voorbeelden van persbericht-titels

Welk ‘nieuws’ is geschikt als persbericht?

Bevat jouw persbericht écht nieuws? Of is het eigenlijk reclame in een nieuws-jasje? 5 x hoe het niet moet + 5 x hoe het wél moet. En een slim persbericht-model.

Als communicatiebureau krijgen we regelmatig het verzoek om een persbericht te maken. Sommige verzoeken zien we zitten. Andere niet. Is er géén sprake van nieuwswaardig nieuws, dan mist het persbericht z’n doel. Want reclame verpakt als nieuws, daar irriteer je een journalist alleen maar mee. 

‘Nieuwswaardig’ persbericht maken

Eerst even kijken naar de term: wat wil nieuwswaardig zeggen? Een landelijke krant heeft een andere definitie van nieuws dan een vak-magazine over bijvoorbeeld hypotheken of runderen. De doelgroep van een krant, magazine of website bepaalt uiteindelijk de nieuwswaarde. De journalist is altijd de kritische filter die bepaalt of iets wel of geen nieuws is.

De journalist is altijd de kritische filter die bepaalt of iets wel of geen nieuws is.

voorbeelden van persbericht-titels

Reclame is geen nieuws

Reclame is geen nieuws. Laat dat duidelijk zijn. Überhaupt vormt informatie vanuit een bedrijf een risico.

Stel: bij een onderwerp kan een journalist kiezen tussen informatie afkomstig van een universitair medewerker, een docent of hoogleraar, of van een bedrijf. Een journalist kiest dan bij voorkeur voor objectiviteit: de universiteit dus. Het risico op ‘gekleurde’ informatie is bij een objectieve bron simpelweg kleiner.

Een journalist kiest bij voorkeur voor objectiviteit.

persbericht sketch icon

Besteed je persbericht uit

  • We creëren jouw nieuwwaarde
  • We schrijven je persbericht
  • We maken een verspreidingsplan

Benieuwd naar de mogelijkheden? Bel 085 – 1301818.

Neem contact op

Persbericht opstellen: 5 x zo moet het niet 

De onderstaande 5 voorbeelden zijn geen nieuws. Het zijn stuk voor stuk voorbeelden die we bij Proven Context zelf voorbij hebben zien komen en/of waarvoor we zijn benaderd.

  • Nieuw bedrijf opgericht
    Je hebt een nieuw bedrijf opgericht. Je bent euforisch. Wat jij gaat doen is nodig. Je springt in een gapend gat in de markt. Dit alles is heel mooi voor jezelf. Maar het heeft op zichzelf geen nieuwswaarde. Het bedrijf zal eerst z’n maatschappelijke relevantie moeten bewijzen.
  • Nieuw product gelanceerd
    Ooit werden we benaderd voor een persbericht over Super-innovatieve viltjes voor onder stoelpoten die nauwelijks slijten en niet loslaten. Dit is een mooie innovatie. Handig ook. Want bij mij thuis zijn ze na een jaar of 2 meestal wel uitgewerkt, die viltjes. Zo’n bericht geeft je misschien kans op plaatsing in een vakmagazine. Maar alleen als het écht innovatief is. Maar verder is dit gewoon reclame. Geen stof voor een persbericht.
  • Bedrijf bestaat 40 jaar
    Dat je organisatie al zo lang bestaat is reden voor een feest. Met klanten en stakeholders. Maar het is geen reden voor een persbericht. Behalve misschien in de regionale pers en dan alleen als je binnen die regio ook écht een toonaangevende partij bent. Zoek naar het nut voor de lezer. Wat heeft die eraan dat jouw bedrijf 40 jaar bestaat?
  • Bedrijf wordt overgenomen
    Je bedrijf wordt overgenomen. Of de directie wordt vervangen. Dit op zichzelf heeft geen nieuwswaarde. Een uitzondering is er voor wereldwijze corporate bedrijven: Apple, Google, Facebook, Shell en Amazon gezien hun grote impact op de wereld.
  • Samenwerking met BN’er
    Je gaat samenwerken met een BN’er of Influencer. Dat heeft mogelijk nieuwswaarde voor de vakpers. Maar voor de gemiddelde Nederlander is dit niet relevant. Hooguit een fun-item in Shownieuws.
persbericht model

