Reclameslogans: Moeten we 'anders zijn' of 'gewoon doen'?

Reclameslogans ... De ene zegt dat we 'anders' moeten zijn. De andere dat we 'gewoon' moeten blijven. Wat is waar?

Olaf
| 11 mei 2020|2 minuten

In de ene reclame is ‘gewoon’ prima. Bij ‘Gewoon goede verzekeringen’ van Klaverblad bijvoorbeeld. In de andere commercial is ‘anders’ juist maatstaf: ‘Ikea, elke dag anders’. Of ‘Think different’ van Apple. Zit er een strategie achter die reclameslogans? Achter het positioneren van merken als ‘anders’ of ‘gewoon’? Of maakt het niks uit hoe je ze positioneert?

Zit er een lijn in reclameslogans?

Valt er een lijn te ontdekken in de ‘be different’- of ‘lekker jezelf blijven’-slogans? Als marketingbedrijf snappen we uiteraard dat slogans moeten passen bij de identiteit die een merk wil uitstralen naar de klant. Anders in een reclameslogan staat voor eigenzinnig, variatie, durf, nieuw, uniek en onderzoekend. Gewoon staat in een reclameslogan voor stabiel, veilig, zeker, zorgeloos en gemak.

‘Normaal’ en ‘anders’ in de reclameslogan

Een strategische lijn ontdekken in het gebruik van gewoon en anders in slogans valt niet mee. De eerste uitdaging is dat anders niet altijd anders betekent. ‘Alleen de prijs is anders’, betekent eigenlijk: Alles is gewoon, behalve de prijs. En Nespresso suggereert in hun reclameslogan ‘What else?’ dat Nespresso de (ultieme) gewone keus is.

Lees meer…

We schreven dit blog over reclameslogans voor Marketingfacts. Lees verder: Beste reclamemakers, moet ik nou ‘anders zijn’ of ‘gewoon doen’?

laptop-nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief. 7.800 ontvangers gingen je voor. Over Marketing, Teksten en Communicatie.

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.