Communicatieplan in 7 stappen

Strategische communicatie start met het opstellen van het perfecte communicatieplan. Deze handleiding helpt je verder.

In een communicatieplan omschrijf je jouw doelgroepen, hoe je deze bereikt en hoe je deze aanspreekt.

Wat is een communicatieplan?

Een communicatieplan beschrijft het beleid van jouw bedrijf op het gebied van communicatie. Je vermeld welk doel je wilt bereiken, welke doelgroepen een rol spelen en welke strategie je inzet om die doelgroepen wilt bereiken.

Voorbeeld van communicatiedoelen?

  • Meer merkbekendheid
  • Meer product-verkopen
  • Nieuwe leden binnenhalen
  • Een positiever imago krijgen

Interne v.s. externe communicatie

Het plan zorgt ervoor dat de communicatie aansluit bij de (doel)en. Het kan gaan om:

  1. Communicatie binnen bedrijf
    Dit noem je interne communicatie
  2. Communicatie naar klanttoe
    Dit noem je externe of marketingcommunicatie

Handleiding communicatieplan opstellen

1. Breng je eigen bedrijf/organisatie in kaart

Bepaal waar jouw bedrijf/organisatie voor staat en waar je naartoe wilt (missie en visie). Bedenk daarbij ook wat je graag wilt uitstralen en hoe je wilt overkomen bij jouw doelgroep.

Voorbeeld

Stel: je bent makelaar en hebt een eigen bedrijf. Je hebt één belangrijke propositie: starters aan een betaalbaar huis helpen. Je wilt overkomen als een betrouwbare makelaar, die begrijpt waar jonge mensen tegenaan lopen bij het kopen van een huis.

2. Onderzoek je klanten en dienst/product

Breng je doelgroep(en) in kaart. Wie wil je bereiken? Waar wonen ze, wat voor werk hebben ze, waar halen ze informatie vandaan? Tip: maak hierbij persona’s. Zo splits je jouw doelgroep en heb je een specifieker beeld van jouw (potentiële) klanten.

Voorbeeld
Als makelaar heb je 2 belangrijke doelgroepen: starters die een huis zoeken in de randstad, en starters die een huis zoeken in een dorp. Je maakt 2 persona’s. In het kort:

  • Emily. 27 jaar, hoog salaris, vaste relatie, 1 kat, op zoek naar bruisende wijk.
  • Pieter. 28 jaar, gemiddeld salaris, single, 2 honden, op zoek naar een rustige buurt rondom zijn geboortedorp.

3. Bepaal je doelen

Zet op een rij wat je wilt bereiken met je communicatie.  Je kan natuurlijk meerdere doelen hebben.

Belangrijk is dat jouw doelen meetbaar zijn. Deze doelen worden ook wel KPI’s genoemd. Via KPI’s houd je zicht op de belangrijkste cijfers. Vraag jezelf af:

  • Wat wil ik bereiken?
  • Wat is het budget?
  • Hoeveel tijd heb ik?
  • Hoe meet ik resultaten door?

Voorbeeld
Als makelaar bepaal je dat je binnen 1 jaar 15% meer klanten in de provincie Groningen wilt bereiken. En je wilt minimaal 30 personen aan een nieuw huis krijgen. En daarmee ook 30 nieuwe reviews binnenhalen.

4. Bepaal je boodschap

Met welke boodschap wil je jouw doelgroep bereiken? Probeer dit zo beknopt mogelijk te formuleren.

Voorbeeld
Emily, de starter die op zoek is naar een huis in de Randstad, wil je bereiken met de volgende boodschap: “Binnen 4 maanden een startershuis in hartje Amsterdam.” Pieter wil je juist bereiken met een andere boodschap: “Een mooie plek op een rustige locatie. Já, ook voor starters.”

5. Communicatiemix bepalen

Bepaal met welke mix van communicatiemiddelen jij de doelgroep wilt bereiken. Houd hierbij rekening met de customer journey. Dit omschrijft de ‘reis’ die een klant aflegt bij het kopen van een dienst of product.

Voorbeeld
Emily zit nog in de oriënterende fase en moet bekend worden met jouw bedrijf. Een geschikt kanaal is bijvoorbeeld Instagram advertising. Pieter moet juist overtuigd worden om voor jou te kiezen. Je besluit Pieter een mail te sturen met 20% korting op een adviesgesprek.

6. Maak een planning

Bepaal wanneer je de communicatiemiddelen gaat inzetten. Consistentie is daarbij belangrijk. Maak bijvoorbeeld een contentkalender, waarin je per maand aangeeft welke acties/uitingen plaatsvinden.

Voorbeeld
Je zet een contentkalender op voor de maand februari. Dat is een maand waarvan je weet dat veel mensen hun huis verkopen. Per week geef je aan welke berichten je wanneer post. Ook zet je vast dat al jouw contacten in maart een gepersonaliseerde mail ontvangen, inclusief een overzicht van huizen die aansluiten bij hun wensen en budget. 

