Onze cookies zorgen voor gebruiksgemak en analyseren websitegedrag. Lees meer.

Ik begrijp het

5 x gratis online reclame maken voor je bedrijf

Jij wilt beter onder de aandacht komen bij potentiële klanten. Nederland moet jouw bedrijf leren kennen. Maar reclame kost (veel) geld. Daarom 5 tips om gratis online reclame te maken voor je bedrijf.

Door Eva Dalebout op 25 maart 2020

De corona-crisis raakt elke ondernemer. Of je nu een ZZP'er, startende MKB'er of een bedrijf met meer dan 1000 werknemers hebt,  we raken allemaal klanten kwijt. Zichtbaar blijven bij de doelgroep is belangrijk. Zo kom je in het vizier bij potentiële klanten. Proven Context verzamelde 5 tips om gratis reclame te maken voor je bedrijf. Tips die wij ook zelf gebruiken en dus echt werken. Hiermee zet je potentiële klanten na (of zelfs tijdens) deze crisis om naar échte klanten. 

1. Zet een Google Bedrijfspagina op (en optimaliseer deze!)

Stel: je bent een glazenwasser in Groningen. Jouw potentiële klanten googelen op ‘glazenwasser Groningen’. Op de zoekresultatenpagina zien ze aan een uitgelicht blok waarin jouw bedrijf wordt getoond. Alle informatie over jouw bedrijf is aanwezig: tien goede online recensies, de openingstijden, de link naar de website en het adres van het bedrijf, weergeven op een kaart.

Val gratis op tussen de concurrentie
Deze glazenwasser heeft zijn Google Bedrijfspagina goed op orde en is hierdoor de concurrentie een stap voor. Want zeg nou zelf; jij verkiest ook een goed zichtbaar bedrijf met meerdere goede reviews en een compleet profiel, boven een onzichtbaar bedrijf zonder reviews. Maak jouw bedrijfsprofiel in Google dus compleet. Hierdoor wordt jouw bedrijf prominent getoond in de zoekresultaten en zijn klanten maar één klik verwijderd van jouw website.

Een Google Bedrijfspagina is nu nog gratis. Misschien gaat Google er op termijn geld voor vragen. Snel maken dus!

2. Doe een zoekwoord-onderzoek en pas jouw website hierop aan

Reclame maken voor je bedrijf zonder veel geld te investeren doe je via SEO. Hoe hoger jouw website wordt getoond in de zoekresultaten, hoe beter. Daarnaast is het ook erg belangrijk dat bezoekers snel vinden wat ze zoeken. Hoog tijd dus voor een goed SEO-onderzoek en aanpassing aan de website. Dit doe je zo:  

  • Via de zoekwoordplanner in Google Ads ontdek je welke belangrijke zoekwoorden mensen Googelen. Zo maak je gebruik van de zoekwoordplanner
  • Verzamel alle zoekwoorden waarop jij gevonden wilt worden, zoals: ‘glazenwasser bedrijven’ en ‘glazenwasser Groningen’
  • Cluster al deze zoekwoorden. ‘Glazenwasser bedrijven, ‘goedkope glazenwasser bedrijven’ en ‘bedrijfsramen laten wassen’ komen dus in 1 cluster
  • Op basis van deze clusters maak je nieuwe pagina’s aan. Wanneer mensen Googelen op een zoekwoord met betrekking tot ‘Glazenwasser bedrijven’, komen ze op de juiste pagina terecht. Hierdoor vinden ze direct wat ze zoeken en is de kans groter dat ze contact met jou opnemen. Vergeet niet een goede call-to-action toe te voegen.

Houd tijdens het maken van de nieuwe pagina’s rekening met de interne linkstructuur van jouw website. Zorg ervoor dat je op elke pagina doorlinkt naar andere pagina’s. Via linkbuilding traceert, indexeert en waardeert Google jouw website beter. 

Nog 2 andere zoekwoordtools
Twee andere tools waar ook wij gebruik van maken zijn AnswerThePublic en Ubersuggest. Via AnswerThePublic worden zoekopdrachten in Google en Bing gekoppeld en getoond in een overzichtelijke visualisatie. Vul een zoekwoord in en ontdek gerelateerde termen en zoekwoorden die mensen intikken in de zoekbalk. Ubersuggest helpt je bij het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek. De tool geeft suggesties voor zoekwoorden en helpt je de beste zoekwoorden te kiezen.

Proven Context is specialist in zoekmachine optimalisatie. Wij zorgen ervoor dat jouw website goed wordt gevonden in Google.

3. Expertise delen = gratis reclame maken voor je bedrijf én hoger in Google

We gaan nog even door op linkbuilding. Door middel van inbound- en outbound links stijgt jouw positie in de Google zoekresultaten. Vooral links van en naar grote websites met veel aanzien zijn belangrijk. Het schrijven van gastblogs voor platforms in jouw terrein is een slimme manier om inbound links te verkrijgen. Zo zijn Frankwatching en Marketingfacts toonaangevende platforms voor communicatie-experts.

Op jouw eigen website vermeld je dat exclusief blogt voor [link naar grote website], en jouw gastblog op dit platform [link]t naar jouw website. Daarnaast wordt jouw (bedrijfs)naam ook nog eens getoond op andere websites, die waarschijnlijk veel meer bezoekers trekken. Dit vergroot jouw naamsbekendheid. Twee vliegen in één klap!

Tip: lees ook onze blog met daarin 7 praktische linkbuilding tips.

4. Reclame maken voor je bedrijf via een professioneel LinkedIn-profiel 

Via social media ben je verbonden met klanten, collega’s en (potentiële) relaties. Om deze laatste groep binnen te halen, is een krachtig LinkedIn-profiel belangrijk. Een onvolledig of vaag profiel is slechte reclame voor jouw bedrijf. Want wanneer je jouw profiel niet eens op orde hebt, hoe staat het dan wel niet met je bedrijf?

3 tips:

  • Maak jouw headline informatief door middel van zoekwoorden. ‘Eigenaar bedrijf X’ wordt dus bijvoorbeeld: ‘Eigenaar | Vitaliteitscoach | Fitnessinstructeur bij Bedrijf X’.
  • Ook jouw LinkedIn-pagina kun je SEO-proof maken. Zo wordt ook jouw LinkedIn-profiel hoger getoond in de zoekresultaten in Google. Voeg dus zoekwoorden toe in de samenvatting.
  • Personaliseer de link van jouw profiel. Ook hierdoor wordt je LinkedIn beter gevonden. Vermeld je naam + het zoekwoord waarop jij gevonden wilt worden.

5. Gratis reclame maken voor je bedrijf via anderen: maak een weggever

Snel en gratis reclame maken voor je bedrijf hoef je niet altijd zelf te doen: zet andere mensen in! Creëer een weggever en deel deze op social media. Denk bijvoorbeeld aan een gratis workshop, goodiebag of waardebon. Mensen maken kans op de prijs door jouw bericht te liken, delen of iemand te taggen in de comments. Het enige wat jij moet doen is het plaatsen van de post en een winnaar kiezen.  

Tip: vermeld op jouw social media of website wie de winnaar is en tag deze. Ook dit levert weer likes en comments op.

Ga aan de slag met deze tips en vergroot jouw zichtbaarheid! Proven Context wenst alle ondernemers succes toe de komende tijd. 

Olaf_Directeur_Proven Context_vrijstaand
Neem contact op

Perfecte webteksten. Een campage voor meer leads. Een hogere positie in Google. Wij gaan aan de slag. Laat je gegevens achter of bel 085 1301818.