Het complete overzicht van communicatiemiddelen

Welke communicatiemiddelen zet jij in als bedrijf? Het antwoord op die vraag begint met overzicht. En daarom zetten wij alle middelen op een rij.

Olaf
| 1 december 2021|20 minuten

115 communicatiemiddelen in 29 categorieën

Alle 115 middelen kunnen worden opgedeeld in 29 categorieën. Klik op een categorie en bekijk de communicatiemiddelen

Poster 115 communicatiemiddelen-thumb

Download de poster

Hét handige totaaloverzicht van alle 115 communicatiemiddelen. Op groot formaat. Download gratis de poster.

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Affiliate communicatie

Via affiliate communicatie word je zichtbaar omdat anderen jouw product verkopen. Affiliate communicatie is daarmee een verkoopkanaal én communicatiemiddel in één.

1. Affiliate Marketing

De de duidelijkste vorm van affiliate communicatie is affiliate marketing. Webshops of gewone winkels verkopen in dat geval jouw product tegen een commissie.

Voorbeeld: Een online blog maakt reclame voor Vespa Scooters. Wanneer iemand na een bezoek aan de blog een scooter koopt, ontvangt de eigenaar van het blog een percentage van het verkoopbedrag. De blog helpt niet alleen mee met de verkoop. Het zorgt ook voor bekendheid voor het merk Vespa.

 

2. Marketplaces

Marketplaces zijn een specifieke vorm van affiliate marketing. Marketplaces zoals Amazon, Bol, Fonq, Wehkamp, etc. verkopen veel merken en maken promotie. SEO als communicatiemiddel speelt ook een rol: de merken willen gevonden in de marketplaces.

Voorbeeld: Hartman tuinmeubelen verkoopt zijn collectie via Bol en Fonq.

 

3. Complementaire Product Ads

Jouw merk is aanvullend / complementair bij een gerelateerd product en wordt getoond na of tijdens een aankoop van dat product.

Voorbeeld: Promotie van earbuds bij aankoop van een smartphone (= gerelateerde productaanbod). Of reclame voor scheermesjes bij aankoop van een accuboormachine (niet-gerelateerd productaanbod).

 

olaf_advies_communicatiemiddelen

Laat ons de juiste combinatie bepalen

Bij Proven Context maken we al 12 jaar de juiste mix van communicatiekanalen. Zo maken we bedrijven sterker. Bel 085 – 1301818 of mail naar info@provencontext.nl

Apps & Games

Een app of game is een communicatiemiddel waarmee je een unieke band opbouwt met je doelgroep. Maar simpelweg adverteren in een app of game van anderen kan natuurlijk ook.

4. App ontwikkelen

Een app als communicatiemiddel vormt een unieke mogelijkheid om klanten volledig aan je te binden. Vaak biedt een app functies die je ook op de website van het bedrijf kunt vinden. Maar de app biedt meer gemak voor gebruikers en heeft een duidelijke toegevoegde waarde voor jou als bedrijf: branding, in-app aanbiedingen, in app-advertenties, notificaties en push-berichten.

Voorbeelden: De app van Bol.com, de app van LEGO, de app van ASN-bank, de app van NS, de app van Storytel, de app van Facebook, de app van Marktplaats, de app van NOS.

 

5. Game ontwikkelen

Een bedrijf kan een game ontwikkelen als één van de eigen communicatiemiddelen rondom het eigen bedrijf of merk. De game draagt sterk bij aan de merkbeleving.

Voorbeeld: De game-app van LEGO, Disney-games voor de Wii-Switch, een beleggings-bordspel van een beleggingsbank. 

 

6. In-game advertising

Bij in-game advertising ben je adverteerder geworden in een game of spel van anderen.

Voorbeeld: Je sponsort de reclameborden bij een voetbal- of race-spel. Of de Efteling sponsort de bouw van het eigen park in Minecraft.

 

7. In-app advertising

Bij in-app advertising als communicatiemiddel wordt jouw advertentie getoond in de app van anderen. Dit zijn bijvoorbeeld korte reclames in gratis versies van een app of spel.

Voorbeeld: Na elke 5 minuten dat je een gratis app gebruikt, moet je een video-advertentie van 20 seconden bekijken.

 

Audio Advertising

Het communicatiemiddel Audio Advertising staat beter bekend als een radiocommercial. Maar naast de radio, zijn er veel meer plekken waarbij je advertising via audio kunt toepassen.

8. Ads in Spotify, Deezer, Soundcloud, etc

Muziekstreamingdiensten bieden de mogelijkheid om jouw audiocommercial-ad te laten horen. Vaak hoor je voor de start van een nieuwe track een korte commercial. Je kunt de commercials omzeilen door een betaald abonnement te nemen op de muziekdienst.

Voorbeelden: Een audio-reclame in Spotify.

 

9. Radiocommercial landelijk

Landelijke aandacht voor jouw boodschap. Dat kan door je audiocommercial landelijk in te zetten. De kosten van dit communicatiemiddel zijn hoog. Zeker als je zendtijd wilt inkopen bij populaire programma’s of populaire zendtijden (spits). Je kunt ook kiezen voor zenders met een specifiek zakelijk karakter, zoals BNR Nieuwsradio.

Voorbeeld: Adverteren op Q-Music, BNR-radio, Radio 1 of Radio 538. 

 

10. Radiocommercial lokaal

De impact van lokale radio is heel anders dan die van landelijke radio. De groep mensen die luisteren naar een lokale zender is ook écht onderscheidend. Voor lokale partijen, zoals een bakker of bouwmarkt, kan dit interessant zijn.

Voorbeeld: Adverteren op Omroep Zeeland of RTV Rijnmond.

 

11. Online radiocommercial

Online is er een onbeperkte hoeveelheid radiozenders waar je kunt adverteren. Uiteraard de landelijke zenders. Maar je kunt ook specifiek inzetten op een kleine online zender; mensen die houden van een bepaald genre. Hierbij geldt wel: kleine zenders hebben vaak een klein advertentiebereik.

Voorbeeld: Adverteren op jazz- en wereldzender Wordwide FM  of Rinse Radio.

 

Display Advertising

Wie zich een beeld vormt van online marketing of online advertising, denkt primair aan Display Advertising als communicatiemiddel. Banners en online advertenties trekken de aandacht van willekeurige gebruikers.

12. Display netwerken

Banners maar ook video advertenties toon je via een display netwerk. Het netwerk zorgt ervoor dat jouw advertenties, op basis van criteria zoals doelgroep, tijd en budget, worden getoond op heel veel verschillende websites die bij het netwerk zijn aangesloten. Een belangrijk onderdeel van het display netwerk is remarketing. Via remarketing (of retargeting) zorg je dat bezoekers van jouw website, app of e-mail opnieuw jouw uiting zien: je benut hiermee de kracht van herhaling.

Voorbeeld: Het bekendste en meest dominante voorbeeld hiervan is het Google display netwerk. Onderdeel van Google Ads.

 

Het totaaloverzicht van alle communicatiemiddelen. Ontwikkeld door communicatiebureau Proven Context.

Download gratis. Hét totaaloverzicht van alle communicatiemiddelen. Voor marketing- en communicatieteams.

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Earned Media

Earned Media betekent gratis publiciteit. Dit is het enige communicatiemiddel waarop weinig invloed hebt. Je kunt via P.R. proberen om gratis publiciteit te krijgen. Maar wat journalisten, bloggers of moderators op Wikipedia uiteindelijk over jou melden, is aan hen. Niet aan jou.

13. Artikelen / Blogs over jou

Er wordt over je gepraat in artikelen en blogs. In een krant, op televisie, in vakblogs of op social media. Je hebt er meestal geen invloed op, behalve als je actief wordt benaderd om je mening te geven.

Voorbeeld: Een artikel over een olieramp van Shell, een artikel over Lego omtrent kindermarketing of een artikel over de visie van Tony’s Chocolonely

 

14. Wikipedia, Startpagina, Goede Vraag en …

Wikipedia biedt informatie. Reclame hoort er niet thuis. Maar ben je groot genoeg dan wordt er een informatief stukje tekst over je geschreven. Ook portal-websites, zoals Startpagina, of andere informatie-websites, kunnen jou vermelden. Je invloed hierop is meestal beperkt.

Voorbeeld: De Coca-Cola-pagina van Wikipedia komt als eerste naar boven voor wie in Google zoekt op Coca Cola.

