Hoger komen in Google? Je Page Rank verbeteren door je met de 4 tips van Proven Context.

Olaf|13 juli 2020|9 minuten


PageRank in Google verbeteren: 4 tips

Hoe hoger jouw website in de zoekresultaten staat, hoe beter jouw website wordt bezocht. Met deze vier tips werk je aan jouw SEO PageRank in Google.

Waarom is een hoge PageRank belangrijk?

Hoe hoger de PageRank, hoe hoger de click-through-rate. Met andere woorden: hoe hoger jouw website in de Google zoekresultaten staat, hoe meer mensen op jouw website klikken.

Op plek 2 in plaats van 1 in Google? Dan loop je bijna de helft aan websitebezoek mis.

In onderstaand overzicht zie je de click-through-rate voor elke positie in Google op basis van mobiele gebruikers.

Hoeveel % klikt op jou?

Deze data is afkomstig uit onderzoek van Sistrix.

Je beseft nu hoe belangrijk het is om goed te scoren in de zoekresultaten van Google. En dat je dus jouw PageRank moet verbeteren. Maar hoe scoor je hoger dan de concurrentie? 4 tips.

PageRank verhogen – 4 tips

1. Check je huidige SEO Page Ranking

Je start met het bepalen van jouw nulpunt. Zo’n nulpunt is belangrijk. Als je de PageRank van jouw website wilt verbeteren, dan moet je natuurlijk weten ten opzichte van wat. Wat is de ranking van je website nu Google? En hoe rankt de concurrent? Je kunt hiervoor SEO-tools als SemrushAhrefsMOZ of CognitiveSEO gebruiken. Of de betaalbare variant SE Ranking.

Heel veel tools

Het probleem hierbij is: er zijn heel veel tools. Marketingfacts zette er in dit artikel al 12 op een rij. Elk met een eigen nuanceverschil. Maar er zijn nog veel meer SEO-tools. Natuurlijk heb je geen zin om al die tools uitgebreid uit te proberen. Je wilt gewoon één goede. Of hooguit twee.

Gelukkig werken veel SEO-tools met trialversie. En dat is mooi. Die trial kun je namelijk strategisch uitnutten. Dat vergt alleen wel enige voorbereiding. Ga op de volgende manier te werk.

  1. Maak voldoende tijd vrij. Zeker 2 tot 3 dagen
  2. Zet al je SEO-vragen op een rij
  3. Maak een trial-account aan bij één tool
  4. Je onderzoekt kritisch of die tool jouw vragen kan beantwoorden
  5. Je trekt een conclusie: deze tool aanhouden, een andere tool proberen of twee tools tegelijk inzetten?

2. Maak een complete keywordlijst

Essentieel bij een goede ranking-strategie is bepalen op welke termen je gevonden wilt en kan worden. Wil je bijvoorbeeld dat klanten jou als makelaar vinden in Google op de termen huis kopen of juist op appartement Arnhem? Daarbij kijk je ook naar de haalbaarheid. Hoog scoren in Google op huis kopen is moeilijker dan op appartement Arnhem. Je concurrentie is in het eerste geval een stuk groter.

Om de basis te leggen voor jouw keyword-page-ranking-strategie, ga je als volgt te werk:

  1. Bedenk op welke woorden jouw website moet ranken. Maak een lijst.
  2. Check de resultaten via de Google keywoordplanner.
  3. Noteer en interpreteer de resultaten.
  4. Schrijf de woorden op die Google jou als suggestie biedt en waar je zelf in eerste instantie niet aan dacht.
  5. Exporteer al je resultaten naar Excel.
  6. Ga eventueel een stap verder en voeg ook de keyword-tools uit de eerder genoemde SEO-tools toe. Heb je er nog niet genoeg? Probeer dan answerthepublic.com of ubersuggest.io eens.
  7. Je hebt nu als het goed is een flinke lijst aan keywords. Je bepaalt vervolgens op basis van welke zoekwoorden jij pagina’s wilt maken. Dat doe je door vergelijkbare keywords te clusteren. Zo horen bij de makelaar de keywords ‘Huis kopen’, ‘Woning kopen’ en ‘Aankoop woning’ in één cluster. De termen ‘Makelaar bieden’ en ‘Onderhandelen makelaar’ horen in een ander cluster.
  8. Je hebt nu de basis voor je content gelegd. Nu moet je uiteraard de content maken, horende bij de zoekwoorden.

