Advertising coca cola reuzenrad

Olaf|25 augustus 2020|3 minuten


Zo creëer je de perfecte marketingcommunicatie-strategie!

Hoe zet je een marketingcommunicatie-strategie op die precies het gewenste effect heeft? Een beter imago, meer klanten of extra sales. Wij leggen het je uit.

Wat is strategische marketingcommunicatie?

Waar hebben we het over? Wat is precies een geïntegreerde marketingcommunicatiestrategie? Dit is strategische marketingcommunicatie waarbij…

  • Individuele marketingcommunicatiemiddelen elkaar versterken
  • Één boodschap op meerdere manieren wordt aangeboden
  • Gebruikers zelf bepalen welke middelen ze gebruiken
  • De sterkte van elk marketingcommunicatie-middel wordt benut
ebook seo - search engine optimization

Hoger in Google? Dat kun je zelf! Via ons 50 pagina's dikke SEO-boek. Download gratis.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Marketing-communicatiestrategie integreren is gedoe

Stel: je hebt een goed idee voor een marketingcommunicatiecampagne. Jouw idee is origineel en commercieel sterk. Jouw idee heeft bovendien potentie om viral te gaan en veel conversies te realiseren. Het enige dat je nog nodig hebt, is een “go”. En daar loopt het mis.

Je pitcht jouw sterke en vernieuwende idee bij andere interne afdelingen. Je krijgt de volgende reacties waar jij als specialist in marketingcommunicatie dus iets mee moet.

  • Branding zegt: “Goed idee. Het botst alleen met onze Branding-guidelines”
  • Campain zegt: “Goed idee. Maar er staan al twee andere campagnes gepland”
  • Social zegt: “Goed idee. Maar het wijkt te sterk af van ons Social Media beleid”
  • Pricing zegt: “Goed idee. Maar dit overschrijdt het toegewezen budget”
  • Marketing zegt: “Goed idee. Mijn fiat heb je als je het er intern doorkrijgt”

De kracht van Omni-Channel Marketing / Cross-Mediale Marketing

1 + 1 = 3. Zo werkt omni-channel marketing / crossmediale marketing. De kracht van een geïntegreerde marketingcommunicatie-strategie is dat losse marketingcommunicatie-middelen individueel sterker worden.

Stel: je voert verschillende campagnes op het gebied van online marketing. Je zet Adwords en display-advertising in. Ook lanceer je binnen deze campagne een viral via YouTube. Goed nieuws: de viral slaat aan. Hierdoor stijgt óók de conversie op je adwords- en display-uitingen. Je besluit binnen dezelfde campagne ook nog een outdoor advertising in te zetten. Hierdoor stijgen de clicks op je Youtube-video en de clicks op je ads- en display-advertenties.

Robots voor je geïntegreerde marketing-communicatiestrategie?

Richtlijnen en targets van individuele afdelingen zorgen ervoor dat een hoger bedrijfsdoel niet meer gezien wordt. Zelfs al is de bedachte marketingcommunicatiestrategie beter voor het bedrijf. Een robot zou tot betere resultaten komen. Die kijkt slechts naar feiten en big data.

6 praktische richtlijnen voor geïntegreerde marketingcommunicatie

Ondanks discussies, politiek, targets en tegenstrijdige belangen, is het mogelijk om tot een consensus te komen. De onderstaande praktische richtlijnen helpen daarbij. Proven Context kan hierbij adviseren.

  • Formuleer meetbare doelstellingen (KPI’s)
  • Werk ideeën samen met stakeholders uit
  • Creëer ‘winst’ voor elke individuele stakeholder
  • Bepaal de kracht van elk communicatiemiddel
  • Test je ideeën bij de doelgroep(en)
  • Stel de optimale inzet vast

Neem contact op

Wij helpen je met het opzetten van de juiste marketingcommunicatie-strategie. Bellen kan via 085 - 1301818.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Onvang ook onze nieuwsbrief over Tekst en Communicatie. 1.640 ontvangers gingen je voor.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.