Betere Pagerank? 4 x slim advies

Werken aan een betere PageRank in Google is slim. Want als jouw website hoger staat in de zoekresultaten, dan krijg je gewoon meer bezoekers. Hoeveel meer? Dat lees je hieronder.

page rank verbeteren - balonnen omhoog kopiëren

Wat is een PageRank?

Jouw PageRank is de positie van je website in Google. Alleen Google? Nee. Ook andere zoekmachines zoals Bing tellen mee. Maar zoekmachine Google is met 95% de absolute marktleider in Nederland. PageRank gaat dus vooral over Google.

Waarom is die hoge PageRank belangrijk?

Hoe hoger de PageRank van jouw website, hoe meer mensen doorklikken. Dat heet de click-through-rate (CTR). Met andere woorden: hoe hoger jouw website in de Google zoekresultaten staat, hoe meer mensen op je website komen.

Op plek 2 in plaats van 1 in Google? Dan loop je bijna de helft aan websitebezoek mis.

Hieronder zie je hoeveel mensen doorklikken naar een website. Afhankelijk van de PageRank in Google. Op plek 1 klikt bijna 30% van de bezoekers door. Op plek 3 is dat nog maar 11%. Enorm verschil toch?

Doorkliks in Google o.b.v. Pagerank?

PageRank verhogen – 4 tips

Je beseft nu hoe belangrijk het is om goed te scoren in de zoekresultaten van Google. En dat je dus jouw PageRank moet verbeteren. Maar hoe scoor je hoger dan de concurrentie? 4 tips.

Tip 1. Huidige positie checken

Als je de PageRank van je website wilt verbeteren, dan start je met een meting. Wat is jouw huidige positie? Wat is de page ranking van je website nu? En hoe rankt de concurrent? Checken? Gebruik dan SEO-tools als SemrushAhrefs of SE Ranking.

Welk SEO-tool kies je uiteindelijk om jouw Google-positie door te rekenen? Niet elke tool past bij jouw manier van werken. Test welke tool bij jou past in 4 simpele stappen.

  1. Zet op een rij welke kennis je écht wilt hebben
  2. Maak een trial- of maand-account aan bij één tool
  3. Onderzoek kritisch of de tool jouw vragen beantwoordt
  4. Zo nee, test de volgende tool.
page rank - spring hoger met 4 x advies

Tip 2. Zoekwoordlijst compleet

Essentieel bij een goede page-ranking-strategie is bepalen op welke termen je gevonden wilt en kan worden. Wil je als makelaar gevonden worden op “huis kopen Arnhem” of op “huurappartement Arnhem”? Kijk ook naar haalbaarheid. Meer concurrentie op zoekwoorden betekent dat jij lastiger een hoge positie haalt.

Zo maak je de basis voor page-rank-strategie

  1. Maak een lijst van woorden waarop jij vindbaar wilt worden in Google.
  2. Check die woorden in de Google keywoordplanner.
  3. Noteer ook de ideeën die Google aandraagt.
  4. Exporteer al je resultaten naar Excel.
  5. Bepaal welke woorden je op welke pagina’s wilt bundelen.
  6. Schrijf de content voor je pagina’s.
Teksten schrijven voor websites ebook whitepaper

Teksten schrijven voor websites. Ontdek in maar liefst 40 pagina’s hoe het moet.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

3. Sitemap logica checken

De robots van Google crawlen jouw website. Ze bekijken de structuur en content. De robots houden niet van pagina’s die ‘los’ in je site zweven (zonder interne links). Of pagina’s waarbij een gebruiker niet kan doorklikken, zonder call-to-actions.

Link alle pagina’s
Losse pagina’s zijn schadelijk voor je PageRank in Google. Gebruikers zullen op deze pagina’s afhaken. En dat vinden Google, Bing en andere zoekmachines niet fijn. Check dus of alle pagina’s op een logische manier aan elkaar ‘geknoopt’ zijn. Doe dit als volgt:

  1. Breng alle pagina’s op je website in kaart
  2. Bekijk hoe pagina’s gelinkt zijn: via tekstlinks, knoppen of via het menu
  3. Breng de losse pagina’s, dode paden of onlogische indelingen in kaart
  4. Zorg voor interne links
  5. Pas eventueel de website-structuur aan.
autoverzekering - page rank - blog positie

Deze autoverzekeraar doet het fout

  • Verzekeraar X plaatst blogs onder het menu-item Blogs. Hij deelt de blogs in per subonderwerp:  autoverzekering, reisverzekering, etc. De url wordt dus /blogs/autoverzekering
  • Maar verzekeraar X publiceert ook nieuws. Dit nieuws wordt geplaatst bij het type verzekering: autoverzekering/nieuws.
  • Zo wordt er op twee verschillende manieren gebruikgemaakt van url’s. Dat is onlogisch.

Tip 4. Check de headertags

Relevante headertags zijn een relevante PageRank-factor in Google. Via een headertags herkent Google de titel en subtitels van je pagina. Headertags zijn H1, H2, H3 en H4.

  • De H1 is meestal de titel van je pagina.
  • De H2 een grote kop, waarin dezelfde keywords terugkomen.
  • De H3 en H4 zijn tussenkoppen.

Meestal heb je één H1, één tot vier H2’s, en voor de rest H3’s en H4’s. Dit zijn overigens geen vaste regels. Speel met de locatie en inzet van de H2’s en H3’s tot je tevreden bent. En zet je keuze vervolgens integraal door via de website. Zorg dat niet-belangrijke titels niet worden gemarkeerd als H1, H2 of H3.

PageRank blijvend verbeteren?

Je PageRank blijvend verbeteren. Daar zijn we bij Proven Context gewoon heel goed in. Kies voor een duurzame SEO- / PageRank-strategie. Neem contact met ons op. Bellen kan via 085 – 1301818

Voor een betere PageRank

Neem contact met ons op. Bellen kan via 085 – 1301818

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Inschrijving nieuwsbrief
Beter worden in Copywriting, Communicatie en Marketing? Wij delen onze Adviezen. 1 x per maand.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.