Content tagging via zoekwoorden

Olaf|18 oktober 2018|4 minuten


Zoekwoordplanner van Google. Dit kun je ermee - SEO voor Dummies

De Zoekwoordplanner van Google laat je zien waarop mensen zoeken in Google. Die Zoekwoordplanner heb je nodig als je teksten voor je website gaat schrijven.

Via de Zoekwoordplanner laat Google ons zien waar jij en ik interesse in hebben. De zogeheten bots en spiders van Google rennen zich een slag in de rondte om alle zoekopdrachten te verzamelen. Die informatie geven ze terug via de Zoekwoordplanner (Keywordplanner in het Engels). Supernuttige informatie waarmee jij en ik ons voordeel kunnen doen. We kunnen onze website-teksten hierop baseren.

De Big Data van Google

Alle informatie die Google verzamelt, staat bekend als big data. Google filtert die informatie op persoonsniveau. Zo krijgt elke internetgebruiker van Google een eigen profiel, bestaand uit alles wat die gebruiker bekijkt op internet. Via marketing automation projecteert Google, of een business-partner van Google, de verkregen informatie weer op diezelfde gebruiker.

Stel, je zoekt op ‘ski’s kopen’. Je ziet dan bijvoorbeeld:

  • Skivakantie-aanbieding op Facebook
  • Een banner van een Skiwinkel.nl op nu.nl
  • “Tweedehands ski’s kopen” op Marktplaats

De Google Zoekwoordplanner

Google verzamelt min of meer ongevraagd jouw informatie. Dat is iets waar je je boos over kunt maken. Of je zet je irritatie opzij en doet er je voordeel mee. Google deelt de verkregen informatie namelijk met gebruikers. Google vertelt ons, enigszins gemaskeerd, waar de Nederlandse consument naar op zoek is. Dat doet Google via de Zoekwoordplanner.

Google vertelt ons waar de Nederlandse consument naar op zoek is.

Google SEO versus SEA

De zoekwoordplanner van Google geeft je, zoals de naam al doet vermoeden, informatie over de termen waarop een klant zoekt. Met die informatie wil Google jou vooral enthousiast maken voor het inzetten van Google-advertenties. Search Engine Advertising heet dat. Of Adwords Advertising. Dit werkt als volgt: adverteerders betalen Google elke keer een klein bedrag wanneer er iemand op hun Adwords-advertentie klikt.

Hoeveel de adverteerder betaalt, is afhankelijk van de populariteit van een zoekwoord.

Zoekwoordplanner – Zoek naar wat je klant Googlet

De Google Zoekwoordplanner geeft je ook inzicht in het aantal personen dat elke maand naar een woord of vaste woordcombinatie zoekt. 27.100 mensen zoeken bijvoorbeeld elke maand op “aow”, en 3.600 mensen zoeken op “huizenprijzen”. Door te achterhalen welke zoekwoorden mensen gebruiken, voorkom je dat je zelf de verkeerde woorden gebruikt. En hoewel Google synoniemen steeds beter gaat snappen, werkt dat niet altijd goed.

Woordgebruik bij SEO – “Huis” of “Woning”

Stel: je bent een makelaar. Je verkoopt en verhuurt woningen. Welke woorden verwerk je dan in de teksten op je website en in je e-mails? Via de Zoekwoordplanner zien we dat Google voor een “woning” niet dezelfde resultaten geeft als voor een “huis”. Bekijk onderstaand lijstje maar eens. Deze uitkomst had je nooit kunnen bedenken zonder de Zoekwoordplanner.

Voorbeelden resultaten zoekwoordplanner rondom de huizenmarkt

  • “huurwoningen” – 33.100 zoekopdrachten
  • “huis kopen”- 27.100 zoekopdrachten
  • “woning kopen” – 1.600 zoekopdrachten
  • “koophuis”- 2.400 zoekopdrachten
  • “koopwoningen” – 5.400 zoekopdrachten

De duurste zoekwoorden in Google

Verzekeringen (1), Leningen (2) en Hypotheken (3) zijn de onderwerpen waar het meeste geld betaald wordt voor Google-advertenties. Dit zijn dus de populaire zoekwoorden. Een snelle zoektocht binnen verzekeringen leert dat “autoverzekering direct online afsluiten”, 45 euro kost per klik. “Uitvaartverzekering” komt op de tweede plaats met 40 euro per klik.

Bekijk het (internationale) totaaloverzicht van duurste Zoekwoorden in deze infographic.

Wat kun je zelf met de Zoekwoordplanner?

De meeste bedrijven hebben geen marketingbudget om voor elke klik 40 euro te betalen. Toch kan de zoekwoordplanner van Google ook dan interessant zijn, met name vanuit het perspectief van zoekmachine optimalisatie van de website. Die voordelen van de Zoekwoordplanner zijn:

  • Door te grasduinen in de veelvoud aan zoekopdrachten leer je beter wat er omgaat in het hoofd van je klant. Je weet waar een klant z’n prioriteiten legt en welke vragen hij snel beantwoord wil hebben.
  • De Google Zoekwoordplanner laat zien over welke onderwerpen jij jouw klanten actief zou moeten informeren.
  • Je kunt je teksten op je website precies afstemmen op waar een klant of bezoeker naar zoekt.

Door middel van de Zoekwoordplanner trek je uiteindelijk meer geïnteresseerde bezoekers naar jouw website. Deze bezoekers moet je vervolgens óók overtuigen van jouw diensten of producten. Daar kunnen wij jou bij helpen als commercieel tekstbureau. Neem contact met ons op

Nee! Niet gelijk wegklikken. Met onze tips over Tekstschrijven, SEO en Reclame kun je écht praktisch aan de slag. Uitschrijven kan altijd nog. 🙂
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.