Hoe communiceer je een olielekkage: concreet of abstract?

Een olieramp. Hoe communiceer je zoiets? Dat hangt ervan af. Wil je minimale of maximale impact? Dan kies je duidelijk (concreet) of juist vaag (abstract) taalgebruik.

Olielek foto concreet v.s. abstract

Wat is concreet en wat is abstract?

Concreet is duidelijk. Abstract is onduidelijk. Dat is eigenlijk de gemakkelijkste uitleg voor concreet en abstract. Bij concreet zie je een duidelijk beeld voor je. Je weet waar het om gaat. Bij abstract moet je zelf aan het werk om een beeld te vormen. 

Voordat we verdergaan over de olieramp, duiken we eerst in concrete en abstracte communicatie.

Voorbeelden van abstract

Hieronder 4 voorbeelden van abstract. Daarna vind je dezelfde vier voorbeelden, maar dan concreet gebruikt.

  1. De inflatie is 5,5%
  2. De woningmarkt is overspannen
  3. Fysiotherapie vanuit een holistisch perspectief
  4. Werken binnen het publieke domein

Voorbeelden van concreet

Nu dezelfde 4 voorbeelden alleen dan concreet geformuleerd. 🙂

  1. Wat eerst € 10 kostte, kost nu € 10,55
  2. Te veel mensen willen tegelijkertijd een huis kopen
  3. De fysiotherapeut betrekt je hele lichaam bij het onderzoek naar jouw klacht
  4. Werken bij een gemeente, provincie of ministerie

Merk je het verschil? Bij abstract moet je er een twee keer over nadenken. Bij concreet is het gelijk duidelijk wat er wordt bedoeld. 

Concreter is duidelijker. Waarom gebruiken dan zo veel mensen abstracte taal?

Abstract taalgebruik is gewoon gemakzucht! Voor abstracte taal hoef je minder moeite te doen. Je maakt het jezelf makkelijk en de ander moeilijk. Jij lui. De ander aan het werk.

abstract taal = als luieren in hangmat

Bedrijven en abstract taalgebruik

Als bedrijf moet je geen abstracte taal gebruiken. Uitzonderingen daargelaten (zie verderop). Waarom niet?

  • De klant wordt niet getriggerd om verder te lezen
  • De klant weet niet welke voordelen het hem/haar oplevert
  • De klant wordt niet overtuigd om over te gaan tot actie

 

hand-out taalniveaus

Weet je wat B1-communicatie is? Of A2? Nee? Download ons e-book.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Soms is abstracte informatie nodig

Soms ontkom je er als bedrijf niet aan om abstracte informatie te gebruiken.

  • “Stort voor 2 maart € 1.000 op je spaarrekening en ontvang tot 31 november 0,20% extra rente!”

Klinkt goed, toch? Maar wat hier eigenlijk staat:

  • “Stort voor 2 maart € 1.000 op je spaarrekening en ontvang tot 31 november 42 cent extra rente.”

Oei. Die tweede reclameboodschap klinkt nergens naar. In dit geval móet je de reclameboodschap wel concreet maken. Anders sla je de plank mis.

Eén van de bekende denkfouten die te maken heeft met abstract denken is de Money Illusion. Bekijk zeker de video even.

Olielek en andere situaties voor abstracte communicatie

Soms moet je als bedrijf negatieve informatie delen. Je kunt er dan voor kiezen om vaag te zijn en dus abstracte taal te gebruiken. Maar of dat eerlijk en ethisch is?

olie - lek - abstract

Voorbeeld Olielek

  • Concreet: “Er is 103.000 liter olie gelekt. Er gaan nu meer dan 4.000 planten en dieren dood.”
  • Abstract: “Er is een grote olielek ontstaan waardoor aanzienlijke ecologische schade kan ontstaan.”
factuur rekening abstract

Voorbeeld Aanmaning

  • Concreet: “U bent ons nog € 70,- verschuldigd. De betaling duur te lang. Graag snel betalen. “
  • Abstract: “Er is een betalingsachterstand ontstaan. We verzoeken u deze z.s.m. te voldoen. Zie bijlage voor de specificatie”.

Handleiding: maak je teksten concreet

Eigenlijk is concreter altijd beter. Maar hoe schrijf je concrete teksten? We hebben 3 gouden tips. Onze copywriters zetten ze in voor onze klanten.

  • Vermeld de What’s-in-it-for-you

Schrijf niet wat jouw bedrijf doet of heeft. Schrijf wat de klant wil of verwacht. Dit wordt ook wel de ‘Whats-in-it-for-you’ genoemd. Wat heeft de klant aan de informatie? Welke voordelen levert het hem/haar op? Door dit te benoemen, wordt de tekst direct een stuk concreter.

  • Gebruik voorbeelden

Voorbeelden spreken tot de verbeelding en maken informatie concreet. Vertel bijvoorbeeld niet alleen dat een functie uitdagend is, maar leg ook uit welke zaken de functie uitdagend maken.

  • Gebruik de kroeg-regel

Leg iets uit alsof je met een vriend in de kroeg staat te praten. Snapt diegene dan écht wat jij bedoelt? Zo niet, herschrijf de tekst en maak deze concreter!

Inschrijving nieuwsbrief
Beter worden in Copywriting, Communicatie en Marketing? Wij delen onze Adviezen. 1 x per maand.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.