Een copywriter kan zowel zelfstandig (zzp) als in loondienst werken.

Olaf|2 juni 2021|7 minuten


Copywriter gezocht? Zo vind je de beste schrijver voor je tekst.

Hoe vind je de beste copywriters? En hoe maken ze het verschil voor jouw bedrijf? Alles over copy, content en tekstschrijvers.

Wat doet een copywriter?

Een copywriter schrijft teksten. Copy voor op websites, copy voor e-books, short-copy voor advertenties of teksten voor commerciële brieven. Copywriting start met het kiezen van één of meerdere tekstdoelen. Informeren of overtuigen bijvoorbeeld.

Wanneer schakel je een copywriter in?

Je wilt jouw dienst, merk of product onder de aandacht brengen. Een copywriter kan je verder helpen in de volgende situaties:

  • Teksten zijn niet begrijpelijk
  • Commerciële teksten overtuigen niet
  • Google pakt SEO-teksten niet op
  • Social posts inspireren onvoldoende
  • Blogs worden niet uitgelezen

Op zoek naar een goede copywriter?

Wij schrijven al meer dan 12 jaar begrijpelijke en overtuigende teksten. Over energie, zorg, verzekeringen, meubels en koffiebonen. Geen uitdaging is ons te gek.

Neem contact op

Wat voor teksten schrijft een copywriter?

Een copywriter moet veelzijdig zijn en veel verschillende teksten kunnen schrijven.

  1. Websiteteksten
  2. Commerciële copy
  3. Blogartikelen
  4. Dienstenpagina’s
  5. Brochures en e-books
  6. SEO-teksten
  1. E-mails
  2. Testimonials
  3. Verdiepings-artikelen
  4. Campagneteksten
  5. Productteksten
  6. Whitepapers /e-book
Teksten schrijven voor websites ebook whitepaper

Betere websiteteksten schrijven? Start met ons e-book. Gratis download.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

De copywriter moet steeds meer kunnen

Een copywriter moet anno nu steeds meer kunnen. Content schrijven met kennis van zoekmachine optimalisatie en SEO bijvoorbeeld. Of werken aan de hand van customer journey en persona’s. Wat kan een goede copywriter zoal?

Verschil tekstschrijver, copywriter, blogger en content marketeer

Je hebt een tekst nodig. Je zoekt een copywriter. Maar je kunt ook een tekstschrijver inhuren. Of een blogger. Of een content marketeer. De functies lijken op elkaar. Wat is het verschil?

Copywriter v.s. Blogger - Storyteller - Content Marketeer

tekstschrijver icon

Wat doet een blogger?

Een blogger heeft vaak betere kennis van online regels dan een reguliere copywriter. Het verschil is: bloggen doe je online. Niet offline. En dát is bij copywriters anders. Die moeten ook offline kunnen werken. De blogger kent dus de basisbeginselen van SEO en respecteert ook de regels qua conversie.

Wat doet een content marketeer?

Een content marketeer kijkt naar het doel van een tekst. De tekst moet iets doen met de ontvanger. Een conversie realiseren bijvoorbeeld. Een content marketeer denkt primair vanuit het doel en de doelgroep, en schrijft dan pas een tekst. Tekst is een middel. Die tekst kan een blog, story, SEO-webtekst, e-mailing of gewoon een brief zijn.

Wat doet een tekstschrijver?

Een tekstschrijver is een andere benaming voor een copywriter. Daar komen we later dit artikel nog op terug. In de praktijk voeren ze dus dezelfde taken uit.

Wie een allround tekstschrijver zoekt, kan goed uit de voeten met een copywriter óf een content marketeer. Let op: er bestaat geen strikte scheidslijn. Een content marketeer is vaak ook blogger. En een copywriter is vaak ook content marketeer.

Copywriter en tekstschrijver synoniem?

In dit artikel gebruiken we copywriter en tekstschrijver door elkaar heen. Copywriter is eigenlijk gewoon de Engelse vertaling van tekstschrijver. Maar een inhoudelijke discussie op LinkedIn leverde interessante inzichten op over het verschil tussen een copywriter en tekstschrijver.

  • Copywriting is vooral bedoeld om te scoren (conversie-gericht).
  • Tekstschrijven is breder en meer gericht op diepgang: redactionele en langere teksten.

Google ziet tekstschrijver en copywriter overigens niet als synoniem. Dit zie je terug in de zoekresultaten van Google.

Copywriters met +10 jaar ervaring

Op zoek naar een goede copywriter? Schakel Proven Context in. Wij schrijven doelgerichte teksten die jouw lezers overtuigen. Bel 085 - 1301818.

Hoe word je copywriter?

Er bestaat geen volledige uitgebreide opleiding tot copywriter. Trainingen zijn er wel. Zoals bijvoorbeeld de schrijftraining van Tekstmodel die als beste beoordeeld werd in 2020.

Al eerder schreven we een blog over het onderwerp: hoe vind je een goede tekstschrijver? De hbo-opleiding Journalistiek lijkt nog steeds de beste opleiding om copywriter te worden. Helaas worden commercie en marketing als skills op deze opleiding vaak niet serieus genomen.

Schrijftraining B1

Leer begrijpelijk schrijven. De schrijftraining van Tekstmodel is beoordeeld als beste B1-schrijftraining van Nederland (2020). Klanten geven een 9,8 beoordeling. Ontvang nu 10% korting.

Meer informatie

Bedrijfsjournalistiek/stage

Een minor Bedrijfsjournalistiek volgen of stage lopen bij een tekstbureau/communicatiebureau bieden studenten Journalistiek wel veel mogelijkheden om commerciële vaardigheden op te doen. Daarnaast kunnen zij hierdoor de basis van zoekmachine-optimalisatie en content leren.

Waar voldoet een goede copywriter aan?

Een goede copywriter beheerst de Nederlandse taal perfect. Daarnaast is het ook belangrijk dat hij of zij enige commerciële vaardigheden heeft. Goede copywriters dienen mensen te overtuigen van de inhoud.

Een goede copywriter…

  1. Denkt vanuit de lezer: welk probleem lost de aanbieder op?
  2. Heeft aandacht voor vorm, inhoud, opbouw, stijl en presentatie
  3. Houdt rekening met de doelgroep 
  4. Snap dat meerdere devices een rol spelen
  5. Schrijft op B1 en B2-niveau
  6. Schrijft boeiende teksten
  7. Zorgt voor interactie met de lezer: een contact, chat, klik of lead
  8. Houdt rekening met tussenkoppen, quotes en afbeeldingen 
  9. Heeft up-to-date kennis over SEO
  10. Geeft advies over vormgeving

Waar werken copywriters?

Er zijn veel zelfstandige copywriters die op freelancebasis worden ingeschakeld door bureaus. Tekstschrijvers in loondienst werken voornamelijk bij:

  • Communicatiebureaus
  • Tekstbureaus
  • Marketingbureaus
  • Reclamebureaus
  • Corporates of overheidsinstellingen

Samengevat

Je weet nu alles over het beroep van een copywriter. En wat deze persoon voor jouw bedrijf kan betekenen. Ben je op zoek naar een allround tekstschrijver die voldoet aan alle eerder genoemde kwaliteiten? Neem dan contact op met Proven Context. We gaan graag voor je aan de slag. Bel ons of vul onderstaand formulier in.

Wij schrijven jouw ijzersterke copy

Neem contact op. Ons team zit voor je klaar. Bellen kan ook: 085 1301818.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Leuk artikel? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief. Ontvang 1 x per maand 3 slimme artikelen.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.