Onze cookies zorgen voor gebruiksgemak en analyseren websitegedrag. Lees meer.

Ik begrijp het

Engaging Content maak je via deze 6 STEPPS

Engaging Content klinkt nogal vaag. Maar via deze 6 STEPPS maken wij het concreet. Leer hoe je zelf in 6 stappen Engaging Content maakt.

Door Olaf Geysendorpher op 22 januari 2019

Engaging Content? Storytelling? Klink vaag.

"Maak Content die “Engaging is". "Boei je lezers met Storytelling". Wij zien dit ongelofelijk vaak staan in blogs en whitepapers. Het is goed bedoeld, maar letterlijk te vaag. Als tekstschrijver of content marketeer wil je concreet aan de slag. Gelukkig snapte wetenschapper Jonah Berger dit ook. Hij presenteerde in zijn boek Contagious het STEPPS-model waarin hij aangeeft wat een tekst of story nodig heeft om Viral te gaan. Wij leggen het hier uit.

Engaging Content - 6 STEPPS

Ok. We houden het simpel. Content is gewoon tekst of inhoud. En Engaging betekent gewoon dat je als lezer betrokken raakt. Dan hebben we dat helder. Het STEPPS-model van Jonah Berger staat voor Social Currency, Triggers, Emotions, Practical, Public en Stories. In deze blog werken we deze stappen uit.

Banner Whitepaper SEO-Content Tekstschrijven Voor Websites - Proven Context

Tekstschrijven voor Websites - Download de Whitepaper

  • Schrijf content voor sites
  • Incl. tekst, tags, links, CTA's
  • Incl. SEO-criteria
  • Incl. praktische checklist
DOWNLOAD GRATIS

STEPP 1 – Social Currency

Weet jij meer dan iemand anders? Dan kun je indruk maken. Stel: je komt net terug van wintersportvakantie. Je boekte je vakantie in een skigebied dat zelfs in de voorjaarsvakantie betaalbaar en rustig bleek te zijn. En het is super-kindvriendelijk. Je hebt nu de beschikking over een uniek stukje informatie. Als je die kennis deelt, levert dat je sociale waardering - Social Currency - op van andere ouders met kinderen én met een wintersportwens.

Waardering is de op één na hoogste stap in de Pyramide van Maslow. Iedereen is op zoek naar waardering. Deel jij jouw kennis, dan krijg jij waardering. Anderen kunnen jouw kennis vervolgens ook weer delen. Zo krijgen ook zij waardering. Social Currency is een essentiële belangrijke stap om bij engaging content te komen. Maak je content aantrekkelijk.

Social Currency krijg je ook als bedrijf of artiest door filmpjes waarin je op een ludieke manier autoriteit uitstraalt. Check zeker even deze Youtube-filmpjes over blender-willekeur (ging Viral) en jongleer-uitdagingen (heeft Viral-potentie).

STEPP 2 – Triggers

Zorg dat jouw merk, product, app of blog aanhaakt bij iets dat mensen regelmatig zien, horen, ervaren of nodig hebben. Bij voeding voor planten denk je bijvoorbeeld aan Pokon. Maar Pokon is een merknaam. Hoe noem je het product zelf eigenlijk? Ik heb geen idee. Een "Plant- en grond-voedingssuplement"? Ik ken alleen Pokon. Zo sterk is het merk. Hetzelfde geldt voor Spa Rood en Speculoos. De soortnaam wordt overklast door de merknaam.

Kun je hier zelf ook iets mee? Jazeker! Trigger jouw engaging content, product, merk, app of wat aan iets dat je vaker nodig hebt. Zo wordt jouw product, blog, app of merk automatisch getriggerd. Zo wordt succesvolle Nederlandse serie De Luizenmoeder elke keer getriggerd wanneer jij als ouder met je kinderen de basisschool bezoekt (er even van uitgaand dat je kinderen hebt). Wat er op die basisschool gebeurt, doet je denken aan De Luizenmoeder. En omgekeerd werkt dit hetzelfde.

