Onze cookies zorgen voor gebruiksgemak en analyseren websitegedrag. Lees meer.

Ik begrijp het

Nieuw uiterlijk Google Search: 5 veranderingen

Google Search krijgt een nieuwe look. Bekijk de 5 veranderingen in het uiterlijk van Google Search.

Door Olaf Geysendorpher op 23 mei 2019

Het uiterlijk van Google Search gaat veranderen. Dat zegt Jamie Leach, Senior Interaction Designer bij Google Search. Een grote stap. Google Ads worden (weer) minder opvallend. Maar favicons krijgen juist een mooie nieuwe plek bij de organische resultaten in Google Search. Bekijk de 5 veranderingen van de nieuwe Google Search look.

Uiterlijk Google Search: de 5 veranderingen 

Dit zijn de 5 veranderingen in de look / het uiterlijk van Google Search. 

1. Favicon in organische resultaten

Google Search gaat jouw favicon tonen als onderdeel van je organische resultaten. Je favicon is het tekentje van jouw website dat je ziet in een tabblad van je webbrowser (Chrome, Safari, Firefox, e.d.). Als je jouw favicon niet of niet goed hebt ingesteld, wordt standaard de favicon van je Content Management Systeem getoond, bijvoorbeeld Wordpress of Umbraco. Zorg dus dat je jouw favicon goed instelt. Weten hoe? Check deze links: 

2. Groene kleur links verdwijnt 

Google Search toont links nu nog in de herkenbare donkergroene kleur. Die kleur verwijdert uit de interface van Google Search.

3. Link komt boven zoekresultaten en krijgt minder aandacht

De link komt boven het zoekresultaat te staan. Door het toevoegen van de favicon wordt de plek én aandacht voor de link bovendien kleiner. Het lijkt erop dat via een “+” tekentje extra informatie te verkrijgen is. Zie afbeelding.

4. Wederom subtielere vermelding Google Ads

Het wordt voor gebruikers wéér iets lastiger om Google Ads van (organische) Google Search- resultaten te onderscheiden. Bekijk het lijstje hieronder. + betekent beter zichtbaar.  betekent slechter zichtbaar

+/+  Ad wordt vet / bold
+/--  Ad staat boven i.p.v. onder titel
--/--  Ad wordt zwart i.p.v. groen
--/--  Ad krijgt geen vierkantje meer

5. Grijze lijnen verdwijnen

De grijze lijnen waarmee de titel en link worden gescheiden van de omschrijving in Google Search, vervallen. Het formaat van de advertentie blijft overigens gelijk.

Meer lezen over de verandering van Google Search, bekijk dan het bronartikel waarin Jamie Leach vertelt over de wijzigingen: https://www.blog.google/products/search/new-design-google-search/

Tags