Made to Stick is hét inspiratieboek voor Content Marketeers. Chip Heath en Dan Heath laten zien hoe jouw content werkt en blijft plakken. Een must read!
Made to Stick is een handboek dat álle Content Marketeers moeten lezen. En met hun alle Tekstschrijvers, Copywriters, Online Marketeers, E-mailmarketeers en Social Marketeers. Made to Stick geeft via het SUCCES-model zes praktische regels hoe jouw content gegarandeerd gaat werken. En waar de valkuilen zitten. Ik ben fan en vertel je waarom ik dat ben.
In Made to Stick beschrijven de onderzoekers Chip Heath en Dan Heath waarom sommige verhalen, marketingacties of overheidscampagnes wél aanslaan en andere niet. Ze definiëren zes duidelijke factoren die dit succes bepalen. Deze factoren hebben ze opgenomen in het SUCCES-model. Dit model vormde ook de inspiratie voor Jonah Berger die met zijn boek Contagious (Besmettelijk) de belangrijkste voorwaarden voor Engaging Content en Virals definieerde.
Dit zijn de zes onderdelen die Chip Heath en Dan heath presenteren in hun SUCCES-model.
In het boek presenteren Chip Heath en Dan Heath tussentijds diverse clinics. Dit zijn voorbeelden waarbij ze een bepaalde uiting verbeteren. De oorspronkelijke en aangepaste uiting krijgt vervolgens positieve of negatieve SUCCES-score op Simple, Unexpected, Concrete, Credible, Emotion en Stories. De voorbeelden verhelderen de theorie. De scorecard is een praktisch hulpmiddel.
In de introductie van het boek Made to Stick geven Chip Heath en Dan Heath een voorbeeld over hoe je abstractie informatie, concreet kunt maken. In het voorbeeld worden de 'stickyness-factoren Simple, Unexpected, Concrete en Emotion goed opgepakt. Het voorbeeld gaat over een bak bioscoop-popcorn. Zo'n bak bevat 37 gram verzadigd vet terwijl 20 gram de maximale aanbevolen hoeveelheid per dag is. Popcorn is extreem slecht. Maar hoe vertel je dat? 37 gram is een onaantrekkelijk, abstract getal. Het Centre for Science in the Public Interest kwam met het volgende:
"A medium-sized 'butter' popcorn at a typical neighborhood movie theater contains more artery-clogging fat than a bacon-and-eggs breakfast, a Big Mac and fries for lunch, and a steak dinner with all the trimmings - combined!"
Made to Stick is een boek dat geen enkele opleiding Communicatiewetenschappen, Bedrijfscommunicatie of Journalistiek tot verplichte literatuur heeft verheven. Maar dat zou wel moeten. Made to Stick is een boek met weinig minpunten. Hooguit dat het hier en daar net iets té wetenschappelijk is geschreven en exact nul afbeeldingen bevat. Verder: een aanrader. Lezen!
Pluspunten
Minpunten
Het boek Made to Stick van Chip Heath en Dan Heath krijgt van mij een 8,8 als score
Je kunt het boek Made to Stick van Chip Heath en Dan Heath eventueel kopen via de links hieronder. Alternatief zou je de Nederlandse vertaling De Plakfactor kunnen kopen.