Onze cookies zorgen voor gebruiksgemak en analyseren websitegedrag. Lees meer.

Ik begrijp het

SEO en SEA. Verwar ze niet.

SEO, SEA. De letters zijn bijna gelijk. Toch is het verschil groot. Wat zijn SEO en SEA precies?

Door Olaf Geysendorpher op 31 december 2019

Wat is SEO en SEA?

SEO betekent Search Engine Optimization. Vertaald zoekmachine optimalisatie. SEA betekent Search Engine Advertising, ofwel: adverteren in zoekmachines. Het verschil is tussen SEO & SEA, is dus het verschil tussen optimaliseren voor 'normale' resultaten en betaalde resultaten in zoekmachines.

Search Engine Marketing (SEM)

SEO, SEA, zoekmachine optimalisatie en zoemachine adverteren vallen dus allemaal de noemer SEM. SEM bevat zowel SEA als SEO en staat voor Engine Marketing. De overeenkomsten bij SEO / SEA zijn de woorden “Search Engine”. De zoekmachine staat dus centraal. En meestal is dat Google. 95% van de zoekopdrachten in Nederland vindt namelijk plaats in de zoekmachine genaamd Google. En op smartphones is dat zelfs 99%. 

bannerfoto_olaf_geysendorpher

Proven Context helpt bedrijven met

  • Tekstschrijven
  • Zoekmachine Optimalisatie
  • Content Marketing
  • Marketingcommunicatie
  • E-mailmarketing
NEEM CONTACT OP

SEO of zoekmachine optimalisatie

Search Engine Optimization (SEO) betekent gewoon Zoekmachine Optimalisatie. Via SEO probeer jouw content optimaliseren, zodat je website hoger komt in de zogeheten organische resultaten. Dit zijn de resultaten waarvoor je niet betaald. De betaalde resultaten zijn Google Ads advertenties. Dat valt dus onder SEA. Je positie in Google die je via SEO hebt verbeterd, wordt ook wel je SERP (Search Engine Ranking Position) genoemd.

SEO en content

SEO is het werkgebied van de content marketeer binnen een organisatie. Wil je in de top 5 of top terechtkomen, dan zet een content marketeer een content marketing strategie op. Zo'n strategie is dus bedoeld om een betere SEO-positie te behalen. Onder "content" vallen teksten, maar ook afbeeldingen, video’s, tools, links en knoppen. Voor het optimaliseren van je website voor zoekmachines, kijk je buiten content ook naar de de techniek en structuur van je website, naar linkbuilding, social media en specifieke zoekwoorden die je gebruikt. 

Meer over SEO (en SEA) lees je in de Whitepaper SEO Content Marketing.

whitepaper seo content marketing_banner_proven_context

Whitepaper SEO Content Marketing

  • Hoger in Google
  • Over keywords en links
  • Over content en techniek
  • 100% begrijpelijk
  • 100% praktisch
DOWNLOAD GRATIS

SEA: adverteren in zoekmachines

SEA, Seach Engine Advertising of zoekmachine adverteren is iets compleet anders dan SEO. SEA wordt niet opgepakt door de content marketeer maar door de online marketeer. Via SEA maak je in een zoekmachine (Google of Bing) reclame voor jouw website, producten of diensten. SEA staat min of meer gelijk aan Google Ads. En onder Ads vallen dan onder andere weer: Google Search Advertising, Display Advertising en Shopping Advertising. 

SEA: duur maar gericht en snel

Door te adverteren vliegt je geld er in een razend tempo doorheen. Heel anders dus dan bij SEO. SEA levert je wel snel resultaten op. Via Google Ads kun jij jouw advertenties op alle mogelijke manieren instellen. Echt eenvoudig is dat niet. Google heeft zelfs een Google Academy opgezet om de SEA-basics en als gevorderde SEA-technieken te leren.

SEO en SEA: 3 verschilen op een rij

Tot slot de verschillen tussen SEA en SEO nog even overzichtelijk op een rij. In deze Infographic over Digital Marketing zie je verschillen tussen SEO en SEA ook duidelijk terug.

  • SEA - SEO
    SEA gaat over adverteren, over reclame maken en over jouw positie in de betaalde resultaten van Google. SEO gaat over content maken, je website optimaliseren en gevonden worden in de organische, niet-betaalde resultaten van Google.

  • Geld en Tijd
    SEA kost je meestal veel geld maar biedt snel resultaat. SEO kost minder geld maar vooral veel tijd. SEO-resultaten laten langer op zich wachten.

  • Online en Content Marketeer
    SEA is het domein van de Online Marketeers en SEO van de Content Marketeer


Het verschil tussen SEA en SEO groot. Het zijn écht twee verschillende dingen. De verbindende factor tussen SEO en SEA is zoekmachine Google. In Google kan je 'gratis' gevonden worden. En op Google kun je betaald adverteren. SEO en SEA zijn daarmee dus ook een soort concurrenten van elkaar. 

DIt SEO / SEA - artikel is een per december 2019 bijgewerkte versie. De eerste variant is gepubliceerd per mei 2018.