SEO en SEA. Verwar ze niet. Het verschil is groot.

SEA en SEO. De letters zijn bijna gelijk. Toch is het verschil groot. Wat zijn SEO en SEA precies?

Door Olaf Geysendorpher op 24 september 2018

Het verschil tussen SEO en SEA

SEO betekent Search Engine Optimization. SEA betekent Search Engine Advertising. Het verschil is tussen SEO en SEA, is dus eigenlijk het verschil tussen Optimization en Advertising.

Search Engine Marketing (SEM)

SEO en SEA vallen beide onder de gemeenschappelijke noemer SEM: Search Engine Marketing. De overeenkomsten bij SEO / SEA zijn de woorden “Search Engine”. De Zoekmachine staat dus centraal. Of beter gezegd: Google staat centraal. 95% van de zoekopdrachten in Nederland vindt namelijk plaats in zoekmachine Google. In de Verenigde Staten bijvoorbeeld, heeft zoekmachine Yahoo nog een veel groter marktaandeel.

Proven Context is specialist in

  • Content Marketing
  • Tekstschrijven
  • Conversie Optimalisatie
  • Marketingcommunicatie
  • E-mailmarketing
WE HELPEN JE GRAAG!

SEO / Zoekmachine Optimalisatie

Search Engine Optimization (SEO) in het Nederlands betekent Zoekmachine Optimalisatie. Via SEO probeer jouw Content en jouw website te optimaliseren, zodat je website uiteindelijk in de top 5 of top 10 van de organische /niet-betaalde zoekresultaten van Google staat. Die positie wordt ook wel je SERP (Search Engine Ranking Position) genoemd.


SEO en Content

SEO wordt opgepakt door de Content Marketeer binnen een organisatie. Wil je een top 5 of 10 SERP te realiseren, dan zet een Content Marketeer een Content Marketing Strategie op. Onder "content" verstaan we teksten, maar ook afbeeldingen, video’s, tools, links en knoppen.

Voor het optimaliseren van je website, kijk je buiten content ook naar de de techniek en structuur van je website. Voor nóg verdere optimalisatie richt je je ook op linkbuilding, Social Media en zoekwoorden. Meer over SEO lees en leer je in mijn Whitepaper SEO Content Marketing.

Whitepaper SEO Content Marketing

  • Hoger in Google
  • Over keywords en links
  • Over content en techniek
  • 100% begrijpelijk
  • 100% praktisch
DOWNLOAD GRATIS

SEA: Adverteren in Zoekmachines

SEA, Seach Engine Advertising of Zoekmachine Adverteren is iets compleet anders dan SEO. SEA wordt niet opgepakt door de Content Marketeer maar door de Online Marketeer. Via SEA maak je in een zoekmachine (Google of Bing) reclame voor jouw website, producten of diensten.

SEA staat min of meer gelijk aan Google Ads. En onder Ads vallen dan onder andere weer: Google Search Advertising, Display Advertising en Shopping Advertising. 

SEA: duur maar gericht en snel

Door te adverteren vliegt je geld in Google er razendsnel doorheen. Tegelijkertijd levert SEA je snel resultaten op. Via Google Ads kun jij jouw advertenties op alle mogelijke manieren instellen. Eenvoudig is dat niet. Google heeft zelfs een Google Academy opgezet om de SEA-basics en als gevorderde SEA-technieken te leren.

3 verschillen SEA en SEO op een rij

Tot slot de verschillen tussen SEA en SEO nog even overzichtelijk op een rij. In deze Infographic over Digital Marketing zie je verschillen ook duidelijk terug.

  • SEA en SEO
    SEA gaat over adverteren, over reclame maken en over jouw positie in de betaalde resultaten van Google. SEO gaat over content maken, je website optimaliseren en gevonden worden in de organische, niet-betaalde resultaten van Google.

  • Geld en Tijd
    SEA kost je meestal veel geld maar biedt snel resultaat. SEO kost minder geld maar vooral veel tijd. SEO-resultaten laten langer op zich wachten.

  • Online en Content Marketeer
    SEA is het domein van de Online Marketeers en SEO van de Content Marketeer


Samgevat is het verschil tussen SEA en SEO gewoon groot. Het zijn écht twee verschillende dingen. De verbindende factor tussen SEO en SEA is Zoekmachine Google. In Google kan je gevonden worden. En op Google kun je adverteren.