SEA optimalisatie en Google Ads
Haal meer uit je Google advertenties. Via onze SEA-optimalisatie bereik je jouw doelgroep beter. Word beter in SEA en zichtbaar in zoekmachines.
SEO. SEA. De letters zijn bijna gelijk. Toch is het verschil groot. Wat zijn SEO en SEA precies?
SEO betekent Search Engine Optimization. Vertaald zoekmachine optimalisatie. SEA betekent Search Engine Advertising, ofwel: adverteren in zoekmachines. Het verschil tussen SEO & SEA, is dus het verschil tussen optimaliseren voor ‘normale’ resultaten en betaalde resultaten in zoekmachines.
SEO, SEA, zoekmachine optimalisatie en zoekmachine adverteren vallen dus allemaal de noemer SEM. SEM bevat zowel SEA als SEO en staat voor Engine Marketing. De overeenkomsten bij SEO / SEA zijn de woorden “Search Engine”. De zoekmachine staat dus centraal. En meestal is dat Google. 95% van de zoekopdrachten in Nederland vindt namelijk plaats in de zoekmachine Google. En op smartphones is dat zelfs 99%.
Search Engine Optimization (SEO) betekent gewoon Zoekmachine optimalisatie. Via SEO probeer je jouw content te optimaliseren, zodat je website hoger komt in de zogeheten organische resultaten. Dit zijn de resultaten waarvoor je niet betaald. De betaalde resultaten zijn Google Ads advertenties. Dat valt dus onder SEA. Je positie in Google die je via SEO hebt verbeterd, wordt ook wel je SERP (Search Engine Ranking Position) genoemd.
Via SEO probeer jouw content optimaliseren, zodat je website hoger komt in de organische resultaten.
Wil je in de top 5 terechtkomen, dan zet een content marketeer een content marketing strategie op. Zo’n strategie is dus bedoeld om een betere SEO-positie te behalen. Onder “content” vallen teksten, maar ook afbeeldingen, video’s, tools, links en knoppen. Voor het optimaliseren van je website voor zoekmachines, kijk je buiten content ook naar de de techniek en structuur van je website, naar linkbuilding, social media en specifieke zoekwoorden die je gebruikt.
Tot slot de verschillen tussen SEA en SEO nog even overzichtelijk op een rij. In deze Infographic over Digital Marketing zie je verschillen tussen SEO en SEA ook duidelijk terug.
Het verschil tussen SEA en SEO groot. Het zijn écht twee verschillende dingen. De verbindende factor tussen SEO en SEA is zoekmachine Google. In Google kan je ‘gratis’ gevonden worden. En op Google kun je betaald adverteren. SEO en SEA zijn daarmee dus ook een soort concurrenten van elkaar.
Haal meer uit je Google advertenties. Via onze SEA-optimalisatie bereik je jouw doelgroep beter. Word beter in SEA en zichtbaar in zoekmachines.
Via SEO en Zoekmachine optimalisatie verbeter je de online vindbaarheid van jouw website.
SEO-tekstschrijver gezocht? Besteed je SEO-teksten uit aan Proven Context. Wij schrijven teksten gericht op klanten én op zoekmachines.