Contagious - Jonah Berger - Score 8.0

In zijn boek Contagious laat Jonah Berger met succes zien hoe je met content een viral kunt creëren.

In zijn boek Contagious laat Jonah Berger met succes zien hoe je met content een viral kunt creëren.

Goh, interessant. Maar wat is dat eigenlijk: “Interessant”? Het is misschien wel dé meest belangrijke vraag voor social marketeers en content marketeers: welke informatie is besmettelijk (Contagious) en willen we delen met anderen? Onderzoeker Jonah Berger laat in zijn boek Contagious zien wat we interessant vinden, waarom we dat vinden, en waarom we interessante dingen willen delen met anderen. Zo leren we dus hoe een viral werkt.

Beschrijving Contagious

Het boek Contagious van Jonah Berger draait vooral om het STEPPS-model. Dit model geeft de lezer ingrediënten waardoor jouw informatie viral gaat. Niet alleen online, maar ook offline. Viral dus, waarbij mensen spontaan tegen elkaar gaan zeggen: “Heb je … al gezien / gehoord?!” Zo’n viral creëren is de droom van iedere (content) marketeer. Een viral stuwt het bezoek aan je website, helpt in je linkbuilding-strategie en stimuleert social shares. Een viral is dus een boost voor jouw SERP: jouw Google Pageranking.

Het STEPPS-model van Jonah Berger

Jonah Berger presenteert in Contagious de 6 ingrediënten van het STEPPS-model.

  1. Social Currency – Bij vrienden indruk maken met jouw nieuws
  2. Trigger – zorgen dat jouw nieuws aanhaakt bij iets herkenbaars
  3. Emotion – Inspelen op emoties
  4. Praktical – handige informatie delen
  5. Public – Nieuws ruim verspreiden
  6. Stories – Je informatie als verhaal brengen

Jonah Berger beschrijft het STEPPS-model in zijn boek deels vanuit de theorie, maar vooral ook met veel aansprekende voorbeelden. Het jammere daarbij is wellicht dat de voorbeelden sterk gericht zijn op de Amerikaanse markt.

Onderzoeker Jonah Berger laat in zijn boek Contagious zien wat we interessant vinden, waarom we dat vinden, en waarom we interessante dingen willen delen met anderen.

Uitgelicht

Op pagina 10 van Contagious Jonah Berger zet de lezer aan het denken.

“Help me out with a quick pop quiz. What percent of word of mouth do you think happens online …. I find that the average is around 50 percent … But 50 percent is wrong. Not even close. The actual number is 7 percent. Research by the Keller Fay Group finds that only 7 percent of word of mouth happens online”.

Opzienbarend. Bij een viral denk je aan online. Alleen ontstaat 93% van ‘De Viral’ niet online, maar offline. In gewone gesprekken tussen mensen. Virals werken dus offline. Mond-tot-mond. En maar een klein beetje online.

Conclusie Contagious

Contagious is zo’n boek dat wetenschap goed mixt met praktijkvoorbeelden. Voorbeelden waarvan je denkt: “Sja, eigenlijk is het logisch”, maar juist door de heldere opsommingen, weet Jonah Berger er een handzaam en praktisch werkboek van te maken.

Pluspunten

  • Het begrip viral opnieuw gedefinieerd
  • 6 praktisch toepasbare stappen
  • Nieuwe inzichten in social

Minpunten

  • Voorbeelden zijn erg Amerikaans
  • De ST van het model zijn verrassender dan de EPPS
laptop-nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief. 7.800 ontvangers gingen je voor. Over Marketing, Teksten en Communicatie.

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.