Hoe Wegwijs.nl groeide via SEO en content marketing

Wegwijs.nl groeide van 30.000 naar 120.000 bezoekers per maand via SEO, content marketing en PR. Wat was de SEO-strategie?

Olaf
| 25 augustus 2020|3 minuten

SEO tot speerpunt maken. Dat is waardoor Wegwijs groeide van 30.000 naar 120.000 lezers. De SEO strategie bestond uit relevante content maken, content-resultaten analyseren, CTR verhogen, links genereren via pr-acties, tools creëren en de bezoekduur optimaliseren.

Wat is Wegwijs.nl?

Wegwijs is een blog over persoonlijke financiën. Wegwijs legt uit hoe hypotheken, verzekeringen en pensioenen in elkaar zitten. Uitleg komt via nieuws, kennisoverdracht en tools. De SEO-strategie richtte zich dus inhoudelijk op bovenstaande onderwerpen.

Google Trends en Keywordplanner als SEO-basis

Waarover de redactie van Wegwijs schreef, was afhankelijk van het nieuws, de trends in de financiële sector en van de keyword-analyse. Wat leefde er binnen de financiële sector? De zoekwoordplanner werd steeds belangrijker in contentcreatie.

Wegwijs en SEO content marketing

Door in te spelen op het zoekgedrag van consumenten steeg de SERP (de positie in Google). Dit zorgde voor een verdere verdieping in het succes van SEO en content marketing. Wat werkte wel en wat niet? En vooral ook: waarom wel en niet? De website werd geoptimaliseerd. De meta-descriptions en headertags verder aangescherpt (H1, H2 etc). En er werden actieve A-B-tests ontwikkeld.

Linkbuilding via Telegraaf.nl, NU.nl en BNR

Wegwijs verkreeg domein autoriteit door links vanuit de vakpers. Door een actief pr-beleid te voeren (onderzoek doen en verspreiden) ontstonden er links vanaf NU.nl, telegraaf.nl en BNR. Door nog actiever in te zetten op linkbuilden werd die autoriteit verder vergroot. Nieuws in de vorm van data-analyses, journalistiek onderzoek en enquêtes werden steeds vaker ontwikkeld. Tijdrovend maar succesvol voor SEO. De inbound links ontstonden.

SEO content die werkte

De Wegwijs-redactie ontdekte veel over wat wel en niet werkte. Hieronder een overzicht van de successen.

  • Voorspellingen
    December-artikelen met inschattingen over de huizenprijs, hypotheekrente en spaarrente trokken tienduizenden lezers.
  • Lijstjes
    Lijstjes werkten. “5 dingen om op te letten bij een nieuwbouwwoning”. Dat soort artikelen.
  • Merken
    Zodra de naam ABN AMRO, Rabobank of ING in de kop werd geplaatst, steeg het aantal lezers direct. Bekende merken werken.
  • Politiek
    Ingaan op wetsvoorstellen en daarbij de politieke partijen of politici noemen, werkte ook. Dit zorgde overigens wel voor ongelofelijk veel reacties op social media.
  • Super-actualiteit
    Rondom verkiezingen werd tot in de nacht doorgewerkt om als eerste de gevolgen van de verkiezingen voor de portemonnee te kunnen publiceren.
  • Onderzoek
    De onderzoeken zorgden, naast media-aandacht en links, ook voor grote aantallen lezers op de website.
  • Slimme tools
    Tools waren een forse investering in tijd én geld. Maar door tools bleven lezers langer op de website.
  • Google Nieuws
    Wegwijs werd opgenomen in Google Nieuws. Dat zorgde voor een groei van enkele procenten.

SEO content die niet werkte

Een overzicht van wat er (bij Wegwijs) niet goed werkte.

  • Verdieping
    Waarom zijn huizen soms duur en soms goedkoop? Waarom is er soms veel werkloosheid en soms weinig? Hoe werkt conjunctuur? Hoe werkt inflatie? Het werd heel eenvoudig uitgelegd. Super laagdrempelig. En super-interessant, vond de redactie zelf tenminste. Maar de lezer niet. Deze artikelen kostten veel tijd om te maken, maar trokken weinig lezers.
  • Te veel helderheid en openheid
    Niet iedere lezer wist precies wie Wegwijs was. Soms werd hier specifiek aandacht aan besteed. Maar het leek irrelevant. De info werd weinig gelezen en werkte vooral argwaan: “Wie zegt dat Wegwijs wél betrouwbaar is?”.
  • Facebook-posts
    Binnen Wegwijs werd weinig succes geboekt met Facebook. Facebook leek niet het juiste medium voor het type artikelen dat Wegwijs schreef. Ook de onderzoeken (die wél de Telegraaf en BNR haalden) werden nauwelijks opgepikt binnen Facebook.
  • Reacties
    Aanvankelijk konden mensen reageren op de artikelen. Dat leverde een overdaad aan: “Alle banken zijn boeven. En jullie net zo goed”-reacties op. De mogelijkheid om te reageren op artikelen, is na een halfjaar dichtgezet. De meerwaarde was te klein.
  • Infographics
    Infographics verduidelijkten de soms wat saaie financiële artikelen. Ze waren leuk en speels. Maar het maakte geen verschil in aantal links, clicks of lezers. Na een klein jaar proberen en aanpassen, zijn er alleen heel soms nog infographics ontwikkeld.

Advies of ondersteuning voor jouw SEO strategie? Neem contact op of bel 085 – 1301818.

laptop-nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief. 7.800 ontvangers gingen je voor. Over Marketing, Teksten en Communicatie.

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.