Een Web Story in Google is een nieuwe manier om jouw verhaal creatief te vertellen.

Eva|28 oktober 2020|7 minuten


Web Story in Google: zo maak je een story (SEO-proof!)

Een Web Story in Google is een gloednieuwe manier om een verhaal te vertellen. Op een creatieve manier. Waarmee je ook nog eens opvalt in Google. In deze blog leggen we uit wat Web Stories zijn en vind je een stappenplan voor het maken van een story.

Wat is een Web Story in Google?

We kennen ze inmiddels allemaal; Facebook- en Instagramstories. Een Web Story in Google is vergelijkbaar. Het is een online slideshow, met als belangrijk kenmerk; ze verdwijnen niet na 24 uur.

Het is een erg mooie tool, maar wel een met een handleiding. Want bij livegang liepen wij tegen een probleem aan. Daarom maakten we een complete handleiding voor het maken van een Web Story. En bekijk ook onze een eigen Web Story, met daarin een beknoptere handleiding.

Waar worden ze getoond in Google?

De Stories zijn indexeerbaar en worden getoond in de zoekresultaten van Google. Tot nu toe zijn Stories in Nederland zichtbaar in de zoekresultaten in Google Search. In andere landen zijn de stories al zichtbaar in Google Afbeeldingen en Google Discover. Je herkent de stories aan het witte icoontje van een telefoonscherm.

  • Update 18-11-2020: wij zien zelf nog weinig Web Stories in de zoekresultaten van Google. We verwachten dat dit binnenkort gaat oplopen.

Waarom een Web Story inzetten?

Meer dan de helft van alle internetgebruikers surft via hun mobiele telefoon. Een Google Web Story is volledig gericht op deze smartphonegebruikers: de slides zijn verticaal opgesteld, waardoor het gehele mobiele scherm wordt gevuld. Kantalen hoeft niet meer.

Daarnaast zijn de Web Stories ontwikkeld met een AMP (Accelerated Mobile Pages), waardoor ze enorm snel laden op mobiele telefoons.

Samengevat voldoen de Stories aan 3 belangrijke eisen van smartphonegebruikers:

  • Snelle laadtijd
  • Visueel aantrekkelijk
  • Behapbare informatie

Zo zet je Google web stories in: 3 concrete voorbeelden

Nog niet overtuigd? Wij geven je 3 concrete voorbeelden.

  1. Kindertandarts – Een dienst promoten
    Jouw tandartspraktijk richt zich op families met kinderen in de regio Rotterdam. In een Web Story vertellen jij en een kind hoe het kinderspreekuur op woensdagmiddag eruit ziet. Het zoekwoord ‘kindertandarts’ (140 zoekopdrachten p.m.) verwerk je in de stories. In de laatste slide link je door naar de pagina over het kinderspreekuur.
  2. Hoveniersbedrijf – Producten promoten
    Jij bent hovenier. Je merkt in de herfstmaanden dat veel klanten informatie willen over planten die de winter overleven. Jij plaatst een Google Web Story op jouw website waarin je per slide een korte presentatie geeft over een mooie, zonbestendige plant. In de laatste slide link je naar jullie plantenwebshop.
  3. Marketeer – Opvallen in Google
    Jij bent marketeer. Je wilt een blog schrijven over het nut van SEO. Maar daar staat Google al vol mee. Met een Google Web Story val je op in de zoekresultaten.
laptop-nieuwsbrief

Mis ze niet. Onze Google-updates en SEO-tips. Schrijf je in.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Zichtbaar in Google: zo maak je de Web Story SEO-proof

Een mooi verhaal is niets waard wanneer niemand het leest. Maak daarom jouw Web Story in Google SEO-proof. Het is zelfs mogelijk om de stories boven de reguliere zoekresultaten te krijgen.

  1. Maak tussen de 10-20 slides
  2. Gebruik maximaal 40 tekens voor titels
  3. Gebruik maximaal 200 karakters per slide
  4. Vermijd een commerciële insteek: laat gebruikers niet doorklikken naar andere websites of apps en voeg niet meer dan één uitgaande link toe per slide
  5. Voeg maximaal één affiliate link toe
  6. Maak de video’s maximaal 15 seconden lang en voeg ondertiteling toe
  7. Gebruik verticaal gefilmde video’s
  8. Je kan structured data toevoegen. Hierdoor begrijpt Google nóg beter de kern van je verhaal
  9. Heb je een XLM-sitemap? Voeg de story toe aan deze sitemap
  10. Houd rekening met linkbuilding: link vanuit de story naar jouw website en andersom
Add me to Search: nieuwe functie van Google

Lees ook: jouw bedrijfskaartje in Google

Google komt met iets nieuws: Google Business Card. Je eigen Google visitekaartje in Google. Ontdek hoe het werkt.

