Value Proposition Canvas. Uitleg + voorbeeld + download
Het Value Proposition Canvas is één van de belangrijkste marketingmodellen die er bestaat. Het Waarde Propositie Canvas laat zien welke problemen jij als bedrijf oplost voor klanten. En welke dromen je waarmaakt.


Download leeg canvas
Ga zelf aan de slag met jouw Value Proposition Canvas. Je krijgt het model + 1 uitgewerkt voorbeeld + 1 lege versie.
"*" geeft vereiste velden aan
Lees eerst dit
Lees de volgende zin: “Wij zijn specialist in coaching en innovatie-trainingen”
Dit lijkt een normale zin. Maar het laat zien hoe het niet moet! Je moet niet over jezelf praten maar over de dromen en problemen van je klant. Pas daarna vertel je over je bedrijf.
Anders gezegd. Je praat eerst over “Jij” en dan pas over “Wij”. Hiervoor gebruik je het Value Proposition Canvas.
Wat is het Value Proposition Canvas?
Via het Value Proposition Canvas benoem je de problemen en dromen van jouw klant. Daarna breng je in kaart hoe jouw merk, product of dienst deze problemen oplost en dromen waarmaakt. Het Value Proposition Canvas wordt in het Nederlands ook het Waarde Propositie Canvas genoemd.

Uitleg Value Proposition Canvas in 5 stappen
We geven een uitleg van het Value Proposition Canvas in 5 stappen. De hoofdbegrippen uit model zijn dikgedrukt.
- Een bedrijf wil een product / dienst verkopen aan nieuwe klanten.
- Van de gewenste klanten (de doelgroep) maakt het bedrijf een profiel.
- Vervolgens brengt het bedrijf de problemen en dromen van die klant in kaart. Het gaat om problemen en dromen die te maken hebben met het product / de dienst.
- Het bedrijf stelt zich de volgende vraag: welke klantproblemen lossen we op & welke dromen maken we waar als de klant ons product of onze dienst gebruikt?
- Die informatie gebruikt het bedrijf in marketing, communicatie en teksten.
Voorbeeld Waarde Propositie Canvas
We werkten een voorbeeld van het value proposition canvas uit voor glamping. Glamping is kamperen in een luxe tent die al voor je is opgezet.
In het onderstaande voorbeeld zie je duidelijk de dromen en problemen die mensen ervaren bij kamperen en glamping.
Je kunt dit voorbeeld ook in groot formaat downloaden + een leeg canvas om zelf in te vullen.

Oorsprong Value Proposition Canvas
Het Value Proposition Canvas is ontwikkeld door Alexander Osterwalder, die zichzelf “Business Thinker” noemt. Een soort ondernemerscoach dus. Osterwalder ontwikkelde naast het Waarde Propositie Canvas ook het Business Model Canvas. Dit model vormt de basis voor het maken van een ondernemingsplan en wordt veel op hogescholen gebruikt.
Aanpassing Waarde Propositie Canvas
- Het officiële waarde canvas spreekt over ‘Pains’ en ‘Gains’. Dit werd vertaald naar ‘Problemen’ en Doelen.
- Wij spreken over ‘Dromen’ in plaats van ‘Doelen’. Doelen zijn té praktisch. Dromen bij het Value Proposition Canvas vormen het ideaalplaatje. Daar gaat het om.
Value Proposition Canvas voor jouw bedrijf
Het Value Proposition Canvas is hét uitgangspunt voor betere marketing- en communicatie. Maar het invullen kan een uitdaging zijn. Proven Context geeft advies of training
Wat doen we voor jouw bedrijf?
- Samen het Value Proposition Canvas maken en invullen (training)
- Vertellen hoe je de canvas omzet naar krachtige USP’s
- De canvas vertalen naar een marketing- en communicatiestrategie
Wij adviseren
Met jouw team een Value Proposition Canvas invullen? Wij adviseren. Ook over de marketingstrategie op basis van het canvas. Neem contact op via 085-1301818 of vul het formulier in.
"*" geeft vereiste velden aan