Tekstschrijver, Copywriter of Content Marketeer. Wie doet wat?

Tekstschrijver gezocht. Of een Blogger? Of een Content Marketeer? Of Copywriter? Wie doet wat eigenlijk? Lees welke Tekstschrijver je wanneer kunt inzetten.

Door Olaf Geysendorpher op 17 september 2018

Stel, je hebt een tekst nodig. Voor je website of voor een e-mailing. Dan is al snel de vervolgvraag: wie zoek je precies? Een Tekstschrijver of Blogger? Een Content Marketeer of Storyteller? Of toch beter een Copywriter? Het is lastig kiezen als je de verschillen niet precies kent. Daarom zetten we ze op een rij.

Tekstschrijven en Online skills

Storytelling wordt steeds belangrijker. Content schrijven met kennis van SEO ook. Allround Tekstschrijvers hebben steeds meer Online Skills nodig. En kennis van Customer Journey en Persona’s. Een Tekstschrijver moet dus steeds meer kunnen. Hard zoeken dus naar de juiste persoon voor de juiste klus. 

SEO, Copy en Content

Is deze Blog je te lang? Gebruik dan het overzicht hieronder en je ziet in één oogopslag wie je waarvoor kunt inzetten. Snelle conclusie: een Content Marketeer is op dit moment de meest veelzijdige keuze. Content marketeers hebben online kennis, schrijven SEO-teksten en werken vanuit Conversie-doelstellingen. Een goede Content Marketeer is ook Blogger. Alleen voor gewone of commerciële teksten is een ‘gewone’ copywriter wellicht net iets geschikter.

Tekstschrijver versus copywriter

Tussen een Copywriter en een Tekstschrijver zit geen verschil. Copywriter is simpelweg de Engelse vertaling van Tekstschrijver. Copywriter klinkt wat hipper en moderner dan Tekstschrijver. Maar inhoudelijk is er dus geen verschil.

Blogger

Tussen een Blogger en Tekstschrijver zit wél verschil. Een Blogger heeft vaak betere kennis van online regels. Bloggen doe je online. Niet offline. De blogger kent dus de basisbeginselen van SEO en respecteert ook de regels qua Conversie. Omgekeerd is de ervaring van Tekstschrijvers vaak breder. Tekstschrijven is méér een beroep dan Bloggen. Er zijn meer hobby-bloggers dan hobby-tekstschrijvers.

Proven Context - Tekst & Content

  • Tekst voor SEO
  • Commerciële Copy
  • Website-Content
  • E-mailings
  • Engaging Blogs
NEEM CONTACT OP

Storyteller

Storytelling is hip. Bij Storytelling wordt een voorbeeld verhalend en in detail uitgeschreven zodat je je er als lezer volledig in kunt inleven. Een mooi verhaal dus. Vaak met de nodige emotie. Net als in een roman.

Storytelling is zeker niet nieuw. Het is al eeuwen oud. Verhalen zijn de primaire vorm om informatie en kennis over te dragen. Maar online is het als het ware herontdekt. Dat komt omdat veel teksten op internet praktisch en functioneel zijn. Zonder emotie dus. Het internet had behoefte aan mooie verhalen. Dat werd Storytelling.

Storytelling en Content Marketing kunnen overigens flink botsen. Story-titels zijn namelijk meestal niet optimaal voor de vindbaarheid in Google. Vergelijk de onderste twee teksten maar eens. Eentje vormt de titel van een smeuïg verhaal? Met de andere wordt je pagina beter geïndexeerd in Google.

“Bestaand huis kopen? Deze 10 dingen moet je controleren.”

Versus

"Eerst leek het schimmel. Totdat de schimmel begon te bewegen … “

Content Marketeer

Een Content Marketeer kijkt naar het doel van een tekst. De tekst moet iets doen met de ontvanger. Een Conversie realiseren bijvoorbeeld. Een Content Marketeer denkt primair vanuit het doel en de doelgroep, en schrijft dan pas een tekst. Tekst is een middel. Die tekst kan een Blog, Story, SEO-webtekst, E-mailing of gewoon een brief zijn. 

Wie een allround Tekstschrijver zoekt, kan waarschijnlijk het beste uit de voeten met een Content Marketeer. Toets wel altijd of deze Content Marketeer ook écht kan schrijven. Verder bestaat er geen strikte scheidslijn tussen de functies. Een Content Marketeer is vaak ook een Blogger. En een Tekstschrijver kan zich omscholen tot Content Markteer. Zoek je een Tekstschrijver, zorg dan dat je verschillende opties verkent en werkt met testcases waarmee je de kwaliteit van de Tekstschrijver kunt toetsen.