3. Controleer de logica van je sitemap

De (ro)bots van Google wandelen zo nu en dan door je website heen. Daarbij hebben ze geen zin om pagina’s tegen te komen die ‘los’ in je site zweven, zonder logische links ernaar toe. Of pagina’s waarbij een gebruiker niet verder kan. Een blog zonder call-to-actions bijvoorbeeld.

Link alle pagina’s
Losse pagina’s zijn dus schadelijk voor je PageRank in Google. Gebruikers zullen op deze pagina’s afhaken. Je bounceratio stijgt hierdoor. En dat vinden Google, Bing en andere zoekmachines niet fijn. Check dus of alle pagina’s op een logische manier aan elkaar ‘geknoopt’ zijn. Doe dit als volgt:

  1. Breng alle pagina’s op je website in kaart
  2. Bekijk hoe ze gelinkt zijn: via tekstlinks, via het menu, via labels
  3. Breng de losse pagina’s, dode paden of onlogische indelingen in kaart
  4. Pak de ontbrekende pagina’s (via de eerder gemaakte keywordlijst) erbij
  5. Bepaalde de definitieve nieuwe structuur
  6. Bespreek de technische consequenties met alle stakeholders (IT-team, Design, Development)

Let op: stap 4 kan ook stap 1 zijn. Dit hangt af van de grootte, dynamiek en complexiteit van de organisatie. Juist bij grotere, complexe organisaties kan het zinvol zijn alle stakeholders snel te betrekken.

Voorbeeld verkeerde logica binnen sitemap
Een verzekeraar hangt z’n blogpagina’s onder het logische menu-item “Blogs”. Hij deelt de blogs vervolgens in per onderwerp:  autoverzekering, reisverzekering, etc. via de url: naamverzekeraas.nl/blogs/autoverzekering.

De verzekeraar publiceert daarnaast ook nieuws. Dit nieuws wordt geplaatst ‘onder’ het type verzekering: naamverzekeraar.nl/autoverzekering/nieuws.

Logischer is in dit geval om nieuws en blogs te combineren in de structuur. Bijvoorbeeld via naamverzekeraar.nl/autoverzekering/nieuws-blogs

4. PageRank verbeteren: check de headertags

Relevante headertags zijn een relevante rankingfactor in Google. Via een headertags herkent Google de titel en subtitels van je pagina. Headertags zijn H1, H2 en H3.

  • De H1 is meestal de titel van je pagina.
  • De H2 een grote kop, waarin dezelfde keywords terugkomen.
  • De H3’s zijn tussenkoppen.

Meestal heb je één H1, één of twee H2’s en twee of meer H3’s. Dit zijn overigens geen vaste regels. Speel met de locatie en inzet van de H2’s en H3’s tot je tevreden bent. En zet je keuze vervolgens integraal door via de website. Zorg vooral dat irrelevante titels nooit worden gemarkeerd als H1, H2 of H3.

Praktisch punt: je vindt de headertags door in je website op F12 te drukken. Zoek daarna op H1, H2 en H3 (via Ctrl + F) en kijk of de headertags kloppen. Het instellen van headertags is een technische instelling, maar belangrijk voor je Google PageRank.

Voorbeeld verkeerd gebruikte headertag

Stel: je bent aannemer en hebt een eenvoudige website. Onderaan de pagina: “Keuken laten plaatsen” staat een formulier. Geen uniek formulier, want het is op elke pagina hetzelfde. De titel van het formulier luidt “Neem contact op voor een offerte op maat”. Je checkt de headertags en ziet dat de titel van het formulier een H2-tag heeft.

Google denkt daardoor dus dat elke pagina voor een deel gaat over ‘Contact voor een offerte op maat’. Daar snapt Google niks van. En dus zal Google deze H2 negeren. Op die manier verspil je een relatief eenvoudig in te stellen SEO Ranking Factor.

Jouw PageRank verbeteren doe je met onze 4 tips. Geef je het liever uit handen? Bij Proven Context weten we wat er moet gebeuren. Neem contact met ons op. Bellen kan via 085 – 1301818

Nee! Niet gelijk wegklikken. Met onze tips over Tekstschrijven, SEO en Reclame kun je écht praktisch aan de slag. Uitschrijven kan altijd nog. 🙂
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.