 

Eigen Media

Eigen media is de grootste categorie communicatiemiddelen. Ze worden ook wel Owned media genoemd. Deze middelen zijn eigendom van jezelf. Je kunt ze dus inzetten hoe je wilt. Je bent bij deze categorie niet afhankelijk van anderen.

15. Adverteren op eigen gebouw / dak / ruit

Heeft je eigen gebouw voldoende zichtbaarheid? Laat dan zien dat je er zit. Dit commnunicatiemiddel biedt vooral mogelijkheden als je het gebouw in eigendom hebt. Anders ben je voor advertentiemogelijkheden nogal afhankelijk van de verhuurder.

Voorbeeld: Neon-reclame op je raam, verlichte dakreclame, een groot reclamedoek aan je gebouw, het Efteling-hotel.

 

16. Interieur

Dit communicatiemiddel wordt vaak over het hoofd gezien. Maar als potentiële klanten op bezoek komen, zorg dan dat jouw merk in het interieur herkend wordt. Het zorgt ook voor extra merk-binding met je personeel. Stoelen in de kleur van de huisstijl? Klantwaarden op de muur?

Voorbeelden: De Coolblue-kleuren in het kantoor terug laten komen of de gele Jumbo-borden in de supermarkt. 

 

17. Adverteren op auto’s en borden

Word zichtbaar door je huisstijl ook buiten te tonen als het kan. Besticker je bedrijfsauto of plaats stoepborden bij je winkel.

Voorbeeld: DHL-busjes, vrachtauto’s van vervoerder Verbrugge of het reclamebord van de lokale bakker.

 

18. Kleding (bedrijfskleding en merchandise)

De bedrijfsoutfit is vooral van meerwaarde als je een fysieke winkellocatie hebt, in de toeristische sector werkt of bij mensen thuis komt. Bedrijfskleding versterkt je merk bij klanten én bij personeel. Als bedrijf kan je ook merchandise ontwikkelen. Dat wordt gedragen door échte fans van je merk.

Voorbeeld: De outfit van de werknemers bij de Beren-restaurants, de outfit van een arts (vergroot het merk / de autoriteit van ‘arts’), de merchandise van John Deere

 

19. Gadgets

Zelfs gadgets vormen een communicatiemiddel. Kleine hebbedingetjes waar je je logo op kunt printen. Dingen die je op een beurs kunt weggeven of gadgets die je aan een postmailing kunt toevoegen.

Voorbeeld: Pennen, notitieblokjes, stressballetjes, bidon, usb-stick, WK-toeter.

 

20. Huisstijl

Onder huisstijl vallen geprinte media die je praktisch nodig hebt voor je bedrijf. Als je vroeger een bedrijf startte, waren dit de eerste communicatiemiddelen die je gebruikte. Inmiddels is dat (meestal) de website.

Voorbeeld: Visitekaartjes, enveloppen, briefpapier,  een dossiermap, paperclips met logo.

 

21. Product en verpakking

Een specifiek onderdeel van de huisstijl is de verpakking van je product of je product zelf dat een unieke eigen bedrijfsuitstraling heeft.

Voorbeeld: De bekende verpakking van Tony’s Chocolonely, het bordje van Heras Hekwerk, het Fatboy-label, Doppers. 

 

22. Administratie

Administratieve items zijn vooral praktische documenten. Ze worden verstuurd door uitvoerende afdelingen, zoals logistiek, facturatie of administratie. Veel bedrijven ‘vergeten’ aandacht te besteden aan deze administratieve communicatiemiddelen.

Voorbeeld: Pakbonnen, orderbevestigingen, facturen of een restaurantbonnetje (waarmee je 5% korting krijgt bij je volgende bezoek). 

 

23. Offertes

Je kunt een simpele offerte maken via een e-mailtje of je zorgt voor een offerte in huisstijl, compleet met referenties, voordelen en productaanbiedingen. De offerte is een communicatiemiddel op zichzelf.

Voorbeeld: Een offerte van Communicatiebureau Proven Context voor het maken van een website.

 

24. Brochure of flyer

Papieren media helpen om zichtbaar te blijven. Een brochure kun je meenemen op een afspraak of versturen per post. Om bijvoorbeeld je volledige set aan diensten te tonen. En een flyer kan je helpen om lokaal zichtbaar te worden.

Voorbeeld: De Bol.com-sinterklaasbrochure, de huis-aan-huis-flyer van Kruidvat of een flyer van een pretpark die op de balie van een hotel ligt.

 

25. E-book, Checklist, Whitepaper

E-books, checklists of whitepapers zijn moderne vervangers van de brochure. Je biedt ze aan in online campagnes of op je website. Ze vormen een zachte conversie.

Voorbeeld: Ons e-book SEO, een vakantie-checklist van de ANWB, een whitepaper met belastingsubsidies voor ondernemers. 

 

26. Magazine

Je kunt als merk zelf een magazine opzetten. Het doel hiervan is (meestal) om mensen te inspireren rondom jouw. Inspiratie-magazines zijn eigenlijk een soort offline blogs.

Voorbeeld: De Kampioen van de ANWB,  de Allerhande van Albert Heijn.

 

27. Website (corporate)

Je eigen website is één van je belangrijkste en meest krachtige communicatiekanalen van je bedrijf. Het vormt voor veel bedrijven de start van een bedrijf.

Voorbeeld: Elke website van elk bedrijf 🙂.

 

28. Actie-website

Je kunt als bedrijf, of met meerdere bedrijven samen, een website opzetten rondom een specifiek thema of rondom een actie. Deze actie-website staat los van je eigen corporate website.

Voorbeeld: Wijzijndestad.nl als initiatief van ondernemers in Middelburg of de website van een eenmalig bedrijfsevenement. 

 

29. Brand stores

Brand stores zie je vooral in de grotere hoofdsteden wereldwijd. Brand stores willen je inspiratie bieden rondom een merk. Je kunt in de winkels ook dingen kopen. Maar ‘branding’ is absoluut het voornaamste doel.

Voorbeeld: M&M’s-store in New York, Ferrari-store in Parijs, i-stores van Apple.

 

IntoCash logo

De juiste mix voor IntoCash

IntoCash was onvoldoende vindbaar in Google. Veel geld ging op naar Google Ads. Wij bedachten de juiste mix van communicatiemiddelen. Het resultaat: veel meer organische ipv betaalde bezoekers.

E-mailing

Via e-mails blijf je (periodiek) onder de aandacht bij (potentiële) klanten. Je kan inspiratie beiden, aanbiedingen doen, relevante informatie sturen. Vaak is het belangrijkste doel van de mail: bezoek naar de website genereren en het aantal verkopen/leads verhogen.

30. Direct e-mailing / automation

Via direct e-mailing breng je een bepaalde dienst of product onder de aandacht bij een specifieke doelgroep. Direct e-mailing is een ander woord voor commerciële e-mailing. Je brengt iets direct onder de aandacht bij de (potentiële) klant. Via marketing automation ontvangen website-bezoekers en klanten geautomatiseerde e-mail- en marketinguitingen. Het gedrag van klanten (bijv. het klikgedrag op jouw website en de open-ratio van nieuwsbrieven) wordt gekoppeld aan hun profiel. Op basis daarvan wordt er een persoonlijke marketingacties opgezet, specifiek gericht op de klant.

Voorbeeld: Een mail van HelloFresh met daarin een kortingscode voor 10% korting op je volgende maaltijdbox. 

 

31. Administratieve mail

Administratieve mail, ja ook dat is één van de 115 communicatiemiddelen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan facturen, betalingsherinneringen, mails over terugbetalingen en en automatische berichten over abonnementen.

Voorbeeld: Je ontvangt een mail van je provider dat je abonnement binnenkort afloopt en krijgt een nieuw abonnement inclusief nieuwe telefoon aangeboden. 

 

32. Persoonlijke e-mail

Een persoonlijke e-mail is een mail van een persoon naar een andere persoon. De mail is specifiek gericht aan één persoon.

Voorbeeld: Een medewerker stuurt een persoonlijke e-mail naar een klant die hij/zij goed kent. In de mail vraagt de medewerker hoe het gaat en of de klant wellicht interesse heeft in een tijdelijke actie dat het bedrijf aanbiedt. 

 

33. Nieuwsbrief

Een nieuwsbrief is een opgemaakte e-mail met daarin updates, aanbiedingen en informatie vanuit een bedrijf. Nieuwsbrieven worden meestal gestuurd om onder de aandacht te blijven bij de klanten, websitebezoek te genereren en producten/diensten te promoten. Voor het opmaken en versturen van de nieuwsbrieven wordt vaak gebruik gemaakt van e-mail marketing software, zoals GetResponse of MailChimp.