7. Voer communicatieplan uit en stuur bij

Jouw communicatiestrategie staat. Aan de slag! Meet maandelijks door. Welke acties leverden wat op? Hoeveel kliks zijn er geweest op advertenties? Hoeveel websitebezoekers heb je gehad? Hoeveel conversies vonden er plaats? Door te meten wat werkt, weet je ook wat niét werkt. Tip: ga aan de slag met A-B-testen.

Voorbeeld
De maand maart zit erop. Je evalueert hoeveel personen hebben gereageerd op het gepersonaliseerde overzicht en hoeveel conversies hieruit zijn gerold. Ook meet je door welke posts op social media de meeste likes en reacties opleverden. 

Communicatieplan opstellen: ècht nodig?

Is het opstellen van een communicatieplan écht nodig? Ja. 3 belangrijke redenen uitgelicht. Een communicatiestrategie…

  1. Maakt duidelijk hoe je jouw doel(en) bereikt
    Een communicatieplan maakt duidelijk wat er nodig is om een bepaald doel te bereiken. Als je zonder strategie aan de slag gaat met bijv. social media, je website of Google-advertenties, is de kans groot dat dit uiteindelijk (te) weinig oplevert.
  2. Zorgt voor consistentie
    Een communicatieplan zorgt er ook voor dat een afdeling, een gehele organisatie of een marketingteam dezelfde boodschap uitdraagt en op dezelfde manier communiceert.
  3. Geeft inzicht in doelgroepen
    Veel bedrijven hebben meerdere doelgroepen. Elke doelgroep heeft unieke eigenschappen, zoals interesses en behoeften. In een communicatieplan werk je uit hoe je de verschillende doelgroepen het beste 1) bereikt en 2) aanspreekt.

Een communicatieplan maakt duidelijk wat er nodig is om een doel te bereiken.

Samengevat 

Een communicatieplan…

  1. Concretiseert je doelen
  2. Maakt je boodschap duidelijk
  3. Maakt inzichtelijk wat wel/niet werkt
  4. Biedt structuur en overzicht
  5. Maakt je communicatie effectiever 

115 communicatiemiddelen. Download de poster.

Wist je dat er maar liefst 115 verschillende communicatiemiddelen zijn? Wij verzamelden ze allemaal in 1 totaaloverzicht. Download gratis.

Download

Deze bedrijven kunnen niet zonder

  • Een organisatie wil meer 65-plussers bereiken. In het communicatieplan staat omschreven via welke kanalen deze mensen het beste te bereiken zijn.
  • Een bedrijf gaat aan de slag met social media om tieners te bereiken. In het communicatieplan staat onder meer wat de tone-of-voice moet zijn van de posts.
  • Een bedrijf heeft een nieuw product ontwikkeld. Een marketingbureau ontwikkelt een communicatieplan om het product te promoten in Duitsland.
  • Een start-up ontwikkelt een communicatiestrategie zodat alle werknemers op dezelfde manier naar de klanten communiceren.

Wat is het verschil tussen een marketingplan en een communicatieplan?

Bij de promotie van een merk, product of dienst, wordt er vaak een marketing- en communicatieplan gemaakt. Wat is het verschil?

  • In een marketingplan omschrijf je wat je wilt bereiken: je visie, missie, doelen. En ook wié je wilt bereiken: de doelgroepen.
  • In een communicatieplan omschrijf je op welke manier je de doelgroepen gaat bereiken en op welke manier je dit gaat doen.

Het communicatieplan kan je dus zien als de opvolger van je marketingplan. Om deze reden worden beide plannen vaak gebundeld tot één plan.

Ebook SEO

Jouw doelgroep online bereiken? Dan moet je goed zichtbaar zijn in Google. Ga aan de slag met ons gratis ebook SEO. 50 pagina’s dik! Over zoekwoorden, content, linkbuilding en techniek.

Download ebook

Waarom een bureau inschakelen?

Je wilt jouw bedrijf, product of dienst promoten. Maar je weet niet goed hoe. Daarom ga je op zoek naar een bureau dat jou hierbij kan helpen. Een communicatiebureau. Of een marketing- en communicatiebureau. Waar kan zo’n bureau jou precies bij helpen? Een paar voorbeelden.

  • Een nieuwe dienst promoten
  • Een andere klantengroep benaderen
  • Branding-propositie wijzigen
  • Vindbaarheid in Google verbeteren
  • Doelgroepgerichte SEO-teksten schrijven

Communicatieplan laten opstellen door Proven Context

Wij zijn een adviesbureau voor communicatie en marketing. Ons bureau creëert aandacht voor een merk, dienst of product. Hiervoor zetten we marketingcommunicatiemiddelen in. Per klant kijken we wat nodig is. Bijvoorbeeld:

  • SEO-teksten voor Google
  • PR– en branding-campagnes
  • Ebooks en Whitepapers
  • Advertenties in in Google of Facebook
  • Marketing automation en social strategie 

Op naar de perfecte communicatiestrategie

Houd deze blog erbij voor het opstellen van jouw communicatieplan. Kom je er niet helemaal uit? Onze communicatiespecialisten helpen je graag verder. Neem contact op

Inschrijving nieuwsbrief
Beter worden in Copywriting, Communicatie en Marketing? Wij delen onze Adviezen. 1 x per maand.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.