Onze cookies zorgen voor gebruiksgemak en analyseren websitegedrag. Lees meer.

Ik begrijp het

Het SUCCES Model > Meet de kwaliteit van je Content

Het SUCCES Model meet of jouw content blijft plakken. Made to Stick. Leg jouw Content onder een vergrootglas. En download de SUCCES-Scorecard.

Door Olaf Geysendorpher op 11 maart 2019

Het SUCCES Model van wetenschappers Chip Heath en Dan Heath meet de kwaliteit van jouw content. Check jouw score via het SUCCES Model. Er zijn 6 Factoren: Simpel, Unexpected, Concrete, Credible, Emotion en Stories? Dit model legt je content onder een vergrootglas. Download ook de handige SUCCES Scorecard.

In hun succesvolle boek Made to Stick beschrijven de broers Heath waarom sommige verhalen, campagnes of reclames wél aanslaan en andere juist niet. Hierbij benoemen ze zes factoren voor succesvolle content. Die factoren bespreken we in deze blog.

SUCCES Model - De S van Simple

De eerste S in het SUCCES Model staat voor Simple. Je moet in één zin de essentie van jouw content duidelijk kunnen maken. Je kunt dit bereiken door gebruik te maken van schema's. Schema's zijn bundelingen van kennis op een specifiek terrein. Dat klinkt ingewikkeld, maar is het niet. Een voorbeeld.

Voorbeeld 
Stel, je bezoekt een restaurant. In je brein wordt daarme het schema 'bezoeken van een restaurant' geactiveerd. Hieronder valt: het zoeken naar een tafeltje, het ophangen van je jas, het bekijken van de menukaart, de bediening die langskomt, het vragen van de rekening, etc. Schema's maken het de lezer gemakkelijk. Daarom hoef je als lezer geen moeite te doen om onderstaande zinnen te snappen.  

  • We gingen naar een restaurant. De menukaart had elf voorgerechten.
  • We gingen naar een restaurant. Er waren nog drie tafels vrij.
  • We gingen naar een restaurant. De bediening droeg lichtblauwe overhemden.


Neem nu de volgende zin. 

  • We gingen naar een restaurant. Er waren twee goochelaars met konijnen.

Deze laatste zin kost nét iets meer rekenkracht van je hersenen. Want 'goochelaar' zit niet standaard in het schema 'restaurant'. Je hebt eigenlijk nog een extra zin nodig om de context te snappen.

  • We gingen naar een restaurant. Er was een benefietavond aan de gang. Er waren twee goochelaars met konijnen.

Probeer dus in je content slim gebruik te maken van schema's. Hierdoor kun je juist de nieuwe informatie laten opvallen. Hoe minder cognitieve rekenkracht jouw bericht vereist voor de lezer, hoe beter deze begrepen wordt en aanzet tot actie. 
 

SUCCES Model - De U van Unexpected

Voorwaarde twee voor succesvolle content is: opvallen. Jouw content moet Unexpected zijn. Het gaat dan niet om een verrassingseffect. Met een verrassing trek je de aandacht, maar wordt je boodschap niet onthouden. Bij Unexpected wil je interesse en nieuwsgierigheid opwekken. Dát kan volgens de auteurs van Made to Stick via Knowledgde-gaps: een tekort aan kennis dat jij bewust creëert.

Een goed voorbeeld hiervan is Yakult. Yakult begon in 1994 met een campagne over positieve bacteriën in onze darmflora. Tot op dat moment had niemand gehoord van bacteriën in onze darmflora. Maar opeens was de darmflora er. Net als de bacteriën. En net als Yakult die jou kon helpen. De campagne van Yakult sloeg aan. In 2014 bedroeg de omzet van Yakult in Europa 25 miljoen euro.

SUCCES Model - De C van Concreet

Concreet is de derde voorwaarde om SUCCES te creëren. Proven Context schreef over Concreet versus Abstract voor Frankwatching: ‘18 suikerklontjes: de marketingkracht van concreet en abstract’.

