Eva|9 juli 2020|3 minuten


De perfecte cta: zo mis je geen conversies

Een goede call-to-action zorgt voor meer conversie. Proven Context geeft 5 tips.

Wat is een call-to-action/CTA?

Een CTA, ook wel een call-to-action genoemd, is een button die de bezoeker de juiste richting op stuurt. Voorbeelden van een CTA zijn ‘Bestel nu’, ‘Neem contact op’ of ‘Lees meer’.  Met een call-to-action kan weinig fout gaan, zo lijkt het. Maar in de praktijk gaat er veel fout. Daarom 5 tips voor het maken van de perfecte CTA.

Proven Context Icon 150 - 240

1. Bepaal de juiste CTA-positie(s)

Een CTA moet opvallen. Plaats de knop daarom op een logische posities op de pagina. Kies voor meerdere posities naarmate je content langer wordt. Drie veelvoorkomende posities zijn:

  • Boven in beeld (sticky). In de balk, naast het menu, staat de belangrijkste knop. Vaak blijft deze altijd in beeld.
  • Boven de vouw/Above the fold. Met deze marketingterm wordt het bovenste gedeelte van de pagina bedoeld. Dit is het gedeelte dat je ziet, voordat je verder scrolt. Let op: dit gedeelte is voor een mobiele device en desktop verschillend. Deze locatie is geschikt voor bezoekers die direct actie willen ondernemen.
  • Onderaan de pagina. Geschikt voor bezoekers die alle informatie willen lezen. Je scrolt namelijk alleen door naar beneden als je geïnteresseerd bent.

2. Geef een duidelijk CTA-doel mee

Kies één tot drie duidelijke doelen. Niets is zo verwarrend als een overvloed aan CTA’s die allemaal een ander doel hebben. Bepaal dus vooraf: wat wil je dat de klant doet? Meer lezen over je bedrijf? Een aankoop doen? Of zich inschrijven voor de nieuwsbrief?

Voorbeeld call-to-action met een (on)duidelijk doel

Je zoekt een kantoorplant. Via Google kom je op een pagina waar de vijf beste kantoorplanten staan omschreven. Bovenaan staat een CTA ‘Meer over ons’, in het midden een met de tekst ‘Andere leuke artikelen’ en helemaal onderaan een met daarop ‘Vind de juiste plant’.

Hebben de CTA’s jou in de juiste richting gestuurd? Nee! Je wilde namelijk een plant kopen. Een logische CTA was daarom geweest: ‘Koop deze plant’. Nog specifieker zou zijn: ‘Koop deze Monstera’.

Nieuwsbrief Proven Context

Verbeter jouw website tot in de puntjes met onze marketingtips. Schrijf je in voor de nieuwsbrief.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

3. Geef je CTA een onderscheidende kleur

Een goede CTA valt op. Is jouw website overwegend grijs met een paar blauwtinten? Kies dan bijvoorbeeld voor een oranje of paarse CTA. Zorg er wel voor dat de CTA aansluit bij het design van de website. Overweeg daarnaast om ook je links dezelfde kleur te geven. De gebruiker weet dan: “Alles met die kleur, daar kan ik op klikken”.

4. Trigger de klant

Zorg ervoor dat de bezoeker ook écht op jouw knop wil drukken. Houd de tekst daarom kort. Je zet de klant aan tot actie door ze aan te sporen. Dit doe je bijvoorbeeld door de woorden ‘nu’ en ‘snel’ te gebruiken. Is een product of dienst gratis? Vermeld dit dan.

Oordeel zelf: een CTA met de tekst ‘Download snel onze gratis checklist’ zet meer aan tot actie dan een knop met de tekst ‘Onze checklist vind je hier’.

5. Denk verder dan de CTA-knop

Een CTA is meer dan alleen een button. Een nuttige call-to-action voor business-to-business-organisaties zijn formulieren. Dit zijn ook CTA’s, alleen iets uitgebreider. In één klap verzamel je hierdoor veel (extra) informatie over de klant.

Call-to-action voorbeelden

  • Wees specifiek bij CTA’s! Dus niet: ‘Download meteen’, maar ‘Download meteen onze kalender’. Zo weet de klant direct waar je hen naartoe leidt.
  • Houd het kort. Dus niet: “Klik hier om vandaag nog onze kalender met speciale data te ontvangen”, maar: “Download direct onze speciale kalender”.
  • Trigger de klant. Dus niet “Hier kan je onze kalender vinden” maar wel: “Download direct gratis onze kalender”.
Nee! Niet gelijk wegklikken. 😮 Onze tips in SEO, tekst en marketing zijn superpraktisch. Je hebt er écht wat aan. Uitschrijven kan altijd nog. 1 x per maand. Probeer het eens 👇🏻
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.