Persbericht maken: 5 x zo moet het wél 

  • Innovatie
    Ontwikkel je een nieuw medicijn tegen alvleesklierkanker, ALS of corona? Dat is landelijk nieuws. Misschien zelfs wel wereldwijd. Een manier om in de zomer zonnestralen op te slaan om de energie in de winter te kunnen gebruiken? Ook nieuws. Via Deep Fake een persoonlijke gesprek kunnen plannen met een wereldleider naar keuze? Ook dat is nieuws. Het nieuws bespreekt een maatschappelijk nut of een trend die voor iedereen relevant is. Maar ook: een nieuwe verzekering tegen digitale criminaliteit. Dat kan nieuws zijn in de verzekeringssector.

Het nieuws bespreekt iets nuttigs of een trend die voor iedereen relevant is.

  • Onderzoek
    Onderzoek inzetten voor media-aandacht is een slimme methode die vrijwel elke organisatie kan toepassen. Vraag 1.000 Nederlanders of ze vinden dat slippers naar werk toegestaan zijn en je kunt als slippermerk jouw onderzoeksresultaat delen. Het resultaat speelt in op een altijd relevante discussie over gepaste werkkleding.
  • Inzicht via data
    Verzamel je als bedrijf data? Slim. Die data kun je analyseren en er nieuws van maken. “Elektrische auto kampt met 23% meer pech dan bezine-auto”, zou een door ANWB gepusht artikel kunnen zijn. ANWB kan hiervoor eigen data gebruiken. Zie bijvoorbeeld ook dit bericht over zomerbaantjes. Young Capital gebruikt hierbij eigen data als bron voor het bericht.
  • Opinie
    Deze vorm van reclame is alleen voorbehouden aan grote merken. Een goed voorbeeld is de recente campagne van Lego. Lego ontwikkelde een pride-collectie regenboogpoppetjes om inclusie en diversiteit bespreekbaar te maken. Het zorgde voor een enorme boost in PR-aandacht. Wil jij als mkb’er met 20 werkzame personen hetzelfde succes halen? Dan zul je nóg creatiever moeten zijn om media-aandacht te behalen. Want jouw merk is landelijk nog niet relevant.
  • Out-of-context
    Deze categorie zou je het beste kunnen omschrijven als “omdenken”. Bedenk een hele leuke viral-campagne, een geslaagde 1 aprilgrap of ontwikkel een hele nieuwe manier van kijken naar een bestaand onderwerp. Het sector-initiatief van uitgeverij Agrio is er zo één uit de laatste categorie. Agrio kiest ervoor om “vloggende jonge boeren”, vrouwen én mannen jonger dan 25 jaar, te laten zien in een serie vlogs. Een mooi staaltje omdenken. Want influencende boeren + hele jonge boeren + vrouwelijke boeren + positieve boeren in plaats van boeren die boos zijn op overheidsmaatregelen? Dat is een fris, nieuw beeld dat afwijkt van hoe boeren meestal worden neergezet in de media. En zo werd dit sectorinitiatief al opgepakt door de regionale pers en sector-pers. En daarmee kan het zo maar landelijke aandacht krijgen. Een goed idee verspreidt zich snel.

Een goed idee verspreidt zich snel.

Eigenlijk geldt bij persberichten dezelfde regel die geldt voor alle marketing en communicatie vanuit jouw organisatie. Zorg dat je jouw meerwaarde voor de lezer toont. En neem in dit geval ook de meerwaarde mee voor de journalist. Want een journalist wil graag een goede indruk maken via relevant en origineel nieuws. Mooi dus als jij degene bent die deze relevantie en originaliteit onder de aandacht kunt brengen.

 

Besteed je persbericht uit aan ons

We creëren jouw nieuwwaarde + We schrijven je persbericht + We maken een verspreidingsplan. Informeer naar de mogelijkheden via 085 – 1301818 of vul het contactformulier in.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Elke maand praktische tips in Communicatie en Copywriting? Meld je aan voor de nieuwsbrief!
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.