Betere webteksten schrijven. Dit zijn onze 10 tips

Je wilt sterke webteksten schrijven. Voor je klant. En voor Google. Wij schrijven al 17 jaar teksten voor klanten. Tijd dus om wat tips te delen. Dit zijn er 10. En nou snel aan de slag!

webteksten schrijven

1. Focus op zoekwoorden (of juist niet)

Wil je dat de webtekst die jij schrijft, opgepikt wordt door Google? En dat deze vervolgens getoond wordt in de zoekresultaten? Schrijf dan je teksten op basis van een keyword-analyse, ook wel zoekwoordonderzoek genoemd.

In sommige gevallen hoeft de website-tekst die jij schrijft juist niet gevonden te worden in Google. Je wilt bijvoorbeeld een VIRAL-tekst maken die juist heel geschikt is voor social media of e-mailings. Schrijf in dat geval met een ander tekstdoel: emotionerend of verhalend.

2. Varieer je tekstdoelen

Bepaal je tekstdoel en bedenk zo wat je met jouw content wilt bereiken bij de lezer. Varieer regelmatig met je tekstdoelen. Zo blijf je veelzijdig.

  • Expertise tonen
  • Verhalen vertellen
  • Advies geven
  • Je mening uiten
  • Inzicht bieden
  • Ervaring delen

3. Schrijf échte webteksten

Schrijven voor internet is te leren als je er flink wat zorg in steekt. Het vergt tijd, geduld en aandacht. Wil je het goed leren? Download dan gratis ons ebook Tekstschrijven voor websites.

4. Varieer je koppen

Is het je wel eens opgevallen dat sommige nieuwswebsites de koppen van hun online nieuwsberichten tussentijds aanpassen? Zo trekken ze de aandacht van nieuwe bezoekers en checken ze welke beste kop het beste scoort. Die kop blijft. Check dus hoe je kop of titel het doet. Bijvoorbeeld via social media. Slaat de kop niet aan? Maak dan een andere kop.

5. Spreid je content

Wordt de tekst over een sub-onderwerp erg lang? Overweeg dan om over dat sub-onderwerp een geheel nieuwe blog te schrijven. Supermooi toch? Zo maar een extra blog dat je zelf hebt bedacht! Pas wel op voor duplicated content.

Let op: Google waardeert relevante content en keywords. Maar Google bestraft het verkeerd gebruik ervan. “Keyword stuffing” heet dat. Je komt ermee in gevaar als je het volgende doet:

  • Overmatig herhalen van keywords
  • Creëren van volle en irrelevante Wordclouds
  • Toevoegen van onzichtbare (witte) tekst

6. Webteksten schrijven: niet te veel, niet te weinig

Er bestaat geen echte regel voor de hoeveelheid tekst of content voor je blog / pagina / website. Als jouw content blijft boeien, schrijf dan door. Merk je dat je in herhaling valt, schrap dan tekst. Ga niet schrijven om het schrijven. Schrijf alleen door als je nog niet klaar bent. Echte SEO-teksten hebben overigens wél regels qua lengte.

7. Houd je webtekst-blokken beknopt

Maak je alinea’s (tekstblokken) niet te lang. Check de grootte van een tekstblok op alle devices: zoals smartphone, tablet en desktop. Een tekstblok dat er op je desktop prima uitziet, kan op je smartphone al snel te lang zijn. Houd 3 of maximaal 4 regels aan per alinea op desktop.

8. Geef slimme namen aan plaatjes (alt-tekst)

Sterke webteksten schrijven betekent meer dan alleen de ‘zichtbare’ tekst verbeteren. Dit doe je ook door je afbeeldingen een slimme naam mee te geven. Gebruik je video’s, afbeeldingen of infographics in je tekst? Voeg dan aan de afbeelding je keywords in de alt-tekst toe.

9. Gebruik Call-to-Actions

Wat wil jij dat de gebruiker na het lezen van jouw blog gaat doen? Nog een webtekst lezen? Je producten bekijken? Jouw tekst delen via social media? Denk hierover na en bied de juiste opties. Schrijf daarom pakkende call-to-actions in jouw webteksten.

10. Experimenteer met webteksten schrijven

Er is niet één waarheid. Prikkelende titels voor jouw doelgroep? Een dag uit het leven van een medewerker van je bedrijf? Humor in je teksten? Ja, het kan heel goed werken. Of niet. Experimenteer, test en check dus wat werkt.

11. Bonustip: durf uit te besteden

Goede webteksten schrijven, is een vak. Je wilt succes voor jouw tekst. Op lange termijn. Zo krijgt die investering in content een blijvende meerwaarde voor jouw klant. Durf dus jouw tekst uit te besteden. En ja, wij helpen je daar graag mee 🙂

Besteed je tekst uit

Bij Proven Context hebben we 17 jaar schrijfervaring. Wij weten hoe we klanten moeten overtuigen. We zitten voor je klaar. Liever bellen? Dat kan via:  085 1301818.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Inschrijving nieuwsbrief
Beter worden in Copywriting, Communicatie en Marketing? Wij delen onze Adviezen. 1 x per maand.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.