Short tail zoekwoorden vs. long tail zoekwoorden

Je wilt gevonden worden in Google door potentiële klanten. Zoekwoorden maken het verschil. Maar wat kies je: long tail zoekwoorden of short tail zoekwoorden?

Liever lui? Ook prima. Lees onze samenvatting.

Allereerst: een zoekwoord, wat is dat precies?

Het zoekwoord (ook wel zoekterm genoemd) is de term die mensen intikken in de zoekbalk van zoekmachines. In de zoekresultaten worden websites getoond waarop informatie te vinden is over dit zoekwoord.

Het gebruiken van zoekwoorden in jouw content is enorm belangrijk voor jouw SEO-strategie.

Long tail en short tail zoekwoorden

Een zoekterm bestaat uit één of meerdere woorden.

  • Bestaat de zoekterm uit 3 of minder woorden? Dan is het vaak een short tail zoekwoord.
  • Bestaat de zoekterm uit meer dan 3 woorden? Dan is het vaak een long tail zoekwoord.

3 grote verschillen

Los hiervan zijn er drie grote verschillen tussen short tail en long tail zoekwoorden. Dat zijn het zoekvolume, de zoekintentie en de concurrentie op het zoekwoord. We leggen deze verschillen uit aan de hand van een voorbeeld over het kopen van een regenjas.

Short tail zoekwoord

Je bent op zoek naar een nieuwe regenjas. Je weet alleen nog niet welk model, kleur of merk. Je gaat op zoek in Google en tikt een heel algemene zoekterm in: regenjas kopen. In dit geval is de zoekterm een short tail zoekwoord.

Long tail zoekwoord

Je bent op zoek naar een nieuwe regenjas. Je lievelingskleur is rood en je maat is 42. Je hebt een mooie jas gezien bij de H&M. Die wil je bestellen. Daarom zoek je in Google naar: rode regenjas maat 42 H&M model ZION. Een long tail zoekwoord.

Voorbeelden short tail vs. long tail

Short tail

  • Eetkamerstoel
  • Knuffelbeer
  • Visrestaurant
  • Hondenvoer
  • Framemaat fiets

Long tail

  • Eikenhouten eetkamerstoel Ikea
  • Roze knuffelbeer baby’s 100 x 50
  • Visrestaurant in Noord-Brabant
  • Hondenvoer voor puppy’s tot 1 jaar
  • Welk framemaat fiets past bij mij

Drie verschillen long tail en short tail zoekwoorden

Er zijn 3 grote verschillen tussen long tail en short tail zoekwoorden.

  1. Het zoekvolume 
    Hoeveel mensen per maand tikken dit zoekwoord in?
  2. De zoekintentie
    Hoe gericht is iemand op zoek?
  3. De concurrentie
    Hoeveel websites richten zich op dit zoekwoord?
ebook seo - search engine optimization

Aan de slag met zoekwoorden en SEO? Download gratis ons e-book SEO.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

1. Zoekvolume

Het zoekvolume ligt hoger voor short tail zoekwoorden. Waar ligt dat aan?

Terug naar het voorbeeld van de regenjas. Bijna iedereen start zijn of haar zoektocht door het intikken van een brede zoekterm (long tail). Er wordt maandelijks vaker gezocht naar algemene termen (zoals rode regenjas) dan naar heel specifieke termen (zoals rode regenjas maat 42 H&M model ZION).

Long tail = meer websitebezoekers?

Misschien denk je nu: door een brede zoekterm te verwerken in mijn content, trek ik veel meer mensen naar mijn website. Waarom zou ik mij dan focussen op long tail zoekwoorden?Begrijpelijke gedachte, maar in sommige gevallen niet de juiste. De zoekintentie en de concurrentie komen hier om de hoek kijken.

2. De zoekintentie

Ga maar na: wanneer jij een heel gerichte zoekopdracht als rode regenjas maat 42 H&M model ZION intikt, is de kans groot dat je dit type jas wilt kopen.

Mensen die long tail zoekwoorden gebruiken, hebben dus een gerichte zoekintentie. Ze weten precies waar ze naar op zoek zijn / wat ze willen kopen.

Mensen die een long tail zoekwoord intikken, weten precies wat ze willen kopen.

