LinkedIn Poll - Opiniepeiling

Olaf|9 juli 2020|3 minuten


LinkedIn Poll - Opiniepeiling starten via LinkedIn

Een poll maken in LinkedIn? We verzamelden de belangrijkste informatie over LinkedIn Polls. Zo kun jij direct aan de slag.

LinkedIn Poll: start je opiniepeiling

Een opinie peilen via zelfgeknutselde photoshop-plaatjes? En vervolgens handmatig het aantal stemmen optellen? Zo’n handmatige poll maken hoeft niet. LinkedIn heeft daar een mooie oplossing voor: de LinkedIn Poll – Opiniepeiling. Als social media marketing bedrijf hebben we uitgezocht wat je allemaal kan met de poll op LinkedIn. We leggen het aan je uit.

FAQ – opiniepeiling opstellen

Wat zijn de belangrijkste onderdelen van de Linkedin Poll? Waar moet je rekening mee houden bij het opstellen van een opiniepeiling? Een overzicht van de belangrijkste vragen en antwoorden over de nieuwe functie.

  • Via welk device moet je de poll maken? 
    Je kunt de LinkedIn-opiniepeiling aanmaken via de desktop-webfunctie én via de LinkedIn-app voor iOS en Android. Deze dubbele mogelijkheid is erg handig en zeker iets dat niet voor alle functies van LinkedIn wordt uitgerold.
  • Aan welke groep kun je de poll richten?
    Je kiest voor één van de volgende zichtbaarheidsopties van de LinkedIn Poll of LinkedIn-survey:

    • Voor iedereen. Dus: iedereen op LinkedIn en daarbuiten, zowel voor jouw eigen netwerk en tweede- en derdegraads connecties
    • Bij mensen op LinkedIn en Twitter
    • Bij eerstegraads connecties van de auteur van de poll
    • Voor leden van een groep waarin de poll is geplaatst
    • Zichtbaar voor deelnemers van een evenement

Je kunt de poll op LinkedIn dus zowel delen via je eigen feed, op een bedrijfspagina, in een LinkedIn-groep of op evenementen-pagina’s. Let op: wanneer de zichtbaarheid van de poll is ingesteld op iedereen, wordt deze dus zichtbaar op veel verschillende plekken.

  • Hoeveel antwoorden zijn er mogelijk? 
    De Poll heeft maximaal 4 antwoordmogelijkheden.
LinkedIn polls, hoe werkt het? Een uitleg!
  • Wie mag er stemmen?
    Elke persoon kan maximaal één keer stemmen. De auteur van de poll kan ook stemmen. Een paginabeheerder kan namens die pagina stemmen.
  • Hoe lang blijft de enquête staan?
    De poll kan een duur hebben van 1 dag, 3 dagen, 7 dagen of 14 dagen. Dat is lang, zeker in vergelijking met andere sociale platformen. Een poll op Twitter heeft namelijk een maximale duur van 7 dagen. En op Facebook en Instagram kun je een poll maken en delen in je verhaal. Maar dat verhaal blijft maar 24 uur zichtbaar. De poll daarmee dus ook.
  • Wie ziet de uitslag van de poll?
    Iedereen die de poll kan zien, kan ook de uitslagen zien nadat de poll is gesloten. Mensen die gestemd hebben, krijgen hierna de actuele procentuele uitslagen te zien. De auteur van de poll ziet ook deze uitslagen en het aantal stemmen per optie.
  • Is jouw stem anoniem?
    Nee en ja. Nee, de persoon of organisatie die de poll heeft gemaakt, ziet wie er stemt en welk antwoord diegene geeft. Ja, andere gebruikers zien niet wie welk antwoord geeft.
  • Wat is verboden bij LinkedIn Polls?
    De auteur van de LinkedIn enquête mag niet om gevoelig gegevens vragen. Een paar voorbeelden hiervan zijn volgens LinkedIn: je afkomst, je religieuze, politieke of filosofische overtuigingen. Ook je lichamelijke of geestelijke gezondheid en je precieze locatie zijn gevoelig. Nog meer details? Bekijk de veelgestelde vragen pagina over LinkedIn Polls.

Mis ze niet: onze Google-updates en LinkedIn-tips. Schrijf je in.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Voorbeelden poll via LinkedIn

Oke, veel informatie dus. Daarom nog wat concrete voorbeelden van hoe je de poll kan inzetten om interessante gegevens te verzamelen.

  • Voorbeeld 1
    Je beheert de groepspagina van het FNV. Je bent benieuwd wat voor type content de lezer wil ontvangen: tips of nieuws. Via de poll kom je erachter dat 25% geïnteresseerd is in tips en 50% in nieuws. Je past je blogstrategie hierop aan.
  • Voorbeeld 2
    Je wilt weten hoeveel nieuwsbrieven jouw netwerk gemiddeld leest per week. Dit blijkt meer te zijn dan je dacht. Je besluit 2 nieuwsbrieven per maand te gaan versturen in plaats van 1.
  • Voorbeeld 3
    Je neemt een standpunt in over de effectiviteit van kantoortuinen. Je wilt polsen hoeveel mensen in je netwerk het met je eens zijn.

Ga de LinkedIn poll zeker gebruiken. Wij zijn benieuwd wat jij gaat bedenken.