Voorbeeld: Mensen die een aankoop doen bij een online schoenenwinkel, stemmen in met het ontvangen van de maandelijkse nieuwsbrief. In deze nieuwsbrief worden de nieuwste sneakers gepromoot en schoenentrends uitgelicht. 

 

Events

Events trekken een specifiek publiek aan. Dit maakt deelnemen aan of het organiseren van events een slim marketingcommunicatiemiddel. Je kan namelijk een dienst of product presenteren aan potentiële klanten.

34. Deelnemen aan event

Door deel te nemen aan een event kan je jouw merk, dienst of product presenteren aan een heel gerichte doelgroep. Potentiële klanten maken live kennis met jouw bedrijf, product of dienst. En dat prikkelt de zintuigen.

Voorbeeld: Je staat met een stand op een vakbeurs of bezoekt met jouw bedrijf (netwerk)vakbeurzen. 

 

35. Event organiseren

Je organiseert vanuit jouw bedrijf of merk een event. Op deze manier creëer je aandacht voor jouw merk/bedrijf.

Voorbeeld: Emerce is een multichannelplatform over online business en marketing. Emerce organiseert meerdere events voor vakspecialisten, zoals Emerce Health, Emerce Retail en Emerce Digital Marketing. 

 

36. Webinar geven

Een webinar is een online presentatie, training, bijeenkomst of workshop. Wanneer jij de webinar geeft, ben je de presentator of host. Het doel is om jouw kennis te delen met het publiek. De personen die zijn aangemeld voor de webinar, hebben interesse in het onderwerp waar jij informatie over geeft. Je toont jezelf als specialist, wat potentiële klanten over de streep kan trekken om contact met jou op te nemen na de webinar. Daarnaast ontvang je contactgegevens van potentiële klanten, aangezien een aanmelding vaak verplicht is.

Voorbeeld: Je geeft een webinar over de kracht van e-mailmarketing en je deelt achteraf de contactgegevens van jouw eigen marketingbedrijf. 

 

Het totaaloverzicht van alle communicatiemiddelen. Ontwikkeld door communicatiebureau Proven Context.

Download gratis. Hét totaaloverzicht van alle communicatiemiddelen.

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Gastblog

Gastbloggen is het schrijven van een blog voor andere websites. Hiermee vergroot je de bekendheid voor jouzelf als persoon/schrijver, je merk, product of dienst. Je kan door een bedrijf, website of organisatie benaderd worden om een gastblog te schrijven. Je kan ook zelf een blog schrijven en deze indienen om te worden gepubliceerd.

37. Zelf gastblog aanleveren

Door een gastblog aan te leveren, zet je jezelf neer als specialist in een bepaald vakgebied. De lezers van de blog zijn geïnteresseerd in het onderwerp, wat hen vaak potentiële klanten maakt. Een specialistische gastblog kan de lezers overhalen contact met jou op te nemen. Daarnaast is het altijd aan te raden om een link naar je eigen website te verwerken in de gastblog. Dit levert een extra backlink én meer websitebezoekers op, wat weer goed is voor je positie in Google.

Voorbeeld: De gastblogs die directeur Olaf Geysendorpher van Proven Context schrijft voor Frankwatching. 

 

38. Betalen voor gastblogs 

Via platforms als LinkPizza kun je bloggers inschakelen om een blog te schrijven, tegen betaling. Deze blog kan bijvoorbeeld gaan over jouw product of dienst. Op deze manier komt jouw merk/bedrijf/dienst onder de aandacht op verschillende platformen.

Voorbeeld: Je wilt werken aan jouw positie in Google. Je schakelt meerdere bloggers in om een blog te schrijven met daarin een link naar jouw website. 

 

Guerrilla marketing

Guerrilla marketing is een communicatiemiddel waarmee je op een verrassende en originele manier onder de aandacht komt. Je probeert zo veel mogelijk publiciteit te krijgen met vaak een beperkt budget. Guerrilla marketing schreeuwt om creativiteit. Want alleen op die manier spring je eruit.

39. Wildplakken posters

Een bekende vorm van buitenreclame: het wildplakken van posters. Let wel op: dit is op de meeste plekken in Nederland illegaal. Hoe dan ook, het blijft een relatief eenvoudige manier om een groot publiek te bereiken.

Voorbeeld: Je organiseert een dance-event in Rotterdam en plakt enkele weken van te voren in 4 grote uitgaansstraten meer dan honderd promotie-posters.

 

40. Hoesjes om fietszadels

Nederland fietsland. Het verspreiden van zadelhoesjes is dan ook een heel effectieve vorm van guerrilla marketing. Zadelhoesjes zijn handig: ze worden daarom niet snel weggegooid. Daardoor zien veel mensen je reclame/boodschap. De hoesjes zijn ook snel te verspreiden: zoek een grote fietsenstalling op, en gaan.

Voorbeeld: De zadelhoesjes van JMG (Jobs & Media Group) om sollicitanten aan te trekken. De leus luidt: ‘Zit jij al op je plek?’

 

41. Sticker op lantarenpalen 

Goedkoop en snel gedaan: stickers plakken op lantarenpalen. Een simpele vorm van guerilla-marketing, met een groot bereik.

Voorbeeld: Reddit-oprichter Alexis Ohanian plakte onderweg overal stickers van Reddit op. En niet lang daarna verschenen de stickers overal door Amerika

 

42. Ludieke actie (met viral-kans)

Bij Guerrilla-marketing geldt: hoe creatiever, hoe beter. Door het opzetten van een creatieve, ludieke actie, kan je viral te gaan. Je boodschap verspreidt zich daarmee heel snel.

Voorbeeld: De bekende marketing-campagne uit 1996 van het Amsterdamse Hans Brinker Budget Hostel. Dit hostel stond bekend als het slechte hostel te wereld. De campagne die ze voerden, was ook gericht op dit imago. Ze plakten onder meer vlaggetjes in hondendrollen met de leus ‘Now even more of this at our main entrance’. Het resultaat: heel veel media-aandacht en een groot bereik bij hun doelgroep. 

 

Guest Advertising

Guest Advertising draait om het promoten van jouw merk of bedrijf binnen andere bedrijven of op andere locaties. Jij als adverteerder bent te gast.

43. Adverteren in winkels / horeca

Ook in winkels kan je jouw eigen merk promoten. Dit gebeurt vaak in supermarkten. In de horeca komt het ook steeds vaker voor. Denk aan posters op de toiletdeuren.

Voorbeeld: Reclames op winkelkarretjes.

44. Adverteren op events

Promoot jouw product op een event. Kies een event uit waar jouw doelgroep te vinden is.

Voorbeeld: Op de kerstmarkt met een stand staan om jouw eigen chocolademelk-merk te promoten. 

45. Productpromoties in winkel

Promoot een nieuw product bij winkelend publiek in een winkel.

Voorbeeld: Verkoopdemonstraties van Aviko in de Albert Heijn. 

46. Instore sales (bijv. i-stores)

Instore sales is eigenlijk een merkwinkel in een andere winkel. Beide producten/merken sluiten op elkaar aan.

Voorbeeld: Een haardenwinkel in een grote tegelwinkel. 

 

Influencers

Influencers zijn vaak bekende personen, bloggers, experts of semi-bekende personen die worden ingezet om een bepaalde doelgroep te bereiken en overtuigen. Influencers bereiken de doelgroep meestal via social media, zoals Instagram, TikTok, Facebook en Twitter.

47. Promotie via influencers

Influencers hebben vaak een grote (specifieke) groep volgers en fans. Door jouw dienst, product of merk te laten promoten door een influencer, kan je deze specifieke doelgroep bereiken.

Voorbeeld: Nikkie Tutorials die een make-up product van Mark Jacobs promoot op Instagram

 

48. Zelf influencer worden

Je kan natuurlijk ook zelf influencer worden, en daarmee jezelf én jouw bedrijf promoten.

Voorbeeld: Joel Beukers is een lifestylecoach en, zoals hij het zelf noemt op zijn website, Natural Fitnessmodel. Joel heeft bijna 300 abonnees op YouTube én een eigen bedrijf: Clean Nutrition

 

Linkbuilding

Via linkbuilding ga je aan de slag met links naar je website, vanaf je website en binnen jouw website. Hoe beter de linkstructuur, hoe beter Google jouw website vindt, indexeert en waardeert. Linkbuilding gaat over inbound links, outbound links, interne links en social links.

