Onze cookies zorgen voor gebruiksgemak en analyseren websitegedrag. Lees meer.

Ik begrijp het

Kindermarketing - jouw kind als marketingkanaal. Mag dat?

Kindermarketing werkt. Twee- tot zesjarigen worden getarget en beïnvloed, en zelfs ingezet als marketingkanaal. Maar mag dit eigenlijk wel?

Door Olaf Geysendorpher op 10 maart 2020

Kinderen jonger dan 7 jaar kunnen zichzelf nog niet wapenen tegen persuasion. Zij zijn hierdoor kwetsbaar en makkelijker te beïnvloeden. Moeten we toestaan dat deze kinderen worden getarget door bedrijven? Is kindermarketing eigenlijk wel ethisch, of moeten we stoppen met marketingcommunicatie gericht op jonge kinderen?

Mijn kind als marketingkanaal 

"Ik wil niet naar de Jumbo, papa. Ik wil naar Albert Heijn. Daar hebben ze Freek Vonk-plaatjes." Dit was wat mijn dochter een tijdje geleden tegen me zei. Ongeveer tegelijkertijd haalde ik uit haar mini-rugtas een velletje papier. Aan de ene kant stond een kleurplaat van een huis. Aan de andere kant het logo van een projectontwikkelaar met daarbij de naam van een nieuwbouwproject.

Het drong tot me door: twee keer binnen één minuut tijd fungeerde mijn dochter van zes jaar oud als marketingkanaal richting mij. Eén keer voor AH. En één keer voor een initiatief van de projectontwikkelaar. Ik ben marketeer. Ik snap dat beïnvloeding een rol speelt. Maar ergens voelde het niet goed dat die beïnvloeding kwam via mijn dochter. Maar goed. Ik pakte mijn tas en reed naar Albert Heijn. Op naar de Freek Vonk-plaatjes.

Marketing via kinderen werkt. Maar mogen jonge kinderen op deze manier beïnvloed worden? Proven Context dook in de wereld van kindermarketing en ging op zoek naar het antwoord op deze vraag. Het hele artikel over kindermarketing lees je op Frankwatching. 

Olaf_Directeur_Proven Context_vrijstaand
Neem contact op

Perfecte webteksten. Een campage voor meer leads. Een hogere positie in Google. Wij gaan aan de slag. Laat je gegevens achter of bel 085 1301818.