Wie doet wat eigenlijk? Lees welke Tekstschrijver je wanneer kunt inzetten.

Olaf|29 december 2020|3 minuten


Verschil tekstschrijver, copywriter, blogger en content marketeer. Wie doet wat?

Zoek je een blogger, content marketeer, tekstschrijver of copywriter? Het verschil is niet altijd duidelijk. Wij geven je het overzicht.

Je hebt een tekst nodig. Je zoekt een copywriter. Maar je kunt ook een tekstschrijver inhuren. Of een blogger. Of een content marketeer. Vier functies. Allemaal lijken ze op elkaar. Wij zetten de verschillen tussen tekstschrijvers, copywriters, bloggers en content marketeers helder op een rij.

Tekstschrijven en online skills

Storytelling wordt steeds belangrijker. Content schrijven met kennis van zoekmachine optimalisatie en SEO ook. Allround copywriters hebben steeds meer online skills nodig. En kennis van customer journey en persona’s. Een tekstschrijver moet dus steeds meer kunnen. Hard zoeken dus naar de juiste persoon voor de juiste klus.

SEO, copy en content

Is deze blog je te lang? Gebruik dan het overzicht hieronder en je ziet in één oogopslag wie je waarvoor kunt inzetten. Snelle conclusie: het is nét wat je zoekt. Dat bepaalt wie je nodig hebt.

Tekstschrijver - Copywriter - Blogger - Content Marketeer in schema

Verschil copywriter en tekstschrijver

Wat is het verschil tussen een copywriter en tekstschrijver? Heel simpel: er is geen verschil. Copywriter is gewoon de Engelse vertaling van tekstschrijver. Copywriter klinkt wat hipper en moderner dan tekstschrijver. Maar inhoudelijk is er geen verschil.

Google ziet overigens wél verschil tussen tekstschrijver en copywriter en is nog niet zo ‘slim’ dat het deze twee woorden als hetzelfde beschouwt. Dit zie je terug in de zoekresultaten van Google.

Wat doet een blogger?

Een blogger heeft vaak betere kennis van online regels dan een reguliere tekstschrijver of copywriter. Het verschil is: bloggen doe je online. Niet offline. En dát is bij copywriters anders. Die moeten ook offline kunnen werken. De blogger kent dus de basisbeginselen van SEO en respecteert ook de regels qua conversie. Omgekeerd is de ervaring van tekstschrijvers vaak breder. Tekstschrijven is méér een beroep dan bloggen. Er zijn meer hobby-bloggers dan hobby-tekstschrijvers.

E-book SEO teksten schrijvenvoor internet - whitepaper

Betere online teksten schrijven. Download ons gratis e-book (> 40 pagina's !)

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wat is storytelling?

Storytelling is vooral hip. Bij storytelling wordt een voorbeeld verhalend en in detail uitgeschreven zodat je je er als lezer volledig in kunt inleven. Een mooi verhaal dus. Vaak met de nodige emotie. Net als in een roman.

Bij storytelling wordt een voorbeeld verhalend en in detail uitgeschreven

Teksten met emotie

Storytelling is zeker niet nieuw. Het is al eeuwen oud. Verhalen zijn een primaire vorm om informatie en kennis over te dragen. Maar online is het als het ware herontdekt. Dat komt omdat veel teksten op internet praktisch en functioneel zijn. Zonder emotie dus. Het internet had behoefte aan mooie verhalen. Dat werd storytelling.

Storytelling vs. content marketing

Storytelling en content marketing kunnen overigens flink botsen. Story-titels zijn namelijk meestal niet optimaal voor de vindbaarheid in Google. Vergelijk de onderste twee teksten maar eens. Eentje vormt de titel van een smeuïg verhaal. Met de andere wordt je pagina beter geïndexeerd in Google.

  • “Huis kopen? Deze 10 dingen moet je controleren.”

Versus

  • “Eerst leek het schimmel. Totdat de schimmel begon te bewegen … “

Wat doet een content marketeer?

Een content marketeer kijkt naar het doel van een tekst. De tekst moet iets doen met de ontvanger. Een conversie realiseren bijvoorbeeld. Een Content Marketeer denkt primair vanuit het doel en de doelgroep, en schrijft dan pas een tekst. Tekst is een middel. Die tekst kan een blog, story, SEO-webtekst, e-mailing of gewoon een brief zijn.

Conclusie verschil copywriter en tekstschrijver

Wie een allround tekstschrijver zoekt, kan waarschijnlijk het beste uit de voeten met een content marketeer. Toets wel altijd of deze content marketeer ook écht kan schrijven. Verder bestaat er geen strikte scheidslijn tussen de functies. Een content marketeer is vaak ook een blogger. En een tekstschrijver kan zich omscholen tot content marketeer.

Besteed je schrijfwerk uit aan ons

Neem contact op. Ons team van copywriters en content marketeers zit voor je klaar. Bellen kan ook: 085 1301818.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.