49. Linkruil

Een linkruil vindt plaats wanneer website A en website B naar elkaar doorlinken. Via linkruil kan je meer inbound links verkrijgen. Inbound links zijn links vanaf een andere website naar jouw website. Maar let op: Google kán het uitruilen van links afstraffen, waarmee je al je opgebouwde link-autoriteit in Google kan verliezen.

Voorbeeld: Je plaatst een gastblog op een bekende website in jouw vakgebied, en linkt daarin door naar de dienstenpagina op jouw website. 

 

50. Portal websites (startpagina)

Portal websites, zoals Startpagina, bevatten veel links van en naar andere websites. Door een linkruil aan te gaan met deze websites, kun je werken aan je linkbuilding. Een tip daarbij: check vooraf de domein autoriteit van de portal websites. Hoe hoger, hoe beter.

Voorbeeld: Je doet onderzoek naar de backlinks van jouw 5 grootste concurrenten. Veel links naar hun websites blijken afkomstig van portal websites. En deze portal websites hebben ook nog eens een hoge domein autoriteit. Een kans voor jou! Jij besluit ook links te ruilen met deze sites. 

 

51. Gastbloggen

Gastbloggen is het schrijven van een blog voor op een andere website. In deze blog kan je een link naar jouw eigen website opnemen. Zo werk je aan je inbound links.

Voorbeeld: Je schrijft als hovenier een blog over hittebestendige tuinplanten voor een grote tuinwebsite. In de blog verwijs je naar jouw dienstenpagina.

 

Het totaaloverzicht van alle communicatiemiddelen. Ontwikkeld door communicatiebureau Proven Context.

Download gratis en ga direct aan de slag met hét totaaloverzicht van alle communicatiemiddelen.

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Mond-tot-mond

Waarschijnlijk een van de oudste communicatiemiddelen: mond-tot-mond reclame. Voor veel bedrijven nog steeds een heel belangrijke manieren om klanten binnen te halen.

52. Mond-tot-mond reclame

Mond-tot-mond reclame komt niet vanuit een bedrijf, maar juist vanuit de klanten. Wanneer klanten enthousiast zijn over een product/dienst/bedrijf, praten ze hierover met kennissen, vrienden, familie en collega’s. Op deze manier krijgt het product/dienst/bedrijf meer bekendheid. Mond-tot-mond reclame is een erg effectieve vorm van reclame. Aanbevelingen van bekenden vinden mensen betrouwbaarder dan aanbevelingen/reclames vanuit een bedrijf.

Voorbeeld: Een nieuwe kledingboetiek opent in een dorp. De doelgroep, meiden in de leeftijd 10-18, zijn dolenthousiast. Ze bespreken de opening met elkaar op school. Tijdens de officiële opening staan er 200 meiden in de rij.

 

Outdoor advertising

Outdoor advertising gaat over alle reclames die in het openbaar worden getoond. De bekendste vormen van outdoor advertising zijn waarschijnlijk adverteren op billboards en in bushokjes, maar er zijn nog heel veel andere soorten.

53. Gigabord aan de snelweg

Allemaal wel eens gezien vanuit de auto: een gigabord aan de snelweg. Ook wel snelwegreclame genoemd. Met een gigabord langs de snelweg bereik je héél veel mensen. Dit maakt deze vorm van reclame ook direct niet gericht. Het is als schieten met hagel. (Behalve de BOB-reclames, die zijn héél erg gericht).

Voorbeeld: Een reclame van Macdonalds + de afslag die je moet hebben om er te eten, geplaatst op een gigabord langs de A48. 

 

54. Abri (bushokje of vrijstaand)

Reclames in bushokjes en tramhokjes. Ook wel abri genoemd. Deze reclames hebben een groot bereik én hangen op een plek waar mensen de tijd hebben om ze te bekijken. Vrijstaande reclames worden ook wel mupi’s genoemd. Deze reclameposters hebben hetzelfde formaat als abri’s, maar hangen op andere, vaak drukke plekken.

Voorbeeld: Een leuk voorbeeld van een interactieve abri komt vanuit La Place. 

 

55. Bord aan lantaarnpaal

Lantaarnpaalborden als communicatiemiddel. Je hebt twee soorten: sandwichborden en lichtmastreclame. Sandwichborden zijn de borden die aan de voet van lantaarnpalen staan. Aan beide kanten is de reclame te zien. Lichtmastreclame zijn de verlichte borden bovenin een lantaarnpaal. Je hebt ook nog een illegale versie: kartonnen borden.

Voorbeeld: De lichtmastreclame van de Albert Heijn, waarin wordt aangegeven na hoeveel meter je moet afslaan om bij de parkeerplaats uit te komen. 

 

56. Voertuig (bus, tram, vrachtwagen)

Door te adverteren op een bus of tram, kan je als bedrijf een lokale doelgroep bereiken. Adverteren op een vrachtwagen kan ook. Wel belangrijk is dat voorbijgangers de reclame direct moeten begrijpen. Moeilijke slogans? Niet doen dus.

Voorbeeld: De busreclame van Even Apeldoorn bellen. De bestickering doet lijken alsof de bus aan de achterkant open is. En dat sluit perfect aan bij hun slogan. 

 

57. Specials (gebouw, vliegtuig-banner, luchtballon, reclamefiets)

We hebben ze allemaal wel eens zien vliegen op een stralende stranddag; vliegtuigjes met een banner erachter. Dit valt onder speciale outdoor advertising. Net zoals adverteren op een gebouw, luchtballon of het rijden met een reclamefiets.

Voorbeeld: Wel een heel bijzondere vorm van luchtballon-reclame: de luchtballon van McDonald’s. Geen reclame op de ballon, maar een ballon in de vorm van frietjes en een hamburger!

 

58. Verwijzingsbordje langs de openbare weg

Een vast verwijzingsbordje met daarop jouw bedrijfsnaam langs de openbare weg plaatsen? Dat kan! Een communicatiemiddel dat voornamelijk wordt ingezet door toeristische attracties, maar in meerdere gemeentes kan elk type bedrijf een verwijzingsbordje aanvragen.

Voorbeeld: Het verwijzingsbordje van onszelf: communicatiebureau Proven Context op de markt in Middelburg.  

 

Personal promotion

Verkopers in de winkelstraat, op het treinstation, aan je deur. Meestal promoten ze een organisatie, goed doel, een krant of een loterij. Bij personal promotion (persoonlijke verkoop) gaat het voornamelijk om het stimuleren van verkoop. Maar persoonlijke verkoop is ook een communicatiemiddel, want het vergroot de naamsbekendheid van hetgeen dat wordt gepromoot.

 

59. Flyer of productsamples uitdelen

Op de markt, in de drukke winkelstraten, bij sportevenementen. Je krijgt een flyer in je hand gedrukt of wordt naar een opvallende stand gelokt waar productsamples worden uitgedeeld.

Voorbeeld: Tijdens de lancering van het nieuwe ijstheemerk Fuze Tea, deelde het merk meer dan één miljoen samples uit. 

 

60. Huis-aan-huisverkoop

Dit communicatiemiddel staat ook wel bekend als deurverkoop of colportage. Verkopers bellen aan om diensten, producten of abonnementen te verkopen.

Voorbeeld: Energiecontracten, alarmsystemen, internetabonnementen die verkopers aan jouw deur proberen te verkopen.

 

61. Verkoop bij evenementen (barista)

Je promoot jouw merk op een evenement, zoals een beurs, opening, feest of première.

Voorbeeld: Voor een bruiloft wordt jouw kaashapjes-bedrijf ingehuurd. Je staat de hele dag met een stand in de tuin. Uiteraard staat het logo van je merk op de stand en wellicht ook op de servetjes. 

 

62. Straatverkoop (krant-abonnement)

Door veel mensen waarschijnlijk genomineerd als één van de meest vervelende communicatiekanalen: straatverkoop. Verkopers in de straat die je (vaak ongevraagd) aanspreken of je bijvoorbeeld een abonnement wilt afsluiten of lid wilt worden van een organisatie.

Voorbeeld: In de winkelstraat staan twee studenten AD-abonnementen te verkopen. 

