In 6 STEPPS naar Engaging Content

Engaging Content klinkt nogal vaag. Via deze 6 STEPPS maak ik de term Engaging Content super-concreet. Groei in 6 stappen naar Succesvolle Content.

Door Olaf Geysendorpher op 7 september 2018

Engaging Content? Storytelling? Leker vaag!

"Maak Content die “Engaging is". "Boei je lezers met Storytelling". Ik zie dit echt ongelofelijk vaak staan in blogs en whitepapers. Goed bedoeld, maar gewoon veel te vaag. Als Tekstschrijver of Content Marketeer wil je concreet aan de slag. Gelukkig snapte wetenschapper Jonah Berger dit ook. Hij presenteerde in zijn boek Contagious het STEPPS-model waarin hij aangeeft wat een tekst of story nodig heeft om Viral te gaan. Ik leg het je hier uit.

6 STEPPS om te 'Engagen'

Ok. Ik houd het simpel. Content is gewoon Tekst of Inhoud. En Engaging betekent gewoon dat je Betrokken raakt. Dan hebben we dat helder. Het STEPPS-model van Jonah Berger staat voor Social Currency, Triggers, Emotions, Practical, Public en Stories. In deze blog stip ik deze stappen aan. 

Tekstschrijven voor Websites - Download de Whitepaper

  • Schrijf content voor sites
  • Incl. tekst, tags, links, CTA's
  • Incl. SEO-criteria
  • Incl. praktische checklist
DOWNLOAD GRATIS

STEPP 1 – Social Currency

Weet jij meer dan iemand anders? Dan kun je indruk maken. Stel: je komt net terug van wintersportvakantie. Je boekte je vakantie in een skigebied dat zelfs in de voorjaarsvakantie betaalbaar en rustig bleek te zijn. En het is super-kindvriendelijk. Je hebt nu de beschikking over een uniek stukje informatie. Als je die kennis deelt, levert dat je sociale waardering - Social Currency - op van andere ouders met kinderen én met een wintersportwens.

Waardering is de op één na hoogste stap in de Pyramide van Maslow. Iedereen is op zoek naar waardering. Deel jij jouw kennis, dan krijg jij waardering Anderen kunnen jouw kennis vervolgens ook weer delen. Zo krijgen ook zij ook weer waardering. Social Currency is een essentiële belangrijke stap om jouw content aantrekkelijk te maken.

Social Currency krijg je ook als bedrijf of artiest door filmpjes waarin je op een ludieke manier autoriteit uitstraalt. Check zeker even deze Youtube-filmpjes over blender-willekeur (ging Viral) en jongleer-uitdagiingen (heeft Viral-potentie).

STEPP 2 – Triggers

Zorg dat jouw merk, product, app of blog aanhaakt bij iets dat mensen regelmatig zien, horen, ervaren of nodig hebben. Bij voeding voor planten denk je bijvoorbeeld aan Pokon. Maar Pokon is een merknaam. Hoe noem je het product zelf eigenlijk? Ik heb geen idee. Een "Plant- en grond-voedingssuplement"? Ik ken alleen Pokon. Zo sterk is het merk. Hetzelfde geldt voor Spa Rood en Speculoos. 

Kun je hier zelf ook iets mee? Jazeker! Trigger jouw content, product, merk, app of wat dan ook aan iets dat je vaker nodig hebt. Zo wordt jouw product, blog, app of merk automatisch getriggerd. De succesvolle Nederlandse serie De Luizenmoeder wordt getriggerd, elke keer dat je met je kinderen de basisschool bezoekt (er even van uitgaand dat je kinderen hebt). Wat er op die basisschool gebeurt, doet je denken aan De Luizenmoeder. En omgekeerd werkt dit hetzelfde.

Andere succesvolle Triggervoorbeelden:

  • “De mmmmmm van …. “
  • “Wij van ….. adviseren ….”
  • “Jazeker! … ”

STEPP 3 – Emotions

Een saai geklede huisvrouw of een autoverkoper zingen in Britains Got Talent onverwacht de sterren van de hemel. TV-Kijkers pinken een traantje weg, surfen naar Youtube en klikken op Share.

