Onze cookies zorgen voor gebruiksgemak en analyseren websitegedrag. Lees meer.

Ik begrijp het

LinkedIn Poll - Opiniepeiling starten via LinkedIn

Een poll maken in LinkedIn? We verzamelden de belangrijkste informatie over LinkedIn Polls. Zo kun jij direct aan de slag.

Door Eva Dalebout op 6 mei 2020

De opiniepeiling opstellen onder je connecties op LinkedIn? Een poll of enquête binnen jouw netwerk? Start een LinkedIn Poll. LinkedIn stelt deze functie beschikbaar stellen voor alle gebruikers. We verzamelden de belangrijkste informatie over hoe je een opiniepeiling kunt opstellen via de LinkedIn Poll. Zo kun jij er direct mee aan de slag.

  • Update 12 mei 2020 - LinkedIn heeft de komst van de polls officieel aangekondigd.
  • Update 14 mei 2020. Opiniepeiling starten / LinkedIn Polls is officieel beschikbaar in de LinkedIn app. 

LinkedIn Poll: Start je opiniepeiling

Een opinie peilen via zelfgeknutselde photoshop-plaatjes? En vervolgens handmatig het aantal stemmen optellen om de score te tonen? Zo’n handmatige poll maken hoeft niet meer. LinkedIn presenteert een gloednieuwe functie: de LinkedIn Poll.

LinkedIn Poll Start Date

FAQ - opiniepeiling opstellen 

Wat zijn de belangrijkste onderdelen van de Linkedin Poll? Waar moet je rekening mee houden bij het opstellen van een opiniepeiling? Een overzicht van de belangrijkste vragen en antwoorden over de nieuwe functie.

  • Via welk device moet je de poll maken?
    Je kunt de LinkedIn-opiniepeiling aanmaken via de desktop-webfunctie én via de LinkedIn-app voor iOS en Android. Deze dubbele mogelijkheid is erg handig en zeker iets dat niet voor alle functies van LinkedIn wordt uitgerold. 

  • Aan welke groep kun je de poll richten?
    Je kiest voor één van de volgende zichtbaarheidsopties van de LinkedIn Poll of LinkedIn-survey:
    • Zichtbaar voor iedereen. Dus: iedereen op LinkedIn en daarbuiten, zowel voor jouw eigen netwerk en tweede- en derdegraads connecties
    • Zichtbaar voor iedereen op LinkedIn en Twitter
    • Zichtbaar voor alleen eerstegraads connecties van de auteur van de poll
    • Zichtbaar voor leden van een groep waarin de poll is geplaatst
    • Zichtbaar voor deelnemers van een evenement

Je kunt de poll op LinkedIn dus zowel delen via je eigen feed, op een bedrijfspagina, in een LinkedIn-groep of op evenementen-pagina’s.  Let op: wanneer de zichtbaarheid van de poll is ingesteld op iedereen, wordt deze dus zichtbaar op veel verschillende plekken.

  • Hoeveel antwoorden zijn er mogelijk?
    De Poll heeft maximaal 4 antwoordmogelijkheden.

  • Wie mag er stemmen?
    Elke persoon kan maximaal één keer stemmen. De auteur van de poll kan ook stemmen. Een paginabeheerder kan namens die pagina stemmen.

  • Hoe lang blijft de enquête staan?
    De poll kan een duur hebben van 1 dag, 3 dagen, 7 dagen of 14 dagen. Dat is lang, zeker in vergelijking met andere sociale platformen. Een poll op Twitter heeft namelijk een maximale duur van 7 dagen. En op Facebook en Instagram kun je een poll maken en delen in je verhaal. Maar dat verhaal blijft maar 24 uur zichtbaar. De poll daarmee dus ook.

  • Wie ziet de uitslag van de poll?
    Iedereen die de poll kan zien, kan ook de uitslagen zien nadat de poll is gesloten. Mensen die gestemd hebben, krijgen hierna de huidige procentuele uitslagen te zien. De auteur van de poll ziet de procentuele uitslagen en het aantal stemmen per optie.

  • Is jouw stem anoniem?
    Nee en ja. Nee, de persoon of organisatie de poll heeft gemaakt, ziet wie er stemt en welk antwoord diegene geeft. Ja, andere gebruikers zien niet wie welk antwoord geeft.

  • Wat is verboden bij LinkedIn Polls?
    De auteur van de LinkedIn enquête mag niet om gevoelig gegevens vragen. Een paar voorbeelden hiervan zijn volgens LinkedIn: je afkomst, je religieuze, politieke of filosofische overtuigingen, je lichamelijke of geestelijke gezondheid en je precieze locatie.


Nog meer details? Bekijk de veelgestelde vragen pagina over LinkedIn Polls.

Voorbeelden poll via LinkedIn

Oke, veel informatie dus. Daarom nog wat concrete voorbeelden van hoe je de poll kan inzetten om interessante gegevens te verzamelen.

  • Voorbeeld 1
    Je beheert de groepspagina van het FNV. Je bent benieuwd wat voor type content de lezer wil ontvangen: tips of nieuws. Via de poll kom je erachter dat 25% geïnteresseerd is in tips en 50% in nieuws. Je past je blogstrategie hierop aan.

  • Voorbeeld 2
    Je wilt weten hoeveel nieuwsbrieven jouw netwerk gemiddeld leest per week. Dit blijkt meer te zijn dan je dacht. Je besluit 2 nieuwsbrieven per maand te gaan versturen in plaats van 1.

  • Voorbeeld 3
    Je neemt een standpunt in over de effectiviteit van kantoortuinen. Je wilt polsen hoeveel mensen in je netwerk het met je eens zijn.

Ga jij de poll-functie gebruiken? Wij zijn benieuwd!