Marketingcommunicatie-strategie - Floor, Van Raaij, Bouwman - Score 7,2

Het boek Marketingcommunicatie-strategie van Floor, Van Raaij en Bouwman is een icoon voor iedereen die werkt in marketingcommunicatie.

Marketingcommunicatie-strategie is primair een boek voor studenten en starters

Grote kans dat je het boek Marketingcommunicatie-strategie van Floor, Van Raaij en Bouwman kent als je een hbo-opleiding Marketing of Communicatie hebt gestudeerd. Het boek is een icoon en biedt zowel een compleet overzicht als relatief praktische handvatten voor marketeers en communicatie-specialisten in bedrijven.

Icon zoekwoordonderzoek

Beschrijving boek Marketingcommunicatie-strategie

Marketingcommunicatie-strategie is primair een boek voor studenten en starters. Het laat starters kennismaken met het communicatievak, gericht op commerciële promotie. Het boek is opgebouwd uit 5 delen waarbij het opzetten van een marketingcommunicatie-plan en het bespreken van de marketingcommunicatie-instrumenten de grootste en belangrijkste zijn.

Traditionele marketingcommunicatie

Het boek Marketingcommunicatie-strategie is al behoorlijk lang min of meer hetzelfde. Wat in de laatste druk van het boek uit 2015 opvalt, is de afwezigheid van het online kanaal. Daarover is maar weinig te vinden. Natuurlijk zijn winkelcommunicatie, evenementen en sponsoring nog steeds belangrijke instrumenten. Maar landingspagina’s, websites, social media-platforms en user-based content zijn misschien wel veel belangrijker. Informatie daarover is maar mondjesmaat verwerkt.

Marketingcommunicatieplan en -model

Floor, Van Raaij en Bouwman bieden met het boek Marketingcommunicatie-strategie de perfecte handvatten om een geïntegreerde marketingcommunicatiestrategie op te zetten. Door stapje voor stapje te werk te gaan, kun je hiermee een stevig verhaal neerzetten waarmee stakeholders in jouw organisatie overtuigd kunnen worden. Dat is uiteraard nodig om budget los te krijgen voor jouw plannen.

Boek Marketingcommunicatiestrategie-floor-van-raaij-bouwman

Uitgelicht 1

Op één van de laatste pagina’s staat, verscholen middenin een alinea, misschien wel de kern van het boek beschreven: “Door een geïntegreerde aanpak van marketingcommunicatie is het totaal van de communicatie-activiteiten groter dan de som der delen: 1 + 1 = 3”.

Ofwel: zou je een gerichte Adwords-campagne combineren met een gerichte e-mailingcampagne, dan gaan zowel de Adwords als de e-mailcampagne beter scoren.

Uitgelicht 2

Het praktische probleem bij het creëren van een geïntegreerde marketingcommunicatieaanpak is dat de beslissing over marketingcommunicatie-instrumenten is verdeeld over verschillende afdelingen, elk met eigen managers. “Elk van deze functionarissen verdedigt zijn eigen territorium. Tussen de afdelingen heerst vaak een sterke rivaliteit. Dit is een complex en reëel probleem voor veel organisaties. Het hogere communicatieve doel van de organisatie wordt niet meer gezien. Slechts het doel van de eigen afdeling.

Conclusie boek Marketingcommunicatie-strategie

Marketingcommunicatie-strategie is nog steeds erg geschikt voor starters en studenten. Zeker als het aankomt op het maken van een strategische communicatieplan. Maar voor de moderne student is er toch écht aanvullende informatie over online marketing, content marketing, e-mailmarketing en social marketing nodig. Helaas is ook het Handboek Online Marketing van Patrick Petersen hier maar matig geschikt voor.

Pluspunten

  • Perfect voor het maken van communicatieplannen
  • Vrijwel alle informatie over offline mogelijkheden
  • Een icoon op het gebied van marketingcommunicatie

Minpunten

  • Bij vlagen erg theoretisch
  • Het online kanaal is veel te beknopt uitgewerkt
  • Teksten kunnen hier en daar bondiger
laptop-nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief. 7.800 ontvangers gingen je voor. Over Marketing, Teksten en Communicatie.

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.