 

63. Telefonische verkoop (outbound bellen)

Telefonische verkoop is een vorm van koude acquisitie. Organisaties of bedrijven bellen consumenten meestal om een product of dienst te verkopen. Ongevraagde telefonische verkoop is verboden. Alleen consumenten die expliciet toestemming hebben gegeven, mogen gebeld worden. Ook mogen organisaties waar je lid van bent, instanties waar je ooit aan hebt gedoneerd en bedrijven waar je klant bent of bent geweest (tot 3 jaar na bestelling of opzegging) je bellen.

Voorbeeld: Je doet mee aan een win-actie van een hondenvoermerk en vinkt daarbij de optie ‘Ja, ik mag gebeld worden voor promotionele doeleinden’ aan. Je wint niet, maar wordt wel 3 maanden later gebeld door een medewerker die een aanbieding voor puppy-voeding promoot. 

 

Podcast

Een podcast is een opgenomen gesprek of verhaal, dat je on-demand kunt beluisteren. Je downloadt de uitzending op je telefoon, computer of tablet. In veel podcasts gaan meerdere personen (meestal experts) met elkaar in gesprek over een bepaald onderwerp. Podcasts kunnen zowel informatief als entertainend zijn.

64. Adverteren in podcast/radioshow

Er zijn veel podcasts en radioshows. En daarmee ook veel specifieke podcasts/shows, waar een bepaald publiek naar luistert. Hierdoor biedt het adverteren in een podcast of radioshow veel kansen. De mogelijkheden? Je kan een korte audiocommercial laten horen voor- of na de uitzending/aflevering of een reclameboodschap laten voorlezen door (een van de) hosts.

Voorbeeld: In de bekende podcast Man, man, man de podcast wordt in een aflevering van te voren gemeld dat de podcast wordt aangeboden door Hellofresh. Ook noemen de presentatoren een paar voordelen van de maaltijdboxen.

 

65. Deelnemen aan podcast

Word onderdeel van de podcast door (al dan niet tegen betaling) deel te nemen. Ook wel native advertising genoemd. Je bent als bedrijf, merk of organisatie deel van het verhaal.

Voorbeeld: In de Amerikaanse podcast Gastropod worden verhalen achter eten verteld. Gastropod heeft een samenwerking met het Aziatische marinademerk Soy Vay. In een aflevering wordt een achtergrondverhaal verteld over Aziatische marinades, en laat dat nu net Soy Vay’s expertise zijn.

 

66. Zelf podcast starten

Zet jouw bedrijf als expert op de kaart. Door zelf een podcast te maken, laat je zien dat je een expert bent op een bepaald terrein. Is je podcast goed, dan zullen vaste klanten én potentiële klanten ernaar luisteren.

Voorbeeld: DTR- The official Tinder podcast. Een podcast van datingapp Tinder, waarin de makers liefde en dating onderzoeken en bespreken. 

 

Post

Post. We ontvangen het steeds minder vaak. Maar juist dáárom is dit een van de meest interessante communicatiemiddelen. Post valt op. Behalve tijdens de feestdagen.

67. Huis-aan-huis-flyer

Wil je een bepaalde regio, gemeente of provincie kennis laten maken met jouw bedrijf of product? Een huis-aan-huis flyer kan je helpen om een product of dienst (lokaal) te promoten.

Voorbeeld: Een nieuwe hamburgerzaak in de stad flyert bij alle huishoudens in het centrum + 3 omliggende wijken. 

 

68. Flyer in webbestelling

Je runt een webshop en stuurt producten naar klanten thuis. Voeg een flyer toe aan de webbestelling om klanten aan te sporen meer producten bij je te bestellen.

Voorbeeld: Een flyer met daarop een code waarmee de klant 20% korting krijgt op zijn/haar volgende aankoop. 

 

69. Administratieve post

Administratieve post is heel praktische post. Denk aan facturen of betalingsherinneringen. Door deze post op te maken in de huisstijl, wordt het een communicatiemiddel.

Voorbeeld: Een brief van de Belastingdienst. Niet de meest leuke brieven om te ontvangen. Maar wél inclusief logo en huisstijl van de Belastingdienst. 

 

70. Commerciële mailings

Een commerciële mailing is een verrassende manier om bij jouw doelgroep onder de aandacht te komen. Verzamel gegevens van de bedrijven, of nog specifieker: werknemers / eigenaren van bedrijven die je wilt benaderen om jouw diensten te promoten. Stuur een brief, brochure of kaartje op.

Voorbeeld: Bij Proven Context verzamelden we gegevens van eigenaren, communicatie-verantwoordelijken en marketingmanagers van bedrijven in regio Zeeland. We stuurden iedereen een gepersonaliseerde brief + een brochure. 

 

In de mix

Op zoek naar meer bekendheid? Of meer klanten? Bij Proven Context mixen we al 12 jaar de juiste communicatiekanalen. Zo maken we bedrijven sterker. Bel 085 – 1301818 of mail naar info@provencontext.nl

P.R. / Public Relations

P.R. is één van de wat onbekendere communicatiekanalen. Het inzetten van P.R. is een strategie om jouw bedrijf/product/dienst te promoten. Via P.R. creëer je nieuwswaarde. En vaak doet de media dan de rest.

71. Prijs of wedstrijd organiseren

Organiseer een prijs of wedstrijd om zo jouw product of merk onder de aandacht te brengen. Hierbij laat je de deelnemers het grootste werk doen. Zij praten over jouw bedrijf/product, delen posts op social media en nodigen vrienden/familie uit om jouw profiel te volgen.

Voorbeeld: Kledingmerk NA-KD geeft geregeld prijzen weg op hun Instagram-kanaal. Om mee te doen aan de wedstrijd, moeten volgers vaak meerdere dingen doen.

1: het bericht liken
2: minimaal 2 vrienden taggen onder de post
En soms 3: de post delen in hun eigen verhaal om zo meer kans te maken om te winnen

Op deze manier komt het merk onder de aandacht bij volgers van volgers, en daarmee een heel grote groep.

 

72. Innovaties publiceren

Blijf jezelf als bedrijf innoveren en promoot jouw innovaties om onder de aandacht te komen bij (potentiële) klanten.

Voorbeeld: De nieuwste Iphones van Apple. De aandacht hiervoor is altijd erg groot, zelfs al maanden voordat het nieuwe model überhaupt wordt uitgebracht. 

 

73. Onderzoek doen en publiceren

Breng je merk, bedrijf of organisatie onder de aandacht in de media door een onderzoek uit te voeren en te publiceren. Journalisten negeren persberichten die vol staan met reclame. Creëer daarom zelf een nieuwswaardig onderwerp door een relevant onderzoek uit te voeren.

Bijvoorbeeld: Als verzekeraar doe je een onderzoek binnen jouw doelgroep. De cijfers wijzen op een nieuwe trend binnen jouw branche. Je schrijft hierover een persbericht en stuurt het op naar de landelijke kranten. Het onderzoek wordt opgepikt door de Volkskrant. 

 

74. Mening geven over openbaar vraagstuk

Door jezelf of als bedrijf te profileren als expert op een bepaald gebied, kun je worden benaderd om je mening te geven over een openbaar vraagstuk. Jij komt als expert naar voren in het verhaal, wat jouw merk/bedrijf weer promoot. Je kan je uiteraard ook gewoon zelf mengen in een openbaar vraagstuk.

Voorbeeld: Elon Musk Tweette in oktober 2021 dat hij aandelen van Tesla ter waarde van 6 biljoen dollar zou verkopen, als het UN World Food Program (WFP) met een concreet plan kwam hoe dit geld wereldhonger zou oplossen. Daarmee mengde Musk zich in het openbare vraagstuk rondom wereldhonger én zette hij zichzelf en zijn bedrijf (Tesla) positief op de kaart. 

 

Print Advertising

Print Advertising is een offline communicatiemiddel. Het betekent dat jouw boodschap, reclame of tekst wordt opgenomen in printmedia. Denk hierbij aan kranten, brochures, magazines, flyers,

75. Adverteren in krant (landelijk / lokaal)

Landelijk onder de aandacht komen of juist lokaal. Dat kan door de adverteren in de krant. Adverteren in de krant heeft zowel voor- als nadelen. Voordeel: elke dag is er een nieuwe krant. Je kan dus goed inspelen op de actualiteit. Nadeel: de meeste kranten verdwijnen na 1 dag in de prullenbak. Jouw advertentie daarmee vaak ook.

Voorbeeld: ‘Lid raad van toezicht gezocht’. Veel bedrijven en organisaties adverteren in de krant om personeel te vinden. 

