Onze cookies zorgen voor gebruiksgemak en analyseren websitegedrag. Lees meer.

Ik begrijp het

7 praktische linkbuilding tips

Linkbuilding is een uitdaging. Daarom geven we je 7 essentiële linkbuilding tips waarmee je direct, hands-on kunt starten met bouwen aan links.

Door Olaf Geysendorpher op 16 januari 2020

Waarom linkbuilding? 

Ooit was linkbuilding één van dé manieren om jouw site hoger te krijgen in de Google Rankings. Maar de waarde van backlinks of inbound links devalueert. Is linkbuilding daarmee dan onbelangrijk? Nee. Zeker niet. Je moet alleen breder, slimmer en strategischer naar linkbuilding kijken. Daarvoor geven we je 7 linkbuilding tips.

Tip 1. Kies je links bewust

Linkbuilding is veel meer dan links van een andere website naar jouw website. Bouw aan de links naar, van, binnen en zelfs buiten jouw website. Wil je direct aan de slag, maak dan een keuze aan welke links je specifiek wilt werken. En wil vooral niet alles tegelijkertijd aanpakken.

  • Inbound links = Naar jouw website
  • Outbound links = Vanaf jouw website
  • Interne links = Binnen jouw website
  • Social links = Binnen Social Media

Tip 2: Ga voor veilig linkbuilden

Een van de belangrijkste linkbuilding tips: zo veel mogelijk inbound links of backlinks krijgen, is niet alleen een gedachte van vroeger. Het is ook gevaarlijk. Links inkopen via ‘speciale’ dienstverleners. Clicks op links inkopen via een buitenlandse partij. Of websites bouwen, specifiek om links naar jouw website te genereren. Google kent deze technieken en straft ze keihard af. Doe het niet.

Tip 3: Richt je op social

Social media worden steeds belangrijker voor Google. Via social links ziet Google of jouw website populair is. Social links zijn verwijzingen vanuit Twitter, Facebook, Instagram, Pinterest, LinkedIn of één van de vele andere social media platformen die er zijn. De link kan afkomstig zijn vanaf je eigen social media-kanaal of via een post van iemand anders. Google Analytics benoemt social media als een eigen authentieke bron van herkomst. Daarmee laat Google de waardering zien voor deelbare inhoud. Het voordeel van social media is uiteraard dat ze je in staat stellen om relatief eenvoudig in contact te komen met een uitgebreid netwerk aan mensen.

Tip 4: Creëer nieuwswaarde

Een link vanaf een website met autoriteit, een nieuws-website bijvoorbeeld, is veel waard. Maar om zo’n link te krijgen, moet je hard werken. Je moet écht iets te melden hebben. Wat werkt, is onderzoek doen. Onderzoek iets binnen jouw sector. En deel de nieuwe informatie via een ouderwetse PR-actie. Is je nieuws relevant en vernieuwend? Dan gaat dit je zeker links opleveren. 

Tip 5: Optimaliseer de site-structuur

Een bezoeker komt op verschillende plekken in je website binnen. Op de homepage, op een blog of op een categoriepagina. Waar je bezoeker ook komt, zorgt dat hij of zij altijd de juiste links heeft om door te kunnen klikken. Voeg bijvoorbeeld een call-to-action toe die de bezoeker aanzet tot een bepaalde actie. Google waardeert doorkliks binnen je eigen website. 

Tip 6: Durf door te linken

Doorlinken naar een andere website. Je doet het niet graag, want zo stuur je jouw bezoekers naar een andere website. Misschien zelfs wel naar de website van de concurrent. Waarom dan toch doorlinken? Als je jouw bezoekers écht helpt, vindt Google zo’n outbound link fijn. Ook zulke outbound links dragen dan bij aan jouw Google Ranking. De vertrekker moet dan overigens wel een tijdje blijven hangen op die site waarnaar jij linkt. 

Tip 7: Maak engaging content     

De laatste in het rijtje linkbuilding tips. Het klinkt als blabla van communicatiespecialisten: “Engaging content”. Maar die blabla wordt door zowel media als op social opgepakt. Wat het is? Informatie die mensen willen delen. Via links. Zo werk je aan linkbuilding. Praktisch, emotioneel of uniek. 

In de blog Engaging content in 6 stappen lees je hoe jij engaging content creëert.

Waren deze linkbuilding tips nét wat te lastig? Wij helpen je graag verder. 

Olaf_Directeur_Proven Context_vrijstaand
Neem contact op

Perfecte webteksten. Een campage voor meer leads. Een hogere positie in Google. Wij gaan aan de slag. Laat je gegevens achter of bel 085 1301818.