SEO SEA Verschil foto

Olaf|31 december 2019|3 minuten


Het verschil tussen SEO en SEA is groot. Verwar ze niet.

SEO. SEA. De letters zijn bijna gelijk. Toch is het verschil groot. Wat zijn SEO en SEA precies?

Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

SEO betekent Search Engine Optimization. Vertaald zoekmachine optimalisatie. SEA betekent Search Engine Advertising, ofwel: adverteren in zoekmachines. Het verschil tussen SEO & SEA, is dus het verschil tussen optimaliseren voor ‘normale’ resultaten en betaalde resultaten in zoekmachines.

Search Engine Marketing (SEM)

SEO, SEA, zoekmachine optimalisatie en zoemachine adverteren vallen dus allemaal de noemer SEM. SEM bevat zowel SEA als SEO en staat voor Engine Marketing. De overeenkomsten bij SEO / SEA zijn de woorden “Search Engine”. De zoekmachine staat dus centraal. En meestal is dat Google. 95% van de zoekopdrachten in Nederland vindt namelijk plaats in de zoekmachine Google. En op smartphones is dat zelfs 99%.

SEO of zoekmachine optimalisatie

Search Engine Optimization (SEO) betekent gewoon Zoekmachine optimalisatie. Via SEO probeer je jouw content te optimaliseren, zodat je website hoger komt in de zogeheten organische resultaten. Dit zijn de resultaten waarvoor je niet betaald. De betaalde resultaten zijn Google Ads advertenties. Dat valt dus onder SEA. Je positie in Google die je via SEO hebt verbeterd, wordt ook wel je SERP (Search Engine Ranking Position) genoemd.

Via SEO probeer jouw content optimaliseren, zodat je website hoger komt in de organische resultaten.

SEO en content

Wil je in de top 5 terechtkomen, dan zet een content marketeer een content marketing strategie op. Zo’n strategie is dus bedoeld om een betere SEO-positie te behalen. Onder “content” vallen teksten, maar ook afbeeldingen, video’s, tools, links en knoppen. Voor het optimaliseren van je website voor zoekmachines, kijk je buiten content ook naar de de techniek en structuur van je website, naar linkbuilding, social media en specifieke zoekwoorden die je gebruikt.

SEO en SEA: 3 verschillen op een rij

Tot slot de verschillen tussen SEA en SEO nog even overzichtelijk op een rij. In deze Infographic over Digital Marketing zie je verschillen tussen SEO en SEA ook duidelijk terug.

  • SEA – SEO
    SEA gaat over adverteren, over reclame maken en over jouw positie in de betaalde resultaten van Google. SEO gaat over content maken, je website optimaliseren en gevonden worden in de organische, niet-betaalde resultaten van Google.
  • Geld en Tijd
    SEA kost je meestal veel geld maar biedt snel resultaat. SEO kost minder geld maar vooral veel tijd. SEO-resultaten laten langer op zich wachten.
  • Online en Content Marketeer
    SEA is het domein van de Online Marketeers en SEO van de Content Marketeer

Het verschil tussen SEA en SEO groot. Het zijn écht twee verschillende dingen. De verbindende factor tussen SEO en SEA is zoekmachine Google. In Google kan je ‘gratis’ gevonden worden. En op Google kun je betaald adverteren. SEO en SEA zijn daarmee dus ook een soort concurrenten van elkaar.

Onze diensten in SEA en SEO

SEA optimalisatie en Google Ads

Haal meer uit je Google advertenties. Via onze SEA-optimalisatie bereik je jouw doelgroep beter. Word beter in SEA en zichtbaar in zoekmachines.

Bekijk

SEO Zoekmachine optimalisatie

Via SEO en Zoekmachine optimalisatie verbeter je de online vindbaarheid van jouw website. Trek meer bezoekers. Start snel met verbeteren.

Bekijk

SEO-tekstschrijver

SEO-tekstschrijver gezocht? Besteed je SEO-teksten uit aan Proven Context. Wij schrijven teksten gericht op klanten én op zoekmachines.

Bekijk
Nee! Niet gelijk wegklikken. Met onze tips over Tekstschrijven, SEO en Reclame kun je écht praktisch aan de slag. Uitschrijven kan altijd nog. 🙂
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.