Handboek Online Marketing - Patrick Petersen - Score 6.0

Het Handboek Online Marketing van Patrick Petersen bekijkt het traditionele marketingdenken vanuit een online context.

Patrick Petersen heeft redelijk wat boeken op z'n naam staan als het aankomt op Digital Marketing, Online Marketing en Content Marketing. Als vakidioot zit je meestal midden in de werkzaamheden. Via het Handboek Online Marketing stap er je even uit. Je gaat even terug terug naar de basis van marketing, en gelijk daarna duik je er weer diep in. Wat is Marketing ook al weer? Wat doen we ermee? En wat heeft de shift van Traditionele Marketing naar E-mail, Online en Content Marketing tot gevolg? 

Beschrijving Handboek Online Marketing

Samenengevat is het Handboek Online Marketing een bundeling van heel veel, zo niet alle marketingmodellen die er bestaan, inclusief de toevoeging van nieuwere online modellen, en traditionele modellen in een online jas. Het boek start met een uiteenzetting van traditionele marketingmodellen en past die modellen en nieuwere modellen toe op onder meer Online Marketing, Content Marketing en Social Marketing en E-mailmarketing. 

Modellen en nog meer modellen

De 4, 5 of 7 P's, Customer Journey, SWOT, SMART, Business Model Canvas, Ansoff, de 4, 5 en 6 C's, AIDA, de 5R's, 7S'sen, Conservatiematrix. Bedenk een marketingmodel en het staat in dit boek. En naast de veelvoud aan modellen, vind je tientallen marketingdefinities en honderden opsommingen om de modellen vorm te geven. Plus hier en daar een voorbeeld ter illustratie. Heel veel informatie dus. Wellicht té veel.

Uitgelicht 1

Het Handboek Online Marketing is een studieboek. Niet zo zeer door de inhoud, maar door de opzet. Modellen, lijstjes en definities wisselen elkaar af. Het zijn de lijstjes waarvan veel mensen moeite hebben om ze letterlijk in hun hoofd te stampen, maar wat ooit bij je tentamens wel moest. Dit boek zit er vol mee. Een opsomming volgt op een opsomming, die weer volgt op een opsomming. Zie het voorbeeld hieronder. 

Conclusie Handboek Online Marketing

Het Handboek Online Marketing van Patrick Petersen is een prima naslagwerk voor wie wil weten hoe een bepaald marketingmodel ook al weer in elkaar zat. Het boek geeft via oude en nieuwe modellen structuur aan Online Marketing, Content Marketing en E-mail Marketing. Echter, die hang naar modellen en structuur voelt nogal haaks op de steeds veranderende en vernieuwende manier van denken die hoort bij Online Marketing. Een deel van de informatie is bovendien actueler terug te zien in blogs van Marketingfacts, Frankwatching of Emerce. 

De veelvoud aan lijstjes en definities maakt het boek bovendien erg lastig leesbaar. Door de overvloed aan informatie weet je niet waar je jouw aandacht wél of niet aan moet besteden. Dus ja, je kunt met dit boek volop aan de slag als marketeer. De vraag is alleen: met wat precies? De overdaad aan informatie schaadt de leesbaarheid, toegankelijkheid en toepasbaarheid. 

Pluspunten

  • Zowel traditionele als moderne marketingmodellen
  • Zeer compleet, vanuit de marketingtheorie bezien

Minpunten

  • Te veel modellen, te veel lijstjes en te veel definities
  • Gebrek aan focus door overdaad aan informatie
  • Snel achterhaald door veranderende online omgeving

Eindscore Handboek Online Marketing

Het boek Handboek Online Marketing van Patrick Petersen krijgt van mij een 6,0 als beoordeling

Boek Handboek Online Marketing kopen

Je kunt het Handboek Online Marketing van Barry Schwartz eventueel kopen via de links hieronder.


Bekijk bij Bol.com

Handboek Online Marketing

 


Bekijk bij Managementboek.nl 

Handboek Online Marketing