 

76. Adverteren in magazine of vakblad

Door te adverteren in een magazine of vakblad, kan je een gerichtere doelgroep aanspreken. Denk aan de doelgroep vrouwen, door te adverteren in de Linda. Of aan paardenliefhebbers door te adverteren in Hoefslag.

Voorbeeld: In de Hoefslag adverteren om een nieuw hoofdstel voor paarden te promoten.

 

77. Adverteren in mailing van ander

Met mailing bedoelen we in dit geval: post of een pakketje vanuit een bedrijf. Als bedrijf of organisatie kan je adverteren in uitingen van een ander bedrijf of organisatie. Denk aan adverteren in magazines, flyers, inspiratiemagazines of het versturen van een uiting in pakketten (flyer in pakket stoppen).

Voorbeeld: In het magazine van de Albert Heijn, de Allerhande, staan veel verschillende advertenties. 

 

78. Advertorial

Een advertorial heeft de opzet van een redactioneel artikel, maar maakt tegelijkertijd reclame voor bijvoorbeeld een bedrijf, merk, organisatie of event. Het is dus een advertentie, gegoten in een fijn leesbaar verhaal.

Voorbeeld: Een lokaal magazine bestaat dankzij sponsors. Één van die sponsors is een woonwinkel. Als ruil, wordt in het magazine een advertorial geplaatst over de woonwinkel. 

 

Product Placement

Product placement is een communicatiemiddel waarbij een product, dienst of merk tegen betaling wordt verwerkt in een uiting (meestal video). Een andere term voor dit communicatiemiddel is ook wel ‘sluikreclame’.

79. Product placement in video

Meestal vindt product placement plaats in video, zoals een televisieserie of film.

Voorbeeld: Cast Away  met Tom Hanks. Een klassieker. Na een vliegtuigcrash komt Chuck Noland alleen vast te zitten op een onbewoond eiland. Zijn beste vriend? Wilson; een aangespoelde volleybal van het merk Wilson. Het merk is overigens zelf benaderd door de scriptschrijvers. Maar het is een prachtig voorbeeld van product placement. Het product is niet alleen te zien in de film; het speelt ook nog eens een hoofdrol.

 

Search Advertising

Search Advertising is een betaalde vorm van adverteren in zoekmachines. Search Advertising wordt ook wel Search Engine Advertising ofwel SEA genoemd. Tekst-, beeld- of videoadvertenties worden tussen de zoekresultaten in Google en Bing getoond. Bij Search Advertising kunnen bedrijven zich promoten bij een specifieke doelgroep.

80. Bing Ads

Bing is een zoekmachine. Ben je op zoek naar een product of dienst? Tik een naam of term in op de startpagina en de zoekmachine doet de rest. Door als bedrijf te adverteren op bepaalde zoekwoorden (zoals ‘marketingbureau’, ‘hondenvoer’ of ‘thuiskapper in Haarlem’), wordt jouw website getoond in de zoekresultaten.

Voorbeeld: Tik maar eens de term ‘paard kopen’ in in Bing. 

 

81. Google Ads

Google is de grootste zoekmachine ter wereld. Ook in Google kan je adverteren, via Google Ads. Het principe werkt hetzelfde als bij Bing. Je adverteert op bepaalde zoektermen. Ook bij Google kan je een tekst-, beeld- of videoadvertentie plaatsen. Het blijft trouwens niet bij adverteren in de zoekmachine. Ook op platformen zoals YouTube en Gmail, die onder Google vallen, kan je adverteren.

Voorbeeld: Google maar eens op de term ‘kanarievoer’. Grote kans dat je een advertentie van PetsPlace ziet staan. 

 

SEO

SEO staat voor Search Engine Optimization. In het Nederlands ook wel Zoekmachine Optimalisatie genoemd. SEO gaat over het optimaliseren van je website voor zoekmachines zodat je website hoger in de zoekresultaten komt. SEO richt zich daarbij op zoekwoorden, content, linkbuilding, sitestructuur en techniek.

82. Zichtbaar in Google Search

Met ‘zichtbaar worden’ bedoelen we hoe goed mensen jouw website vinden in de ‘gratis’ vermeldingen van Google. Ook wel Google Search genoemd. De betaalde vermeldingen zijn Google Ads (zie hierboven). Een hogere positie in zoekmachines is belangrijk. Maar liefst 44% van de gebruikers klikt op de nr 1. positie in Google. Op de nummer 7 wordt nog maar 13% geklikt (bron: Searchmetrics).

Voorbeeld: Je verkoopt deurmatten. Jouw homepage bevat een SEO-tekst geoptimaliseerd voor het zoekwoord ‘deurmat kopen’. Wie de zoekterm ‘deurmat kopen’ Googelt, ziet jouw website tussen de zoekresultaten. 

 

83. Zichtbaar in Bing

Hetzelfde als zichtbaar worden in Google Search, maar dan in Bing Search.

Voorbeeld: Zie hierboven. 

 

84. Zichtbaar in Google Maps

Via jouw Google Bedrijfsprofiel (Google Mijn Bedrijf) kan je zichtbaar worden in Google Maps. Dit doe je door jouw dienst/product te vermelden in je bedrijfsnaam. Tikt iemand in de buurt jouw dienst/product in op Google Maps? En wordt deze term vermeld in jouw bedrijfsprofiel? Dan wordt jouw profiel getoond.

Voorbeeld: Ben je een communicatiebureau? Zet dit dan in je naamsvermelding. Op deze manier begrijpt Google dat jij een communicatiebureau bent, en wordt jouw bedrijf getoond in Google Maps. 

 

Service

Via service is niet direct veel winst te behalen. Maar wél een hoop te verliezen. Staat een medewerker klanten niet netjes te woord, moeten klanten lang wachten voordat ze een medewerker aan de lijn krijgen, of reageert de chatbot slecht? Dan wordt het imago van jouw bedrijf wellicht geschaad.

85. Medewerker

Een medewerker spreekt en werkt vanuit een bedrijf, merk of organisatie. ‘Wij van Promoclap helpen u graag verder…’. Hoe de medewerker zich gedraagt, heeft invloed op het imago van een bedrijf of organisatie.

Voorbeeld: 08.30 vrijdagochtend bij de tandarts. Je zit in de wachtkamer. Twee tandartsen en de baliemedewerker roddelen over een cliënt die nu al meerdere keren niet op is komen dagen, ondanks zijn slechte gebit. Niet netjes toe naar de andere patiënten, waaronder jij. De medewerkers schaden hiermee het imago van de praktijk. 

 

86. Service per telefoon, chat, WhatsApp of e-mail (persoonlijk)

Via de telefoon, chat of e-mail kan je in contact komen met een bedrijf of organisatie. Deze service draagt ook bij aan het imago van het bedrijf. Sta je klanten snel en accuraat te woord? Dan zet je telefoon, chat en e-mail goed in als communicatiemiddel. Krijgen klanten slechte antwoorden? Duurt het lang voordat ze iemand te spreken krijgen? Dan wordt het communicatiemiddel niet goed ingezet.

Voorbeeld: Klanten kunnen via de chat 24/7 contact opnemen met de klantenservice.  

 

87. Chatbot (niet-persoonlijk)

Steeds meer bedrijven werken met chatbots. Een chatbot is een geautomatiseerde gesprekspartner die is geprogrammeerd om antwoord te geven op (standaard)vragen. Wanneer je als bedrijf een chatbot wilt inzetten, zorg er dan voor dat de chatbot goede en gerichte antwoorden geeft. Op die manier kan je een chatbot effectief inzetten. Wordt de klant niet verder geholpen, dan neemt hij/zij alsnog contact op via een andere manier of schaadt het het imago van je bedrijf.

Voorbeeld: vraag aan Bol.com? Vraag het chatbot Billie! Billie pakte in 2019 al 45% van het klantcontact op. 

 

Social Advertising

Social Advertising is het adverteren op een social media platform. Je betaalt om je advertenties te tonen aan een (specifieke) doelgroep. Er zijn verschillende social media platformen met ook weer verschillende gebruikers. Denk aan zakelijke gebruikers op LinkedIn versus voornamelijk kinderen en tieners op TikTok. Hierdoor kan je als bedrijf strategische keuzes maken.

88. Adverteren op TikTok

Op TikTok heb je verschillende advertentiemogelijkheden.

