Olaf|10 juli 2020|4 minuten


Sterke webteksten schrijven - 10 tips

Sterke webteksten schrijven verbetert jouw SEO ranking. Want je hebt een mooie website, dus die moet hoog in de Google zoekresultaten komen. 10 optimalisatie tips.

Door het optimaliseren van de teksten op je website verhoog je de SEO ranking; jouw positie in Google dus. Maar ‘willen’ en ‘kunnen’ zijn twee verschillende dingen. Daarom vind je hier tien verschillende hands-on tips waarmee je direct verder kunt.

1. Focus op keywords (of juist niet)

Wil je dat de webtekst die jij schrijft, opgepikt wordt door Google? En dat deze vervolgens getoond wordt in de zoekresultaten? Schrijf dan je teksten op basis van een keywords-analyse, ook wel zoekwoordonderzoek genoemd.

In sommige gevallen is de website-tekst die jij schrijft juist niet gericht op vindbaarheid in Google. Je wilt bijvoorbeeld een viral-tekst maken; tekst die juist geschikt is voor social media of e-mailings. Of je wilt teksten schrijven voor een eenmalige actie-website. Schrijf in dat geval prikkelend en wervend. Een focus op SEO is in dat geval niet nodig en zelfs onwenselijk.

2. Varieer je tekstdoelen

Bepaal je tekstdoel en bedenk zo wat je met jouw content wilt bereiken bij de lezer. Varieer regelmatig met je tekstdoelen. Zo blijf je veelzijdig.

  • Expertise tonen
  • Verhalen vertellen
  • Advies geven
  • Je mening uiten
  • Inzicht bieden
  • Ervaring delen

3. Schrijf voor internet

Schrijven voor internet is te leren als je er enige aanleg voor hebt. Maar het vergt wel tijd en aandacht.

4. Varieer je koppen

Is het je wel eens opgevallen dat NOS.nl de koppen van online nieuwsberichten op de website tussentijds herschrijft? Zo trekken ze de aandacht van nieuwe bezoekers en checken ze welke beste kop het beste scoort. Die kop blijft.

5. Spreid je content

Wordt de tekst die je over een sub-onderwerp op je pagina schrijft erg lang? Reserveer dan een nieuwe pagina voor die content. Pas wel op voor het dubbel gebruik van keywords. Bepaal zelf wat Google moet tonen. Anders maakt Google die keuze voor je.

Let op: Google waardeert relevante content en keywords. Maar Google bestraft het verkeerd gebruik ervan. “Keyword stuffing” heet dat. Je komt ermee in gevaar als je het volgende doet:

  • Overmatig herhalen van keywords
  • Creëren van volle en irrelevante Wordclouds
  • Toevoegen van onzichtbare (witte) tekst

6. Webteksten schrijven: niet te veel, niet te weinig

Er bestaat geen echte regel voor de hoeveelheid tekst of content voor je blog / pagina / website. Als jouw content blijft boeien, schrijf dan door. Merk je dat je in herhaling valt, schrap tekst. Niet schrijven om het schrijven. Schrijf alleen door als je nog niet klaar bent. SEO-teksten hebben wel regels qua lengte. Maar dat is weer een ander onderwerp.

7. Houd je webtekst-blokken beknopt

Maak je alinea’s (tekstblokken) niet te lang. Check de grootte van een tekstblok op alle devices: zoals smartphone, tablet en desktop. Een tekstblok dat er op je desktop prima uitziet, kan op je smartphone al snel te lang zijn.

8. Geef slimme namen aan plaatjes (ALT-tekst)

Sterke webteksten schrijven betekent meer dan alleen de ‘zichtbare’ tekst verbeteren. Dit doe je ook door je afbeeldingen een slimme naam mee te geven. Gebruik je video’s, afbeeldingen of infographics in je tekst? Gebruik dan je keywords of de naam van je blog, plús je bedrijfsnaam in de naamgeving. Voor een tuincentrum dat een blog schrijft over herfstplanten, kan dat bijvoorbeeld zijn: “Goede_herfstplanten_TuincentrumX.png” voor een afbeelding.

9. Bied Call-to-Actions

Wat wil jij dat de gebruiker na het lezen van jouw blog gaat doen? Nog een blog lezen? Je producten bekijken? Jouw tekst delen via social media? Denk hierover na en bied de juiste opties. Verwerk daarom pakkende call-to-actions in de tekst.

10. Experimenteer met webteksten schrijven

Deze laatste tip geldt voor alle bovenstaande tips. Er is niet één waarheid. Medewerkers die gaan bloggen over wat ze doen, kan heel goed werken, of juist helemaal niet. Test, probeer uit en check wat er werkt bij het schrijven van teksten voor je website.

Nee! Niet gelijk wegklikken. Met onze tips over Tekstschrijven, SEO en Reclame kun je écht praktisch aan de slag. Uitschrijven kan altijd nog. 🙂
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.