegnemen. "Wat ik nou toch heb ontdekt!!!". 

Uitgelicht

Op pagina 40 van The Tipping Point spreekt Malcolm Gladwell over Connectors. In een experiment, uitgevoerd door Gladwell, moesten studenten op basis van 250 achternamen uit het telefoonboek aangeven of ze iemand kenden met die achternaam. Hieronder beschrijft hij het resultaat:

"The lowest score was 16. The highest score was 108. There were two dozen or so scores under 20. And four over 100. ... A handful of people truly have an extraordinary knack of making friends and acquintainces. They are Connectors." 

Conclusie The Tipping Point

The Tipping Point van Malcom Gladwell is een heel interessant boek om te ontdekken hoe rages werken. Natuurlijk zal het vrijwel onmogelijk zijn om zelf een rage te starten. Maar vanuit marketing-oogpunt geeft The Tipping Point je wel héél veel informatie om rekening mee te houden in jouw marketing- en communicatiebeleid. En dat is zeker wat waard. 

Pluspunten

  • Heel interessant om te weten hoe rages tot stand komen
  • Aansprekende voorbeelden 
  • Theoretisch stevig onderbouwd


Minpunten

  • Lastig leesbaar (Academisch Engels)
  • Veel blokken tekst. Een plaatje had welkom geweest
  • Voorbeelden écht Amerikaans

Eindscore The Tipping Point

Het boek The Tipping Point van Malcolm Gladwell krijgt een 7,6 als beoordeling.

Boek The Tipping Point kopen

Je kunt het boek The Tipping Point van Malcom Gladwell eventueel kopen via de links hieronder.


Bekijk bij Bol.com

The Tipping Point

 


Bekijk bij Managementboek.nl 

The Tipping Point