Tutoyeren bij zakelijke teksten

Wel of niet tutoyeren? Kies je 'u' of 'jij' voor je zakelijke tekst? Op de website, in e-mails of in klantbrieven. Bekijk ons advies.

u of jij of u

Veel bedrijven worstelen met de vraag: moet ik ‘u’ of ‘jij’ zeggen tegen klanten? En hoe ga je als bedrijf/organisatie om met mensen die boos zijn omdat je de verkeerde variant gebruik? Deze LinkedIn-post laat zien dat er veel meningen zijn.

Wat is tutoyeren?

Tutoyeren is ‘je’ zeggen tegen iemand in plaats van ‘u’. Meestal start tutoyeren met de vraag: “Mag ik ‘je’ zeggen?” De ander kan dan antwoorden met: “Ja, dat is prima” of “Nee, liever niet”.

Het tegenovergestelde van tutoyeren is ‘vousvoyeren’. Je zegt dan juist ‘u’ tegen iemand.

De termen ‘tutoyeren’ en ‘vousvoyeren’ komen uit de Franse taal. ‘Tu’ betekent ‘jij’ en ‘vous’ betekent ‘u’.

U of Jij? De verschillen

  • ‘u’ geeft autoriteit
  • ‘u’ toont respect
  • ‘u’ creëert afstand
  • ‘u’ wordt minder gebruikt
  • ‘jij’ toont gelijkwaardigheid
  • ‘jij’ is respect-neutraal
  • ‘jij’ kan betuttelend zijn
  • ‘jij’ wordt populairder

Zakelijk tutoyeren

Mag je zakelijk tutoyeren als bedrijf? Mag je ‘je’ zeggen tegen je klant als goed doel, als NS, als gemeente, als bouwbedrijf, als RIVM, als accountskantoor, als energieleverancier of als bank?

 

De ideale situatie

De twee situaties hieronder zijn ideaal. Maar ze kosten wellicht meer dan dat ze opleveren.

  1. Laten onderzoeken.
    Doe onderzoek bij je huidige klantengroep. Een attitudemeting waarbij je 2 dezelfde teksten gebruikt. 1 in u-vorm, de ander in jij-vorm.
  2. Personaliseren
    Vraag het aan je klanten en registreer hun antwoord voor de toekomst. Zo kun je ze persoonlijk aanspreken.

 

De alternatieve situatie

In de alternatieve situatie kun je geen keuze maken. Je stuurt iedereen dus een ‘u’ of ‘jij’. De LinkedIn-poll die ik maakte, eindigde op 55% ‘je’ en 45% ‘u’ . Het is onduidelijk hoe betrouwbaar die uitkomst is, maar hoe dan ook: er is verdeeldheid.

Welke keuze je ook maakt, er is altijd een groep die zich minder aangesproken voelt.

u of jij of u

Jij hebt een bedrijf. Wat kun jij nou het beste doen?

Branding v.s. aanpassing

Je moet eerst bedenken wat jij als bedrijf wil. Wil je je volledig aanpassen aan 50% van je doelgroep? Of wil je vooral bezig zijn met hoe jij je als merk / bedrijf wilt positioneren?

Normaal zouden we zeggen: luister naar je doelgroep. Maar ja, die doelgroep is dus verdeeld. En dus zeggen we in dit geval: kies voor wat jouw merk wil uitstralen!

En zorg dat je een antwoord hebt klaarliggen voor klanten die over ‘u’ of ‘jij’ klagen.

Richt je op de chagrijn

Een alternatieve visie: ga uit van de chagrijn. Welke groep mensen wordt het meest chagrijnig?

  • U-mensen die je met ‘jij’ aanspreekt?
  • Jij-mensen die je met ‘u’  aanspreekt?

‘U’ was ooit de standaard. ‘Jij’ is de modernere vorm. ‘U’ is conservatief. ‘Jij’ is progressief.

Wie worden er het meest chagrijnig?

Waarschijnlijk de mensen die geen aanpassing willen.

Angst voor verandering

“Verandering” binnen bedrijven is voor veel mensen vaak een lastig punt. “Het gaat toch goed zo? Waarom moet het opeens anders?”

Angst voor verandering zit diep van binnen.

Toen we nog jagers-verzamelaars waren, kon een verandering / wijziging van tactiek dodelijk zijn. Veranderen deed je alleen als het echt, écht moest. Alleen als er niets meer te verzamelen of jagen viel binnen je leefgebied, trok je weg. Maar anders deed je wat veilig was: blijven. Ditzelfde gevoel zit nog steeds een beetje in ons.

Ja, dat gaat wel heel ver.

Als we dit vertalen naar nu: wie worden er het meest chagrijnig? Dat zijn de mensen die ‘u’ willen. Ga maar na in je eigen organisatie: welke groep stuurt de chagrijnige e-mails over het gebruik van ‘jij’ of ‘u’ ? Dat zijn in meerderheid de voorstanders van ‘u’ .

In de chagrijn-visie is het veilig om te kiezen voor ‘u’ . Dat levert de minste klachten op. 

Tutoyeren: conclusie. U of jij?

Gaan voor ‘u’ of gaan voor ‘jij’, is dus een kwestie van keuzes die je maakt binnen je eigen organisatie.

  1. Kosten-keuze
    Laten onderzoeken OF personaliseren? Ja, dat kost geld. Maar dan kun je verder.
  2. Branding-keuze
    Wat wil je als merk uitstralen? De doelgroep is toch verdeeld. Dus zet je branding centraal!
  3. Klagers-keuze
    Ga je mee met de klagers? Of accepteer je dat er af en toe iemand klaagt?

“Heb jij” of “Heeft u” een sterke zakelijke tekst nodig? Laat een reactie achter.

Wij maken je zakelijke tekst

Vul je gegevens in. Wij nemen contact met je op. Liever bellen? 085 – 1301818

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Inschrijving nieuwsbrief
Beter worden in Copywriting, Communicatie en Marketing? Wij delen onze Adviezen. 1 x per maand.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.