Onze cookies zorgen voor gebruiksgemak en analyseren websitegedrag. Lees meer.

Ik begrijp het

De perfecte CTA: zo mis je geen conversies

Een goede CTA zorgt voor meer conversie. Proven Context geeft 5 tips.

Door Eva Dalebout op 3 januari 2020

Wat is een CTA | call-to-action?

Een CTA, ook wel een call-to-action genoemd, is een button die de bezoeker de juiste richting op stuurt. Voorbeelden van een CTA zijn ‘Bestel nu’, ‘Neem contact op’ of ‘Lees meer’.  Met een call-to-action kan weinig fout gaan, zo lijkt het. Maar in de praktijk gaat er veel fout. Daarom 5 tips voor het maken van de perfecte CTA.

1. Bepaal de juiste CTA-positie(s)

Een CTA moet opvallen. Plaats de knop daarom op een logische posities op de pagina. Kies voor meerdere posities naarmate je content langer wordt. Drie veelvoorkomende posities zijn:

  • Boven in beeld (sticky). In de balk, naast het menu, staat de belangrijkste knop. Vaak blijft deze altijd in beeld.
  • Boven de vouw/Above the fold. Met deze marketingterm wordt het bovenste gedeelte van de pagina bedoeld. Dit is het gedeelte dat je ziet, voordat je verder scrolt. Let op: dit gedeelte is voor een mobiele device en desktop verschillend. Deze locatie is geschikt voor bezoekers die direct actie willen ondernemen. 
  • Onderaan de pagina. Geschikt voor bezoekers die alle informatie willen lezen. Je scrolt namelijk alleen door naar beneden als je geïnteresseerd bent.

2. Geef een duidelijk CTA-doel mee

Kies één tot drie duidelijke doelen. Niets is zo verwarrend als een overvloed aan CTA’s die allemaal een ander doel hebben. Bepaal dus vooraf: wat wil je dat de klant doet? Meer lezen over je bedrijf? Een aankoop doen? Of zich inschrijven voor de nieuwsbrief? 

Je zoekt een kantoorplant. Via Google kom je op een pagina waar de vijf beste kantoorplanten staan omschreven. Bovenaan staat een CTA ‘Meer over ons’, in het midden een met de tekst ‘Andere leuke artikelen’ en helemaal onderaan een met daarop ‘Vind de juiste plant'.

Hebben de CTA’s jou in de juiste richting gestuurd? Nee! Je wilde namelijk een plant kopen. Een logische CTA was daarom geweest: ‘Koop deze plant’. Nog specifieker zou zijn: ‘Koop deze Monstera’.

Een sterke CTA = meer micro-conversie 

Een CTA met een duidelijk doel leidt tot meer micro-conversie. Dit zijn stapjes die de klant maakt voordat deze overgaat tot het uitvoeren van jouw hoofddoel, een aankoop maken bijvoorbeeld. Een duidelijke call-to-action stuurt de klant bijvoorbeeld naar het downloaden van een whitepaper. Hierna is de klant zó overtuigd van jouw kennis en kunde, dat er een aankoop wordt gedaan. Zinvolle CTA's dragen dus bij aan conversie optimalisatie

3. Geef je CTA een onderscheidende kleur

Een goede CTA valt op. Is jouw website overwegend grijs met een paar blauwtinten? Kies dan bijvoorbeeld voor een oranje of paarse CTA. Zorg er wel voor dat de CTA aansluit bij het design van de website. Overweeg daarnaast om ook je links dezelfde kleur te geven. De gebruiker weet dan: "Alles met die kleur, daar kan ik op klikken". 

4. Trigger de klant

Zorg ervoor dat de bezoeker ook écht op jouw knop wil drukken. Houd de tekst daarom kort. Je zet de klant aan tot actie door ze aan te sporen. Dit doe je bijvoorbeeld door de woorden ‘nu’ en ‘snel’ te gebruiken. Is een product of dienst gratis? Vermeld dit dan.

Oordeel zelf: een CTA met de tekst ‘Download snel onze gratis checklist’ zet meer aan tot actie dan een knop met de tekst ‘Onze checklist vind je hier’.

5. Denk verder dan de CTA-knop

Een CTA is meer dan alleen een button. Een nuttige call-to-action voor business-to-business-organisaties zijn formulieren. Dit zijn ook CTA’s, alleen iets uitgebreider. In één klap verzamel je hierdoor veel (extra) informatie over de klant. 

Wees specifiek bij CTA's! Dus niet: ‘Download meteen’, maar ‘Download meteen onze kalender’. Zo weet de klant direct waar je hen naartoe leidt. Lees ook onze Whitepaper Tekstschrijven voor websites en leer meer over het schrijven van duidelijke teksten.

Banner Whitepaper SEO-Content Tekstschrijven Voor Websites - Proven Context

Tekstschrijven voor Websites - Download de Whitepaper

  • Schrijf content voor sites
  • Incl. tekst, tags, links, CTA's
  • Incl. SEO-criteria
  • Incl. praktische checklist
DOWNLOAD GRATIS
Olaf_Directeur_Proven Context_vrijstaand
Neem contact op

Perfecte webteksten. Een campage voor meer leads. Een hogere positie in Google. Wij gaan aan de slag. Laat je gegevens achter of bel 085 1301818.