  • In-Feed Video: advertentie die voorbij komt in de tijdlijn van gebruikers
  • Tile Experiences: hetzelfde als een In-Feed video, maar dan met extra tegels onderaan video waar je meerdere producten kan tonen
  • Brand Takeover: een gifje of video van max 5 seconden die wordt getoond wanneer iemand de app opent
  • TopView: hetzelfde als een Brand Takover, alleen langer en ziet er qua layout ook uit als een In-Feed video. Komt dus meer over als een échte TikTok-video

Voorbeeld: Jouw make-up-bedrijf wil een nieuw soort mascara promoten. Je kiest voor een Brand Takover, die specifiek getoond wordt in de categorie ‘make-up’. 

 

89. Adverteren op Facebook

Op Facebook kan je op drie verschillende plekken adverteren: in het nieuwsoverzicht op de desktop-website, in het nieuwsoverzicht op mobiele apparaten en in de rechterkolom naast het overzicht. Daarnaast kan je op Facebook je ‘target audience’ selecteren. Kies bijvoorbeeld uit een bepaalde leeftijd, interesses, woonplaats en apparaatgebruik.

Voorbeeld: Je organiseert een horecabeurs in Utrecht. Je adverteert op Facebook en je target audience bestaat uit mensen die 25+ zijn, in provincie Utrecht wonen en werken in de horecasector. 

 

90. Adverteren op Instagram

Met meer dan 1 miljard actieve maandelijkse gebruikers is Instagram voor veel ondernemingen een interessant platform om op te adverteren. Ook op Instagram heb je verschillende advertentiemogelijkheden. Van advertenties die getoond worden in Stories tot aan Carrouseladvertenties. Ook de targetingmogelijkheden zijn redelijk uitgebreid; denk aan demografische gegevens en interesses.

Voorbeeld: Je runt een plantenwebshop. Via Instagram promoot je de mooiste planten onder gebruikers in de leeftijd 25-35. 

 

91. Adverteren op LinkedIn

Via LinkedIn kun je zeer specifieke zakelijke doelgroepen bereiken. Bijvoorbeeld ‘Managers bij zorginstellingen’ of ‘Leraren in het Voortgezet Onderwijs’. Dit maakt LinkedIn tot een uniek zakelijk medium. Ook kan je individuele bedrijven als doelgroep targetten en leadforms inzetten. Aan de slag met adverteren op LinkedIn? Maak dan meerdere advertenties en A/B-test deze.

Voorbeeld: Je hebt een eigen coachingsprogramma ontwikkeld. Je wilt dit promoten bij grote bedrijven in de buurt. Je promoot een e-book op LinkedIn, waarmee je interessante contactgegevens van potentiële klanten verzamelt. 

 

92. Adverteren social media overig

Denk hierbij aan Pinterest, Snapchat, Reddit en nog vele anderen.

 

Het totaaloverzicht van alle communicatiemiddelen. Ontwikkeld door communicatiebureau Proven Context.

Gratis! Hét totaaloverzicht van alle communicatiekanalen. Voor marketing- en communicatieteams.

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Social Media

Bijna elk bedrijf of organisatie is tegenwoordig actief op social media. Van grote spelers als Apple tot aan lokale bakkerijen. Veel bedrijven zetten het in om de sociale kant van hun bedrijf te delen met volgers. Social media draagt bij aan de branding van een bedrijf. Denk aan de ludieke posts van Bol.com op Facebook, en de bijbehorende reacties vanuit de klantenservice.

93. Facebook (bedrijf / profiel / posts / groepen)

Facebook kan je op meerdere manieren als communicatiemiddel inzetten. Je kan een bedrijfsprofiel aanmaken en vanuit daar posts plaatsen. Je kan via je persoonlijke profiel een bedrijf of organisatie promoten, door bijvoorbeeld posts te delen. Ook kan je een groep opzetten, waar je jouw doelgroep samenbrengt en eventueel informeert. Dit wordt ook wel een online community genoemd.

Voorbeeld: Tasty, onderdeel van BuzzFeed, plaatst regelmatig video’s van gerechten die in korte tijd worden bereid. Ook zijn de video’s makkelijk te begrijpen zonder geluid. Het resultaat? Meer dan 97 miljoen Facebook-gebruikers vinden Tasty leuk. 

 

94. Instagram (profiel / stories)

Instagram is een social media platform dat je als bedrijf goed kan inzetten om jouw bedrijf of merk te promoten, fans van je merk te creëren en volgers te inspireren. Let hierbij op: Instagram draait om beeld. Denk daarom goed na over de beelden die je post. Maak richtlijnen om een consistente pagina te krijgen. Geef daarnaast ook aandacht aan het kleurenpalet. Door dezelfde kleuren te gebruiken, kun je een eigen, herkenbare stijl creëren.

Voorbeeld: Nike is een goed voorbeeld van een bedrijf dat Instagram inzet om een (fan)community te bouwen. Ze werken samen met atleten die Nike-ambassadeur zijn geworden. Hun volgers worden geïnspireerd door de persoonlijke verhalen en gemotiveerd om met ze te sporten en groeien. De ambassadeurs posten foto’s op hun account met Nike-producten, waardoor ze óók influencers voor Nike zijn. 

 

95. LinkedIn (bedrijf / persoonlijk / posts / groepen)

Zet LinkedIn in als marketingcommunicatiemiddel door een bedrijfsprofiel aan te maken en te posten vanuit je bedrijf. Ook via een persoonlijk profiel kan je jouw bedrijf of merk promoten door bedrijfsposts te delen of te linken naar je website. Net zoals op Facebook, kan je op LinkedIn ook groepen aanmaken (online community ‘s).

Voorbeeld: We promootten onze klant Docent Direct bij hun heel specifieke doelgroep: docenten in het voorgezet onderwijs. Dit deden we via een LinkedIn-community, waar docenten elkaar ontmoeten en worden geïnformeerd door Docent Direct. 

 

96. TikTok (bedrijf / profiel / posts)

TikTok gaat verder dan de bekende dansjes. Dat blijkt wel uit de grote namen die gebruik maken van TikTok: Pathé, het ministerie van Volksgezondheid, Bol.com. TikTok inzetten als communicatiemiddel voor jouw bedrijf, organisatie of merk? Zorg dan dat je content aansluit op je doelgroep, je de trends in de gaten houdt en hierop inspeelt en veel content plaatst.

Voorbeeld: zomaar een chaotisch filmpje op de Bol.com TikTok-pagina. 1.1 miljoen keer bekeken. 

 

97. Google Bedrijfspagina (profiel / posts / reviews)

Met een krachtige Google Bedrijfspagina (Google Mijn Bedrijf) trek je de aandacht van Google-gebruikers. Een volledige pagina komt tevoorschijn in de zoekresultaten én wordt getoond in de resultaten op Google Maps. Vul je profiel aan met de volgende informatie:

  • Adres en openingstijden
  • Link naar je website
  • Een omschrijving van je bedrijf, organisatie, dienst of merk
  • Foto’s en video’s

Plaats daarnaast ook posts op je bedrijfspagina. Denk hierbij aan updates en aankomende evenementen. Als laatste spelen reviews op je Google Bedrijfspagina ook een grote rol. Deze worden prominent getoond. Scoor je slecht? Grote kans dat veel potentiële klanten afhaken. Vraag tevreden klanten daarom altijd om een review. Gebruik hiervoor de handige Google-link die je eenvoudig zelf maakt.

Voorbeeld: onze eigen Google Bedrijfspagina 😉

 

98. Social overig

Hieronder vallen de communicatiemiddelen Pinterest, Tumblr, Snapchat, Reddit, 9gag, Slideshare en nog vele anderen.

 

marketing

Sponsoring

Bij sponsoring gaan twee of meer partijen een samenwerking aan, dat voor alle partijen voordelen biedt. De sponsor betaalt geld, levert een dienst of product, in ruil voor publiciteit. Met natuurlijk als uiteindelijke doel: meer bekendheid (bij een specifieke doelgroep) en meer omzet. Er bestaan heel veel verschillende vormen van sponsoring. Een van de bekendste is sport- en cultuursponsoring.

 

99. Tv-programma sponsoren

‘Dit programma wordt mede mogelijk gemaakt door…’. Door als bedrijf, organisatie of merk een tv-programma te sponsoren, valt jouw reclame niet weg tussen alle andere reclames in het reclameblok.

Voorbeeld: De sponsor van Expeditie Robinson: kauwgommerk BenBits. Een logische keuze volgens BenBits: ‘De deelnemers worden één met de natuur en dat ligt geheel in lijn met de visie van BenBits’. 