Lees deze blog >

Hoe maak ik een story?

Is jouw website gebouwd in WordPress? Download dan de plugin voor WordPress. In de plugin maak je jouw eigen stories. Goed om te weten: de plugin heeft geen invloed op de laadtijd van jouw website. Check vervolgens of alles goed werkt en of daarmee de story ook indexeerbaar is met de AMP-tester van Google.

  • Update: bij het live zetten van onze story bleek deze niet indexeerbaar te zijn. Er was een ongeldige afbeelding toegevoegd, weliswaar vanuit Unsplash. Ons advies: check of alle elementen (zoals zichtbaar in de lagen) ook daadwerkelijk in de story staan. In ons geval was de foute afbeelding namelijk niet zichtbaar op de slide. 

Gebruik je geen WordPress? Jouw websitebouwer zou uit de voeten moeten kunnen met de informatie op de website van AMP.

Goed om te weten: de plugin heeft geen invloed op de laadtijd van jouw website.

Stappenplan Web Story maken in WordPress 

We nemen je stap voor stap mee door de plugin en geven je handige tips voor het maken van de story.

  • Ga naar de plugin en klik in het linker menu op ‘Create new story’
  • Geef de story een titel.

 

  • Je krijgt je eerste slide te zien. In het linkermenu heb je meerdere opties: een foto op video uploaden, tekst of video inladen vanuit Unsplash, tekst toevoegen of vormen toevoegen.

  • Upload zelf een afbeelding of video, of kies er een uit de database van Unsplash. Met de zoekfunctie vind je de perfecte foto of video.

  • Sleep de foto of video naar de slide. Zoom in of zoom uit. Door te klikken op de optie ‘set as background’, wordt een video automatisch bijgesneden naar het juiste formaat.

  • Door dubbel te klikken op de afbeelding, kan je het kader verschuiven.

  • Kies je een video? Kies dan of je de video als ‘loop’ wilt tonen (herhalend) of maar één keer wilt laten afspelen.

  • Liever geen achtergrond? Je kan er ook voor kiezen om de gehele dia een kleur te geven. Dat doe je in het rechtermenu.

 

  • Voeg vervolgens tekst toe.

  • Typ de tekst in het tekstvlak. In het menu recht kies je het type font, de kleur, de tekstgrootte en of je de tekst wilt opvullen met een achtergrond. Het menu aan de rechterkant wijst voor zich.

  • Wil je een tekstblok over de afbeelding plaatsen? Schuif dan met de lagen, zoals je ook doet in Photoshop. De eerste laag in het rijtje, is de laag die bovenop ligt.

  • Aan de onderkant van elke slide heb je meerdere opties: verwijderen, de dia kopiëren, een nieuwe dia maken en wijziging terugdraaien. Via de schuifjes klik je door of terug naar andere dia’s.

  • Valt de tekst weg op een drukke achtergrond? Kies dan bijvoorbeeld voor een vorm als achtergrond (voor vormen, zie de derde bullet).

  • Doorlinken naar je eigen website? Dat doe je onder ‘link’ (in het rechter menu). Vul je websitelink in, en jouw bedrijfslogo wordt automatisch opgehaald. Wanneer je op de tekst in de slide klikt, wordt de link getoond.

  • Web Story gemaakt? Ga in het rechtermenu naar ‘Document’. Hier kies je de zichtbaarheid van de story, wie de auteur is, kies je een een logo en de cover image van de story.
  • Ook kan je een ‘excerpt’ toevoegen: een samenvatting. Google Web Stories geeft aan dat de story hiermee beter getoond kan worden in de zoekresultaten van Google.

  • Verander onder ‘permalink’ de URL van de story (van bijvoorbeeld https://www.provencontext.nl/?post_type=web-story&p=7750 naar https://www.provencontext.nl/web-stories/web-story-google-basis/). Voeg hier ook het keyword toe.
  • Als laatste: kies of de lezer automatisch de volgende dia te zien krijgt, of dat de lezer handmatig moet doorklikken. Kies je voor automatisch, dan kan je ook het aantal seconden instellen hoe lang 1 dia wordt getoond.

  • Vergeet niet op publish te klikken, en klaar! Bekijk hier onze Web Story in Google, met daarin nog een kort en overzichtelijk stappenplan.

Zichtbaar worden in Google?

Wij helpen je verder. We schrijven sterke SEO-teksten en zetten gerichte SEA-campagnes op. Vul het formulier in of bel 085 1301818.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.