Made to Stick - Chip Heath en Dan Heath Score 8.8

Made to Stick is hét inspiratieboek voor Content Marketeers. Chip Heath en Dan Heath laten zien hoe jouw content werkt en blijft plakken. Een must read!

Made to Stick is een handboek dat álle content marketeers moeten lezen. En met hun alle tekstschrijvers, copywriters, online marketeers, e-mailmarketeers en social marketeers. Made to Stick geeft via het SUCCES-model zes praktische regels hoe jouw content gegarandeerd gaat werken. En waar de valkuilen zitten. Wij raden je dit boek zeker aan!

Proven Context Icon 150 -164

Beschrijving Made to Stick – Chip en Dan Heath

In Made to Stick beschrijven de onderzoekers Chip Heath en Dan Heath waarom sommige verhalen, marketingacties of overheidscampagnes wél aanslaan en andere niet. Ze definiëren zes duidelijke factoren die dit succes bepalen. Deze factoren hebben ze opgenomen in het SUCCES-model. Dit model vormde ook de inspiratie voor Jonah Berger die met zijn boek Contagious (besmettelijk) de belangrijkste voorwaarden voor engaging content en virals definieerde.

Het SUCCES-model van Chip Heat en Dan Heath

Dit zijn de zes onderdelen die Chip Heath en Dan Heath presenteren in hun SUCCES-model.

  • Simple
    Je moet in één zin de essentie van je verhaal kunnen vertellen.
  • Unexpected
    Creëer een vraag (“knowledge gaps”) en zorg dat mensen het antwoord willen weten.
  • Concrete
    Maak zaken concreet. “Focus on the revenue of our stakeholders” is vaag. “Sell 1.000 more shoes” is concreet.
  • Credible
    Zorg dat mensen overtuigd worden door … zichzelf. Via testimonials, reviews, experimenten.
  • Emotion
    Trigger emoties. Emoties gaan verder waar tekst en afbeeldingen stoppen. Emoties zitten in ons geheugen.
  • Stories
    Verhalen onthoud je beter. Creëer dus engaging content. Lees ook In 6 STEPPS naar Engaging Content.
Made to Stick is een must read voor content marketeers.

Made to Stick – Scorecards

In het boek presenteren Chip Heath en Dan Heath tussentijds diverse clinics. Dit zijn voorbeelden waarbij ze een bepaalde uiting verbeteren. De oorspronkelijke en aangepaste uiting krijgt vervolgens positieve of negatieve SUCCES-score op Simple, Unexpected, Concrete, Credible, Emotion en Stories. De voorbeelden verhelderen de theorie. De scorecard is een praktisch hulpmiddel.

Voorbeeld uit Made to Stick

In de introductie van het boek Made to Stick geven Chip Heath en Dan Heath een voorbeeld over hoe je abstracte informatie concreet kunt maken. In het voorbeeld worden de ‘stickyness-factoren Simple, Unexpected, Concrete en Emotion goed opgepakt. Het voorbeeld gaat over een bak bioscoop-popcorn. Zo’n bak bevat 37 gram verzadigd vet terwijl 20 gram de maximale aanbevolen hoeveelheid per dag is. Popcorn is extreem slecht. Maar hoe vertel je dat? 37 gram is een onaantrekkelijk, abstract getal. Het Centre for Science in the Public Interest kwam met het volgende:

“A medium-sized ‘butter’ popcorn at a typical neighborhood movie theater contains more artery-clogging fat than a bacon-and-eggs breakfast, a Big Mac and fries for lunch, and a steak dinner with all the trimmings – combined!”

Conclusie Made to Stick

Made to Stick is een boek dat geen enkele opleiding Communicatiewetenschappen, Bedrijfscommunicatie of Journalistiek tot verplichte literatuur heeft verheven. Maar dat zou wel moeten. Made to Stick is een boek met weinig minpunten. Hooguit dat het hier en daar net iets té wetenschappelijk is geschreven en exact nul afbeeldingen bevat. Verder: een aanrader. Lezen!

Pluspunten

  • 100% geschikt voor content marketeers en SEO specialisten
  • Praktische scorecard voor al je marketingteksten
  • Heldere voorbeelden

Minpunten

  • Voorbeelden zijn Amerikaans
  • Alleen tekst. Nul afbeeldingen.
  • Ietwat wetenschappelijk
laptop-nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief. 7.800 ontvangers gingen je voor. Over Marketing, Teksten en Communicatie.

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.