Onze cookies zorgen voor gebruiksgemak en analyseren websitegedrag. Lees meer.

Ik begrijp het

Linkstructuur verbeteren met content tagging

Content tagging op je website via keywords is dé oplossing voor het verbeteren van de interne linkstructuur. Lees hier wat content tagging is en hoe het werkt.

Door Olaf Geysendorpher op 16 januari 2020

Je website staat vol met informatie. Productteksten, blogs, links, tools, afbeeldingen. Noem maar op. Content dus. Je kunt al die content aan elkaar knopen door middel van content tagging. Hoe werkt dit?

De waarde van interne links

Interne links zijn belangrijk voor je Google Page Ranking. Het zorgt voor een langere bezoekduur van je website en lagere bounceratio. Ook zorgen interne links idealiter voor een hogere conversie. Maar hoe zorg je voor een hoge Clicht-Through-Rate van je content? Hoe verbeter je jouw linkstructuur zonder dat links verouderen? En zonder dat verouderde content boven komt drijven?

Keywords en tags

Centraal in dit verhaal staan keywords. Dit zijn de keywords zoals je ze vindt in de Google Keywordplanner of in één van de vele keywordtools zoals bijvoorbeeld Semrush, Moz of Ahrefs of SE Ranking. Je kan de keywords zien als het onderwerp. In plaats van keywords kun je ook spreken van tags of tagging. Via tags ga je nog wat verder dan alleen de suggesties die Google je geeft. Tags definiëren we als keywords, plús de begrippen waar mensen niet direct op zoeken. Alle tags hebben we nodig om content te knopen.

Wat is content eigenlijk?

Content zoals we het hier bespreken is veel meer dan tekst alleen. Content is alles wat de bezoeker ziet op een webpagina. Ofwel:

  • Statische teksten
  • Blogteksten
  • Afbeeldingen
  • Tools
  • Interne advertenties
  • Conversie-items

Content tagging

Stel dat je op basis van jouw website 40 losse keywords/tags definieert. Vervolgens geef je elk content-item één of meerdere tags meer om te taggen. Dat doe je zo specifiek mogelijk. Liever drie of meer tags per content-item. Dit is dus content tagging.

Tags en keywords clusteren

Je heb nu een enorme lijst gecreëerd met enerzijds content-items en anderzijds de bijbehorende tags. Super! De basis is gelegd. Nu wordt het interessant.

Via deze lijst kun je vervolgens, op basis van de tags, aangeven welke content over hetzelfde onderwerp gaan. Deze wetenschap kun je vervolgens in het Content Management Systeem (CMS) van je website te integreren. Daarover zo dadelijk meer.

Content tagging via overlappende tags

Eerst vertellen we je welke knoop-slimmigheden je op de website kunt doorvoeren via de overeenkomende tags:

  • Lees ook … 
    In een blog kunnen gerelateerde blogs met dezelfde keywords automatisch worden getoond in of na een blogbijdrage. Als je de blogs ook nog een ‘houdbaarheidsdatum’ geeft, voorkom je bovendien dat te oude blogs worden getoond.
  • Tools
    De tools en banners op een pagina worden automatisch geplaatst op basis van jouw tags. Niet meer handmatig kiezen dus.
  • Afbeeldingen
    Nooit meer eindeloos zoeken naar afbeeldingen. Op basis van jouw tags geeft het CMS-systeem je suggesties voor afbeeldingen die bij jouw tekst of product horen.
  • Tags
    Je zou er zelfs voor kunnen kiezen om van een tag in de tekst automatisch een link te maken. Die link brengt je dan naar een pagina waarop staat: “Alles over [tag]", met daaronder bijvoorbeeld relevante blogs, tools en producten.

Tag content via webdevelopment

Zoals je leest hebben we inmiddels een overstap gemaakt naar techniek. Wil je jouw content geautomatiseerd aan elkaar knopen, dan lukt dat niet zonder de hulp van webdevelopment. Ook jouw CMS moet openingen bieden waarmee content knopen mogelijk wordt.

Handmatig taggen

Je kunt jouw tag-lijst overigens ook gebruiken om je content handmatig aan elkaar knopen. Ook dat draagt uiteraard bij aan de linkstructuur van je website. Maar hoe groter de website, hoe lastiger het is om overzicht te houden. Beheersbaarheid én veroudering van je links liggen op de loer als jij je content handmatig aan elkaar knoopt.

Dynamische content is beter

Ik sluit het verhaal af met een soort disclaimer. Het bovenstaande is namelijk een methode voor het ‘slim’ aan elkaar verbinden van content. Maar ‘slim’ is relatief. Dynamische content is nóg slimmer. Content die is afgestemd op het profiel, het leesgedrag, het klikgedrag, het beslisgedrag en de koophistorie van de bezoeker.

Veel kleinere bedrijven is dynamische content een stap te ver; weggelegd happy few leading organisaties. De ‘sad mass’ blijft over. Voor die groep biedt het geautomatiseerd knopen via content tagging een mooi alternatief.

Olaf_Directeur_Proven Context_vrijstaand
Neem contact op

Perfecte webteksten. Een campage voor meer leads. Een hogere positie in Google. Wij gaan aan de slag. Laat je gegevens achter of bel 085 1301818.