Cursus SEO - 1 - De Basis

Deel 1 van de Cursus SEO Content Marketing. In deel 1 van deze gratis cursus vertel ik je de basis van Content Marketing en SEO.

Door Olaf Geysendorpher op 13 juli 2018

Hieronder vind je het transcript van de video

Welkom bij deze cursus SEO en Content Marketing. In ben Olaf Geysendorpher en in de komende 10 video’s leg ik de basis voor jouw Content Marketing Strategie. Ofwel: hoe kom ik hoger in Google. Je kunt deze video’s zien als een hele korte opleiding of cursus in SEO en Content Marketing.

Wat is Content Marketing?

Je hebt een website. Maar je wordt niet gevonden in zoekmachines zoals Google of Bing. Via Content Marketing, Zoekmachine Optimalisatie en SEO, dat zijn 3 woorden voor hetzelfde, ga je daar wat aan doen. SEO staat trouwens voor Search Engine Optimization.

Waarom zet je Content Marketing in?

Mensen zoeken natuurlijk van alles in Google. Informatie over tuinieren, nieuwe sneakers of een appeltaart-recept. Via Content Marketing zorg je ervoor deze mensen jouw website gaan vinden.

Online Marketing versus Content Marketing

Online Marketing is iets anders dan Content Marketing. Bij Online Marketing, dat ook wel SEA of Search Engine Advertising genoemd, betaal je geld aan Google om getoond te worden in de zoekresultaten. We hebben het dan over Google Ads. Hier zie je bijvoorbeeld vier betaalde advertenties voor de zoekterm “Vrijgezellenfeest”.

Bij Content Marketing betaal je Google niet. Je bent dan vindbaar via de normale resultaten. Dit worden ook wel de organische zoekresultaten genoemd. De organische zoekresultaten staan onder de betaalde resultaten. Ik kom zelf uit Rotterdam. En zoals je ziet, weet Google dat al, want die toont met name zoekresultaten uit mijn regio.

Onderdelen Content Marketing

Als we het hebben over het optimaliseren van Content Marketing, dan letten we specifiek op 6 onderdelen. Op die onderdelen ga ik dieper in, in het vervolg van deze videoserie over Content Marketing. Ik zet ze alvast kort op een rij.

We gaan het hebben over Keywords of Zoekwoorden, de structuur van je website, de content of inhoud van je website, de techniek waarop je website gebaseerd is, links van en naar je website en ten slotte kijken we naar bezoekerssignalen als doorclicks en bounceratio.

In het volgende deel van deze videoserie over Content Marketing ga ik dieper in op het onderdeel Zoekwoorden

Wil je meer leren over SEO en Content Marketing, abonneer je dan op mijn Youtubekanaal of ga naar mijn website Provencontext.nl. Hierop vind je onder andere de gratis Whitepaper SEO Content Marketing. Ook vertel ik op provencontext.nl hoe ik jouw organisatie kan helpen met Content en Zoekmachine Optimalisatie.