Hoe werkt 't? Onze hersenen zijn goed in het herinneren van concrete dingen? Concreet heeft te maken met zintuigen; met beelden, geuren, smaken, geluiden en dingen die we kunnen voelen of aanraken.

Een concreet voorbeeld uit het boek Made to Stick is dat de Chinese Muur zichtbaar zou zijn vanaf de maan. Maar de Chinese Muur is helemaal niet zichtbaar vanaf de maan. Daar is die muur veel te klein voor. Nederland is al nauwelijks zichtbaar vanaf de maan. Maar het idee is zo concreet, dat het niet uit onze gedachten is weg te slaan.

SUCCES Model - De C van Credible

Je moet mensen overtuigen via Geloofwaardigheid. De vierde C van het SUCCES Model staat voor Credible. Geloofwaardigheid kun je creëren door een Influencer of BN’er in te zetten. Dat werkt zeker. Maar de auteurs van het boek Made to Stick ontdekten een betere manier: zorg dat mensen zichzelf overtuigen.

Toen Ronald Reagen president werd in de V.S. gebruikte hij geen statistieken maar een simpel zinnetje om de concurrent, Jimmy Carter, op achterstand te krijgen: “Before you vote, ask yourself if you are better off today, than you were four years ago.” Jezelf als autoriteit neerzetten, werkt het beste.

bannerfoto_olaf_geysendorpher

Wij schrijven de perfecte tekst voor jouw organisatie

  • Content voor websites
  • Commerciële teksten
  • E-mailings
  • Blogs
NEEM CONTACT OP

SUCCES Model – De E van Emotion

Bij C van Concreet leerden we dat concrete informatie werkt. Emotie is een aanvulling op deze regel. Concrete informatie mét Emotie werkt vele malen beter dan gevoelloze informatie. "1,2 miljard mensen op de wereld lijden honger”. Deze zin is concreet. Maar we kunnen onszelf niet identificeren met 1,2 miljard mensen. We voelen het niet.

Emotie, de vijfde letter van het Succes Model, heeft te maken met personen. Onderzoek toont aan dat we meer geld geven aan één persoon die hulp nodig heeft, dan aan een groep. In campagnes van goede doelen worden daarom vaak losse individuen uitgelicht: hét Unicef-jongetje of dé overleden ALS-vrouw. Die ene persoon staat symbool staat voor de grotere groep. Die persoon roept emotie op. De groep doet dat niet.

SUCCES Model – De S van Stories

Over de laatste S van het SUCCES Model, Storytelling, zijn al vele boeken geschreven. Stories zijn letterlijk een verhaal apart. In Stories worden alle andere onderdelen van het SUCCES Model samengevat. Stories zorgen ervoor dat je een boodschap wél of niet gaat delen. Het onderdeel Stories is zó belangrijk dat wetenschapper Jonah Berger er een extra model voor heeft ontwikkeld: het STEPPS-model. Hij beschrijft het STEPPS-model in zijn boek Contagious

SUCCES Model: vette zoete popcorn

Het boek Made to Stick start met een Amerikaanse voorlichtingscampagne over de hoeveelheid calorieën in een bak popcorn. Eén bak bioscoop-popcorn bevatte 37 gram verzadigd vet, terwijl 20 gram de maximaal aanbevolen hoeveelheid per dag was. Popcorn was dus extreem slecht voor de gezondheid.

Het noemen van deze cijfers had geen effect. Getallen als 37 en 20 zijn emotieloos. Ze doen niks met de ontvanger.

Het Centre for Science in the Public Interest pakte het anders aan met de volgende uiting: "A medium-sized 'butter' popcorn at a typical neighborhood movie theater contains more artery-clogging fat than a bacon-and-eggs breakfast, a Big Mac and fries for lunch, and a steak dinner with all the trimmings - combined!".

Het resultaat? Een succes! De verkoop crashte. Ten einde raad besloten de producenten hun popcorn 'gezonder' te maken. Doel behaald!