Eva|9 juli 2020|3 minuten


De perfecte CTA - 5 tips voor meer actie op jouw website

Een CTA zorgt dat website-bezoekers actie gaan ondernemen. Je geeft ze een reactie-prikkel. Maar hoe maak je die die perfecte CTA? Wij geven je 5 slimme tips.

Wat is een CTA?

Een CTA, voluit een call-to-action genoemd, zet bezoekers aan tot actie. Op je website is dit vaak een knop of button. Maar het kan ook een link of vetgedrukte tekst zijn. Voorbeelden zijn ‘Bestel direct’, ‘Alle informatie’, ‘Neem contact op’ of ‘Lees meer’.  Veel bedrijven gaan slordig om met hun CTA’s  Daarom 5 tips voor een betere CTA op jouw website.

Proven Context Icon 150 - 240

1. Bepaal de juiste positie(s)

Een CTA moet opvallen. Plaats deze daarom op een logische posities op de pagina. Kies voor meerdere posities naarmate je content langer wordt. Drie veelvoorkomende posities zijn:

  • Boven in beeld (sticky)
    In de balk, naast het menu, staat de belangrijkste CTA / knop. Vaak blijft deze altijd in beeld. Voeg eventueel een telefoonnummer toe als alternatieve call to action.
  • Boven de vouw / Above the fold
    Met ‘boven de vouw’ deze marketingterm wordt het bovenste gedeelte van de pagina bedoeld. Dit is het gedeelte dat je ziet, voordat je verder scrolt. Let op: dit gedeelte is voor een mobiele device en desktop verschillend. Deze locatie is geschikt voor bezoekers die direct actie willen ondernemen.
  • Onderaan de pagina
    Geschikt voor bezoekers die alle informatie willen lezen. Je scrolt namelijk alleen door naar beneden als je geïnteresseerd bent.

2. Bepaal een duidelijk CTA-doel

Kies één tot drie duidelijke doelen. Niets is zo verwarrend als een overvloed aan CTA’s die allemaal een ander doel hebben. Bepaal dus vooraf: wat wil je dat de klant doet? Meer lezen over je bedrijf? Een aankoop doen? Of zich inschrijven voor de nieuwsbrief?

Voorbeeld call-to-action met een (on)duidelijk doel

Je zoekt een kantoorplant. Via Google kom je op een pagina waar de vijf beste kantoorplanten staan omschreven. Bovenaan staat de actie CTA ‘Meer over ons’, in het midden een met de tekst ‘Andere leuke artikelen’ en helemaal onderaan een met daarop ‘Vind de juiste plant‘. Hebben de CTA’s jou in de juiste richting gestuurd? Nee! Je wilde namelijk een plant kopen. Een logische CTA was daarom geweest: ‘Koop deze plant’. Nog specifieker zou zijn: ‘Koop deze Monstera’.

3. Geef een onderscheidende kleur

Een CTA moet opvallen. Is jouw website overwegend grijs met een paar blauwtinten? Kies dan bijvoorbeeld voor een oranje of paarse CTA. Zorg er wel voor dat de CTA aansluit bij het design van de website. Overweeg daarnaast om ook je links dezelfde kleur te geven. De gebruiker weet dan: “Alles met die kleur, daar kan ik op klikken”.

4. Trigger de klant

Zorg ervoor dat de bezoeker ook écht op jouw knop wil drukken. Houd de tekst daarom kort. Je zet de klant aan tot actie door ze aan te sporen. Dit doe je bijvoorbeeld door de woorden ‘nu’ en ‘snel’ te gebruiken. Is een product of dienst gratis? Vermeld dit dan.

Oordeel zelf: een CTA met de tekst ‘Download snel onze gratis checklist’ zet meer aan tot actie dan een knop met de tekst ‘Onze checklist vind je hier’.

engaging content in blog cta

Lees ook: Engaging content in 5 stappen

Met engaging content zorg jij dat je website-bezoeker blijft ‘plakken’ op je website. Leer in 6 stappen hoe jij engaging content maakt.

Lees deze blog >

5. Denk verder dan de CTA-knop

Een CTA is meer dan alleen een button. Een nuttige call-to-action voor business-to-business-organisaties zijn formulieren. Dit zijn ook CTA’s, alleen iets uitgebreider. In één klap verzamel je hierdoor veel (extra) informatie over de klant.

Aansprekende CTA voorbeelden

  • Wees specifiek bij CTA’s!
    Dus niet: ‘Download meteen’, maar ‘Download meteen onze kalender’. Zo weet de klant direct waar je hen naartoe leidt.
  • Houd het kort
    Dus niet: “Klik hier om vandaag nog onze kalender met speciale data te ontvangen”, maar: “Download direct onze speciale kalender”.
  • Trigger de klant
    Dus niet “Hier kan je onze kalender vinden” maar wel: “Download direct gratis onze kalender”.

En hebben we jou getriggered om aan de slag te gaan met je call to action? We hopen het. Succes met je conversies!