Wat heb jij hieraan?

Iemand die een specifieke zoekopdracht intikt, is al veel verder in het aankoopproces dan iemand die een brede zoekopdracht intikt. Maak hier gebruik van.

  • Richt je een pagina op een long tail zoekwoord? Zorg er dan voor dat de bezoeker hier een conversie kan doen: het product bestellen of de dienst afnemen.
  • Richt je je op een short tail zoekwoord? Dan is de klant voornamelijk op zoek naar informatie over het product/dienst of soortgelijke producten/diensten. Bied dit dan ook.

Zoekwoordonderzoek laten uitvoeren

Via een zoekwoordonderzoek bepalen we waar jij je website op moet focussen. Zo bereik jij de juiste doelgroep.

Aan de slag

3. De concurrentie

Hoe gerichter en specifieker een zoekwoord, hoe minder websites zich hierop richten. Het specifieke product of de dienst wordt gewoonweg minder vaak aangeboden. Dit betekent dat er over het algemeen minder concurrentie zit op long tail zoekwoorden dan op short tail zoekwoorden.

Houd hier rekening mee

Hoe hoger de concurrentie op een bepaald zoekwoord, hoe moeilijker het is om in de organische (gratis) zoekresultaten te komen. De advertentiekosten voor populaire zoekwoorden liggen ook vaak een stuk hoger. Houd hier dus rekening mee als je pagina’s optimaliseert voor short tail zoekwoorden ipv long tail zoekwoorden.

Voorbeeld pagina’s short tail en long tail zoekwoord

Pagina gericht op short tail zoekoord 
Een pagina gericht op het short tail zoekwoord rode regenjas? Maak een productpagina met daarop alle rode regenjassen die je aanbiedt. Geef informatie over de verschillende modellen en typen regenjassen.

Pagina gericht op long tail zoekwoord
Een pagina gericht op het long tail zoekwoord rode regenjas maat 42 H&M model ZION? Dan is deze pagina natuurlijk te vinden op de website van de H&M. De pagina is volledig gericht op het rode model ZION.

Onderscheid je van de concurrentie met long tail zoekwoorden

Stel. Je hebt een hoveniersbedrijf. De zomer komt eraan, en je wilt meer zomerplanten verkopen.

Je kan 2 dingen doen:

  • Een pagina maken gericht op het populaire short tail zoekwoord ‘zomerplanten’ (720 zoekopdrachten p/m)
  • Een pagina maken gericht op het long tail zoekwoord ‘welke planten kunnen in de volle zon’ (120 zoekopdrachten p/m)

Je kiest voor optie 2. Je schrijft een informatieve blog, waar je natuurlijk antwoord geeft op de vraag van de bezoeker. Ook bied je op deze pagina jouw eigen zomerplanten aan.

Het resultaat

Hoewel je dus maandelijks minder traffic naar je pagina krijgt door je te focussen op een minder populair zoekwoord, zijn jouw bezoekers wél heel specifiek op zoek naar bepaalde planten. De kans dat de websitebezoeker een van jouw planten koopt die in de volle zon kan staan, is daarmee erg hoog.

Type zoekwoorden samengevat

Short tail

  • 3 woorden of minder
  • Brede zoekintentie
  • Hoger zoekvolume
  • Veel concurrentie
  • Minder geschikt om op te vallen tussen concurrentie
  • Geschikt als je gevonden wilt worden op brede termen

Long tail

  • 4 woorden of meer
  • Gerichte zoekintentie
  • Lager zoekvolume
  • Minder concurrentie
  • Geschikt om op te vallen tussen concurrentie
  • Geschikt als je een specifieke dienst/product aanbiedt

Het kiezen van de juiste long tail of short tail zoekwoorden begint bij een uitgebreid zoekwoordonderzoek. Op basis daarvan bepaal je waar jouw doelgroep in geïnteresseerd is. Hulp nodig met jouw SEO-strategie? Schakel ons in.

We gaan graag voor je aan de slag.

Onze tekstschrijvers en marketeers zitten voor je klaar om de juiste SEO-strategie op te zetten. Neem contact op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Elke maand praktische tips in Communicatie en Copywriting? Meld je aan voor de nieuwsbrief!
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.