Andere succesvolle engaging voorbeelden van merken die een uitspraak aan hun merk hebben verbonden.

  • De mmmmmm van Mora“
  • Wij van WC Eend adviseren WC Eend”
  • Jazeker! De Hypotheker ”

STEPP 3 – Emotions

Een saai geklede huisvrouw of een autoverkoper zingen in Britains Got Talent onverwacht de sterren van de hemel. TV-Kijkers pinken een traantje weg, surfen naar Youtube en klikken op Share.

Een heel ander, schrijnend voorbeeld. Duizenden Syrische bootvluchtelingen verdronken in de Middellandse Zee. De media noemde ons de cijfers en statistieken. Ernstige cijfers. Maar ze raakten ons niet. Tot er opeens een foto van een jongetje verscheen. Aylan. 3 jaar. Liggend op z’n buik. In de branding van de zee. Dood. Ik was geschokt. De wereld was geschokt. Politici kwamen in beweging.

Emoties doen iets met ons. Verdrietige emoties, zoals bij Aylan. En gelukkig ook positieve emoties, zoals bijvoorbeeld bij de All You Need is Love Kerstspecial. Als content je raakt, ga je die content delen met anderen.

STEPP 4 – Practical

Weet jij hoe iets werkt, vertel het dan. Je plafond witten met een verfspuit? De spelregels van Kolonisten van Catan? Dit blog over Engaging Content? Mensen helpen elkaar graag. Het uitwisselen van praktische content is engaging. Moet de praktische informatie die je maakt, geschikt zijn voor de massa? Nee. Hoe specifieker, hoe beter. Specifiekere informatie wordt sneller gedeeld. Daarbij geldt natuurlijk wel dat specifieke informatie een kleinere groep mensen bereikt. Maar wel exact de juiste groep mensen. 

STEPP 5 – Public

Heel veel informatie blijft verborgen. En dat terwijl veel mensen die informatie goed kunnen gebruiken of leuk zouden vinden. Stap 5 is eigenlijk heel simpel: deel jouw mening, jouw content of jouw visie. Houd het niet voor jezelf. 

De website wegwijs.nl presenteert bijvoorbeeld vrij droge cijfers over woningprijzen van het CBS en Kadaster op een toegankelijke manier: via een interactieve grafiek. Wegwijs ontwikkelde een eenvoudige tool waarmee je de prijs van jouw huis kon invullen en waaraan vervolgens de CBS-data werd gekoppeld. Zo kun je de waardeontwikkeling van jouw huis volgen. Alleen door het idee openbaar te maken, kon het groeien. Engaging content kan dus alleen ontstaan als die content daadwerkelijk beschikbaar is. 

bannerfoto_olaf_geysendorpher

Proven Context helpt bedrijven met

  • Tekstschrijven
  • Zoekmachine Optimalisatie
  • Content Marketing
  • Marketingcommunicatie
  • E-mailmarketing
NEEM CONTACT OP

STEPP 6 – Stories

Stel: je maakt een opdracht voor een studie. Je besluit een whatsapp-discussie tussen jezelf en een vriend / vriendin uit te werken. Je toont de hele discussie op het grote scherm. Denk je dat je de aandacht van de mede-studenten krijgt? Natuurlijk! Persoonlijke roddels zijn om van te smullen. Roddels verspreiden zich sneller dan welke informatie dan ook. Roddels zijn het ideale voorbeeld van een (concreet) verhaal. Met roddels bereik je maximum effect: maximale engaging content dus.

Engaging Content - Conclusie

Dit waren ze: de 6 STEPPS om jouw Content Engaging te maken. Je kunt deze tips niet allemaal en altijd toepassen. Maar alleen de bewustwording van deze theorie kan al helpen. Deze 6 STEPPS gaan jou ondersteunen in het creëren van Engaging Content. Meer weten? Lees het boek Contagious van Jonah Berger. Hulp nodig bij het maken van Engaging Content?