In zijn boek The Tipping Point laat Malcolm Gladwell zie hoe rages ontstaan, zoals flippo's, spinners, Ugg's en jassen met bontkragen.
Met The Tipping Point bedoelt Malcolm Gladwell een keerpunt. Het punt waarop een rage een rage wordt. Want opeens gingen mensen kapotte spijkerbroeken dragen, speelden mensen massaal Angry Birds en werden Spinners en Flippo's een succes. Malcom Gladwell toont in zijn boek aan hoe je zo'n keerpunt bereikt. In marketing. Maar bijvoorbeeld bij criminaliteit.
Malcolm Gladwell geeft in zijn boek The Tipping Point aan dat een rage kan ontstaan op basis van drie pijlers:
Door een juiste inzet en balans van deze drie factoren ontstaan rages. In het begin van het boek worden deze drie pijlers uiteengezet. In het vervolg van het boek bespreek Gladwell twee praktijkcase aan de hand van de drie pijlers.
In het hoofdstuk The Law of the Few heeft Malcolm Gladwell het over Connectors, Maven en Salesmen. Dit drie type mensen is schaars, maar noodzakelijk voor de rage. Eén persoon kan bovendien meerdere rollen hebben. Deze schaarse mensen zorgen ervoor dat een hype tot rage kan uitgroeien.
Uitgelicht
Op pagina 40 van The Tipping Point spreekt Malcolm Gladwell over Connectors. In een experiment, uitgevoerd door Gladwell, moesten studenten op basis van 250 achternamen uit het telefoonboek aangeven of ze iemand kenden met die achternaam. Hieronder beschrijft hij het resultaat:
"The lowest score was 16. The highest score was 108. There were two dozen or so scores under 20. And four over 100. ... A handful of people truly have an extraordinary knack of making friends and acquintainces. They are Connectors."
Lees ook: In 6 stappen naar Engaging Content
The Tipping Point van Malcom Gladwell is een heel interessant boek om te ontdekken hoe rages werken. Natuurlijk zal het vrijwel onmogelijk zijn om zelf een rage te starten. Maar vanuit marketing-oogpunt geeft The Tipping Point je wel héél veel informatie om rekening mee te houden in jouw marketing- en communicatiebeleid. En dat is zeker wat waard.
Pluspunten
Minpunten
Het boek The Tipping Point van Malcolm Gladwell krijgt een 7,6 als beoordeling.
Je kunt het boek The Tipping Point van Malcom Gladwell eventueel kopen via de links hieronder.