Maak je Content leesbaar én vindbaar via het CCC+ Model

Het CCC-Model van Jan Renkema controleert de kwaliteit van je Tekst en Content. Het CCC+-Model voegt hier SEO-regels aan toe. Check hoe jouw tekst scoort.

Door Olaf Geysendorpher op 1 mei 2018

Via het CCC-model van Jan Renkema kun je de kwaliteit van een tekst beoordelen. Het model helpt je om verder te komen dan een reactie als: "De tekst loopt niet zo lekker”of “Er zit wel een goede vibe in je blog”. Wat in het CCC-model echter ontbreekt, is een visie op vindbaarheid in zoekmachines (SEO). Het uitgebreide CCC+-model houdt hier wél rekening mee. 

Het CCC-Model van Jan Renkema

Jan Renkema is hoogleraar Tekstkwaliteit aan de Universiteit van Tilburg en schrijver van het bekende boek Schijfwijzer. In dit boek en ook in zijn colleges Tekstkwaliteit presenteert Renkema het CCC-model. Dit model is bedoeld om onderbouwd te kunnen beoordelen wat er goed of fout is aan een tekst. In deze video vind je een toegankelijke uitleg van het CCC-model. Of bekijk de uitleg in dit pdf-document.

CCC - Correspondentie, Consistentie en Correctheid

De drie C’s van het CCC-model staan voor Correspondentie, Consistentie en Correctheid. Correspondentie bekijk of de tekst aansluit bij het doel en de doelgroep van de tekst. Consistentie kijkt of tekstkeuzes consequent worden doorgevoerd. Correctheid beoordeelt of de tekst voldoet aan de ‘formele’ tekstregels, zoals spellingsregels.

CCC en vijf tekstniveaus

De drie CCC’s hebben betrekking op vijf tekstniveaus. Deze niveaus zijn criteria waarop je een tekst kunt beoordelen. Deze niveaus helpen je dus om jezelf of iemand anders te voorzien van heldere tekstkritiek.  

  • Tekstsoort
    Wat voor tekst wordt er beoordeeld? Een bijsluiter, een brief of een jaarverslag? Wat zijn de conventies van die tekstsoort?

  • Inhoud
    Waarover gaat het verhaal? Is je verhaal compleet en tegelijkertijd niet te uitgebreid?

  • Opbouw
    Ga je van algemeen naar specifiek of juist omgekeerd? Hoe lang zijn je alinea’s? Gebruik je tussenkopjes? Bevat de inleiding al een goede samenvatting?

  • Formulering
    Schrijf je formeel of toegankelijk? U of jij? Verhalend of Instructief?

  • Presentatie
    Klopt je spelling? Gebruik je opsommingstekens? Zitten er geen tikfouten in de tekst?

Web-teksten en de macht van Google

Teksten op internet hebben naast leesbaarheid een ander belangrijk doel: ze moeten gevonden worden door zoekmachines. Met name door Google. 94% van alle zoekopdrachten op internet wordt uitgevoerd in Google-Search (bron: statcounter). Bing staat ‘tweede’ met 4% marktaandeel.

Proven Context - Tekst & Content

  • Tekst voor SEO
  • Commerciële Copy
  • Website-Content
  • E-mailings
  • Engaging Blogs
NEEM CONTACT OP

Het CCC+- model

Het CCC-model houdt geen rekening met SEO (Search Engine Optimization), ofwel: de vindbaarheid in Google. Het model geeft een oordeel over de kwaliteit van de tekst in termen van leesbaarheid. Niet in termen van vindbaarheid. Maar als niemand een tekst vindt, dan wordt deze überhaupt niet gelezen. Hoe goed de tekst ook is geschreven. Het CCC-model voor web-teksten moet dan ook worden uitgebreid tot het CCC+-model. Inclusief het tekstniveau Vindbaarheid.

"Vindbaarheid" als extra tekstniveau

Vindbaarheid is onmisbaar wanneer je teksten schrijft voor internet. Op websites, in blogs of in social media. Daarom is het tekstniveau Vindbaarheid toegevoegd aan het CCC-model. In mijn Whitepaper ‘Leer SEO Tekstschrijven voor Websites vertel ik uitgebreid hoe je leert tekstschrijven met aandacht voor Zoekmachine Optimalisatie.

De CCC-toepassing van het tekstniveau Vindbaarheid ziet er als volgt uit.

  • Correspondentie
    Wordt er zichtbaar rekening gehouden met het doel om vindbaar te worden in zoekmachines?
    • Is er keyword-onderzoek gedaan?
    • Wordt er rekening gehouden met linkbuilding?
    • Worden headertags in titels en subtitels ingezet?

  • Consistentie
    Worden de regels omtrent vindbaarheid consequent doorgevoerd? 
    • Worden de keywords bijvoorbeeld ook in alt-tags van de afbeeldingen gebruikt?
    • Werken Call-to-Actions (CTA’s) telkens op een vergelijkbare manier?

  • Correctheid
    Worden de vindbaarheid-regels op de juiste manier toegepast?
    • Staan de keywords vooraan in de titel?
    • Hebben de belangrijkste titel een H1-headertag en subtitels een H2 of H3-headertag?
    • Worden links toegevoegd aan relevante woorden en niet aan loze termen als ‘klik hier’

Tekstschrijven voor Websites - Download de Whitepaper

  • Schrijf content voor sites
  • Incl. tekst, tags, links, CTA's
  • Incl. SEO-criteria
  • Incl. praktische checklist
DOWNLOAD GRATIS

Is het CCC-model geschikt voor Blogs?

Het ‘gewone’ CCC-model is geschikt voor Blogs en andere webteksten. Korte alinea’s, korte zinnen, minder gebruik van interpunctie, veel tussenkopjes, een oproep tot clicks, likes of shares, een ruime opmaak, etc. Al deze regels passen in het gewone CCC-model. Regels omtrent vindbaarheid door zoekmachines passen echter niet. Een voorbeeld:

In een Blog over de populariteit van Adidas Sneakers luidt een eerste zin:Steeds meer jongeren dragen Adidas-sneakers”.

Volgens de regels van het CCC-model, zou de zin hierna kunnen zijn:Waarom? Omdat ze lekker zitten en hip zijn ”.

Het tekstniveau Vindbaarheid adviseert echter om keywords toe te passen.Waarom? Omdat de sneakers lekker zitten en Adidas een hip merk is”.

Vindbaarheid botst met Formulering en Presentatie

Met het toevoegen van het tekstniveau Vindbaarheid wordt het CCC-model complexer. Elementaire regels vanuit het CCC-model botsen met die van het CCC+ model. Twee voorbeelden:

  • Woordherhaling kan de vindbaarheid van een tekst bevorderen. Tegelijkertijd kan dit de leesbaarheid van de tekst verslechteren
  • Extra hoofdlettergebruik kan het aantal clicks in Google verhogen. Dit komt het aantal lezers van een tekst ten goede. Maar die hoofdletters botsen alleen wel met de spellingsregels. 

Wat is een goede tekst?

De uitbreiding van het CCC-model tot het CCC+-model is noodzakelijk voor teksten op internet. Negeer je de regels omtrent Google-vindbaarheid, dan loop je lezers mis. Dit roept tegelijkertijd een discussie op: “Wat is nou eigenlijk een goede tekst?”. Een tekst die minder lezers trekt maar goed leesbaar is? Of een tekst die méér lezers trekt maar minder goed slechter leesbaar is?