Een heel ander, schrijnend voorbeeld. Duizenden Syrische bootvluchtelingen verdronken in de Middellandse Zee. De media noemde ons de cijfers en statistieken. Ernstige cijfers. Maar ze raakten ons niet. Tot er opeens een foto van een jongetje verscheen. Aylan. 3 jaar. Liggend op z’n buik. In de branding van de zee. Dood. Ik was geschokt. De wereld was geschokt. Politici kwamen in beweging.

Emoties doen iets met ons. Verdrietige emoties, zoals bij het Aylan. En gelukkig ook positieve emoties, zoals bijvoorbeeld bij de All You Need is Love Kerstspecial. Als content je raakt, ga je die content delen met anderen.

STEPP 4 – Practical

Weet jij hoe iets werkt, vertel het dan? Je plafond witten met een verfspuit? De spelregels van Kolonisten van Catan? Dit blog over Engaging Content? Mensen helpen elkaar graag. Het uitwisselen van praktische informatie hoort daarbij. Moet de praktische informatie die je maakt, geschikt zijn voor de massa? Nee. Hoe specifieker, hoe beter. Specifiekere informatie wordt sneller gedeeld. Daarbij geldt natuurlijk wel dat specifieke informatie een kleinere groep mensen bereikt. Maar wel exact de juiste groep mensen. 

STEPP 5 – Public

Heel veel informatie blijft verborgen. En dat terwijl veel mensen die informatie goed kunnen gebruiken of leuk zouden vinden. Stap 5 is eigenlijk heel simpel: deel jouw mening, jouw kennis of jouw visie. Houd het niet voor jezelf.  

Met mijn bedrijf Wegwijs.nl wilde ik de gortdroge cijfers over woningprijzen van het CBS en Kadaster op een toegankelijke manier in een grafiek te zetten. Ik ontwikkelde daarbij een relatief eenvoudige tool waarmee je de prijs van jouw huis kon invullen en waaraan vervolgens de CBS-data werd gekoppeld. Zo kon je de waardeontwikkeling van jouw huis volgen.

Het gevolg: een superscore in Google. Wie zoekt op “Wat is mijn huis waard” vindt Wegwijs terug op plek 2 in Google. De tool is al honderduizenden keren gebruikt. Ik had het idee voor de tool al drie jaar in mijn hoofd zitten. Maar ik had het voor mezelf gehouden. Alleen door het idee openbaar te maken, kon het groeien.

Proven Context is specialist in

  • Content Marketing
  • Tekstschrijven
  • Conversie Optimalisatie
  • Marketingcommunicatie
  • E-mailmarketing
WE HELPEN JE GRAAG!

STEPP 6 – Stories

Tijdens mijn studie Communicatie- en Informatiewetenschappen aan de Universteit van Tilburg werd er in een college vertelt over hedging. Hedges zijn afzwakkingen in de tekst. Manieren om je tekst aardiger te maken. Eufemismen. Voor de uitwerking van de opdracht had één van de studenten een e-mailwisseling gebruikt tussen hem en een vriend. Ze hadden ruzie. De student toonde de hele mailwisseling op het scherm. Alle verwijten, scheldwoorden en emoties werden openbaar gemaakt.

De student vertelde alle details over de ruzie. Hierin verwerkte hij feilloos de theorie over hedging. Smullen was het. Zo maar een blik krijgen in iemands privéleven is leuker dan leuk. Als hij z'n discussie op internet had gezet, was zijn verhaal zeker veelvuldig gedeeld. En in dit geval zorgde de story ervoor dat alle studenten, inclusief ikzelf, de saaie hedging-theorie goed wisten te onthouden. 

Dit waren ze: de 6 STEPPS om jouw Content Engaging te maken. Je zal deze tips niet allemaal en altijd kunnen toepassen. Maar alleen de bewustwording van deze theorie kan al helpen. Deze 6 STEPPS gaan jou ondersteunen in het creëren van Engaging Content. Meer weten? Lees het boek Contagious van Jonah Berger. Hulp nodig bij het maken van Engaging Content? Neem contact met me op.