 

100. Tv-programma ontwikkelen

Eruit springen als merk, bedrijf of organisatie? Niet meer worden genoemd in de reclameblokken, of voor- of na een uitzending? Ontwikkel dan zelf een televisieprogramma.

Voorbeeld: Miljoenenjacht, een spelprogramma van de Postcode Loterij. Het programma heeft niet eens een eigen website, maar alleen een subpagina op de website van de Postcodeloterij. En ook op de cheques wordt uiteraard het logo van de Postcode Loterij prominent getoond.  

 

101. Sponsoring BN’er

Denk hierbij aan het sponsoren van een artiest of bekende sporter. Bij sport-sponsoring moet de sporter meestal kleding dragen tijdens het sporten met daarop de merknaam van de sponsor. Het sponsoren van een individu brengt ook risico’s met zich mee. Denk aan een sporter die na de eerste wedstrijd geblesseerd raakt en niet meer in beeld komt. Of een artiest die negatief in het nieuws komt.

Voorbeeld: Al even geleden: Tiger Woods kwam rond 2010 negatief in het nieuws vanwege een seksschandaal. Hij verloor daardoor zijn sponsordeal met Gillette. 

 

102. Sponsoring evenement

Door een evenement te sponsoren, kan je ruim onder de aandacht komen bij een specifieke doelgroep. Ook kan je laten zien waar je voor staat. Kies een evenement dat aansluit bij jouw doelstellingen, of kies voor een goed doel.

Voorbeeld: Het Tata Steel Chess Tournament. En zoals het bedrijf zelf uitlegt op de website van het event: “Tata Steel has chosen for sponsor chess as an international top sports, because chess entails strategic thinking and focuses on finding creative solutions for complex issues. Tata Steel has that very same focus”. 

 

103. Sponsoring prijs

Hierbij zijn 2 opties mogelijk.

  • Optie 1: Jouw product of dienst wordt gepresenteerd als prijs, in bijvoorbeeld een spelshow op televisie of een wedstrijd bij de lokale voetbalclub.
  • Optie 2: Jij betaalt de prijs. Uiteraard wordt jouw bedrijf, merk of organisatie genoemd bij de prijsuitreiking en op reclame-uitingen.

Voorbeeld: Op het jaarlijkse barbecuetoernooi van voetbalvereniging MZVC in Middelburg, worden altijd lootjes verkocht. De hoofdprijs in 2019: een fiets gesponsord door Mondial Vogel Verhuizingen

 

104. Sponsoring goed doel

Het sponsoren van een goed doel, kan solidariteit en een verbeterd imago opleveren.

Voorbeeld: Google op ‘Goed doel sponsoren’ en het 2e resultaat is van Cliniclowns. Je komt uit de pagina ‘Waarom zou je met jouw bedrijf Cliniclowns sponsoren?’ 

 

105. Sponsoring team / club (sport)

Lokaal onder de aandacht komen? Denk dan aan het sponsoren van een team of (sport)club. Op deze manier verbind je je als bedrijf aan een lokale club en kom je onder de aandacht bij bewoners en lokale bedrijven.

Voorbeeld: Het voetbalteam van onze copywriter Eva wordt gesponsord door een zorgaanbieder in Zeeland. Ook deze zorgaanbieder merkt het tekort aan medewerkers in de zorg. Het voetbalteam uit Eva bestaat uit meiden in de leeftijd 18-28. De tegenstanders ook. De doelgroep die de zorgaanbieder graag wil bereiken? Juist. 1 + 1 = 2. 

 

106. Sponsoring in de openbare ruimte (bankje in park, piano op station, onderhoud van rotondes)

Door objecten in de openbare ruimte te sponsoren, kun je lokaal onder de aandacht komen. Denk hierbij aan het sponsoren van bankjes in het park, een piano op het treinstation of het sponsoren van het onderhouden van rotondes. In ruil daarvoor wordt de naam van je bedrijf, organisatie of merk op het object geplaatst.

Voorbeeld: in veel natuurgebieden kun je een bankje laten plaatsen. Op die manier sponsor je de natuur.

 

Logo techniq energy

De juiste mix voor TechniQ Energy

Bij TechniQ Energy werden de marketingcommunicatiekanalen niet gericht ingezet. Wij brachten alle mogelijke middelen in kaart.

Video Advertising

Het communicatiemiddel Video Advertising. Ook wel: adverteren met video’s. Waar een paar jaar geleden adverteren op de televisie het meest gangbaar was, zijn er inmiddels een hoop andere mogelijkheden.

 

107. Televisie

Landelijke of lokale aandacht voor jouw boodschap. Dat kan via het communicatiemiddel televisie. Kosten? Meestal veel. Zeker als je zendtijd wilt inkopen bij populaire programma’s of populaire kijktijden.

Voorbeeld: Adverteren in het reclameblok van een voetbalwedstrijd op het WK. Duur!!

 

108. On-demand

Adverteren op platformen waar je on-demand video’s kan kijken. On-demand is letterlijk vertaald: video bekijken op aanvraag. In 2019 werd er al meer naar video’s on-demand gekeken dan naar reguliere televisie. Een interessant marketingcommunicatiemiddel dus.

Voorbeeld: Adverteren op NPO Start

 

109. YouTube

YouTube heeft ruim 30 miljoen bezoekers per dag. Daarnaast zijn er veel targeting-opties en advertentieformats. Dit maakt YouTube voor veel bedrijven een aantrekkelijk platform om op te adverteren.

Voorbeeld: We kunnen een voorbeeld geven, maar je kan net zo goed even zelf een video aanklikken op YouTube. Grote kans dat je direct een video-advertentie te zien krijgt. 

 

110. Bioscoop

We kennen het allemaal. De film is nog niet begonnen, of de popcorn is al op. Popcorn die jij opat terwijl je keek naar (meestal lokale) advertenties op het grote scherm. Video Advertising in de bioscoop is een communicatiemiddel dat je kan inzetten om (lokaal) onder de aandacht te komen.

Voorbeeld: Er is meestal wel een autodealer die reclame maakt voorafgaand aan een bioscoopfilm. 

 

Waarom Digital Marketing belangrijk is icon

Webcare

Webcare.Niet te verwarren met het communicatiemiddel service. Het webcare-team van een bedrijf focust zich op het oplossen van problemen, reageren op klachten en het beantwoorden van vragen van klanten. Webcare vindt vooral plaats op social media, zoals Twitter en Facebook. Maar ook op forums en in online community’s.

111. Forum

Soms hebben bedrijven een forum. Op het forum lossen de medewerkers problemen en klachten van gebruikers op. Ook helpen gebruikers en klanten elkaar. Het forum vormt daarnaast ook een bron van kennis. Veel vragen/problemen zijn er terug te vinden.

Voorbeeld: Het KNP-forum

 

112. Online community

Veel klantvragen komen overeen. Er bestaan niet voor niets FAQ-pagina’s. Daar kun je wat mee als bedrijf, door een online community te starten. Deze community bestaat vaak uit enthousiaste klanten die hetzelfde product of dezelfde dienst gebruiken.

Voorbeeld: De online community van IMU. In 2010 zette IMU een besloten Facebook-groep op, om alle binnenkomende e-mails over een softwareprogramma te kunnen handelen. Klanten werden verzocht om hun vragen in de groep te stellen. De Facebookgroep werd een community van ondernemers die elkaar uitdaagden en verder hielpen. De huidige IMU-community was geboren. 

 

Wat zijn communicatiemiddelen/communicatiekanalen?

Communicatiemiddelen zijn onderdeel van een communicatiestrategie. Door communicatiemiddelen slim in te zetten bereik je het doel én de doelgroep van jouw campagne. Het combineren van combineren zorgt voor een versterkend omnichannel effect.

Overzicht communicatiemiddelen

Dit overzicht van communicatiemiddelen is dynamisch. Het is nooit compleet. Elke dag komen er nieuwe communicatiemiddelen bij of vallen er weer af. Wij houden de lijst zo actueel mogelijk. Het is de meest complete lijst die je op internet kunt vinden! Doe er je voordeel mee!

Kan je niet kiezen?

Weet je niet welke communicatiemiddelen je het beste in kan zetten voor jouw bedrijf? Schakel onze hulp in. Wij hebben meer dan 12 jaar ervaring.

laptop-nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief met nu al 7.250 ontvangers. Voor betere Teksten, Communicatie en Marketing.

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.