Cursus SEO - Deel 3 - Zoekwoordplanner & Keywords Clusteren

In deel 3 van deze Cursus SEO leer je hoe de Zoekwoordplanner werkt, wat Zoekwoorden Clusteren is en welke Keywordtools je kunt gebruiken.

Door Olaf Geysendorpher op 27 september 2018

Deel 3 van de cursus SEO Content Marketing

De Whitepaper SEO Content Marketing vormt de Handleiding bij deze Cursus SEO en Content Marketing. De tekst hieronder is het transcript van de video. Je kunt de video ook via Youtube bekijken. Daar komt hij nét wat beter tot z'n recht. 

Starten met de Zoekwoordplanner

In deel 3 van deze serie over Content Marketing gaan we verder met de Zoekwoordplanner en hoe je deze Zoekwoordplanner kunt gebruiken als basis voor jouw Content Marketing Strategie.

Zoek in Google op Zoekwoordplanner en ga naar de pagina. Je bent nu in het startscherm aangekomen. Vanuit hier kun je verder naar de planner.

Let op: als je Zoekwoordplanner wilt gebruiken, moet je Google Ads-account hebben. Dat komt omdat de Zoekwoordplanner eigenlijk een tool is voor Online Marketing. Maar zoals ik je in de vorige aflevering al vertelde: als Content Marketeer heb je hier óók heel veel aan.

Zoekwoorden vinden

Je bent nu in het startscherm van de Zoekwoordplanner. Zorg dat je, voordat je gaat beginnen, al een lijstje hebt gemaakt met zoekwoorden waarop jouw bezoekers zoeken. Denk zo breed mogelijk. Net als in de vorige video richten we ons op vrijgezellenfeesten. Jouw bedrijf is bijvoorbeeld een evenementenbureau en vrijgezellenfeesten zijn dan een belangrijke inkomstenbron.

  • Via de zoekwoordplanner ontdek je verschillende dingen
  • Dat mannen en vrouwen hele andere resultaten willen zien
  • Dat de concurrentie hoog is op de meeste zoektermen
  • Dat een lage concurrentie vaak samen valt met weinig zoekopdrachten
  • Dat er ook zoekwoorden ontbreken. ‘Vrijgezellenfeest grappen’ staat bijvoorbeeld niet in de lijst
  • Dat er dus duidelijk content kansen liggen in longtail zoekopdrachten. Dat zijn specifieke zoekopdrachten die niet direct tot verkoop leiden maar waarmee je wél bezoekers op je website kunt krijgen. “Vrijgezellenfeest grappen” is zo’n longtail woord. Maar ook “ideeën vrijgezellen”

Zoekwoorden exporteren

Elke keer als je een zoekopdracht doet, kun je de resultaten exporteren. Naar Excel bijvoorbeeld. Dat doe je via de knop ‘Zoekwoordenideeën Downloaden”. In Excel zien je zoekresultaten er dan min of meer als volgt uit. Let op: als je meerdere exports doet, zul je veel dubbele zoekwoorden moeten verwijderen.

Proven Context is specialist in

  • Content Marketing
  • Tekstschrijven
  • Conversie Optimalisatie
  • Marketingcommunicatie
  • E-mailmarketing
WE HELPEN JE GRAAG!

Zoekwoorden Clusteren

Nu komt eigenlijk het belangrijkste. Je gaat alle zoekwoorden clusteren of bundelen. Hiervoor gebruik je twee criteria:

  1. Horen zoekwoorden wél of niet bij elkaar?
  2. Wordt het makkelijk of moeilijk om bezoekers voor deze zoekwoorden te interesseren voor jouw website?

Webpagina’s maken via Zoekwoorden

We zijn weer in Excel. Ik heb nu de hele lijst aan woorden teruggebracht tot enkele webpagina’s. Let op: dit is maar een voorbeeld. Bovenaan zie je aantal pagina-namen waarbij het moeilijk zal worden om gevonden te worden in Google. Al je concurrenten richten zich namelijk ook op deze woorden.

Maar toch moet je deze pagina’s hebben. Komt er iemand op je website, via een Blog bijvoorbeeld, dan gaan ze naar deze pagina’s op zoek. Het zijn de standaardpagina’s van je website. Dit wordt ook wel Statische Content genoemd.

Daaronder zie je aantal titels van Blogs zou kunnen maken. Waarom Blogs denk je nu misschien? Omdat de zoektermen zich goed lenen voor een Blog.

Andere Keywordtools

We hebben het nu de hele gehad over de Zoekwoordplanner van Google. Maar er zijn nog veel meer tools die je kunnen helpen bij het vinden van relevante zoekwoorden. 

Je hebt een paar gratis tools zoals:

Waar je meer aan hebt zijn veel Zoekwoordtools zoals SEMrush, Ahrefs en MOZ. Deze zijn niet gratis en starten vanaf zo’n 100 euro per maand. Deze tools helpen je onder meer met het volgende:

  • Te ontdekken op welke zoekwoorden je concurrent scoort
  • Wat je Page Ranking in Google is op de zoekwoorden van jouw keuze
  • Welke websites er naar jouw website linken. Erg nuttig om te weten.​

Meer over SEO en Content Marketing

Wil je meer leren over SEO en Content Marketing, abonneer je dan op mijn Youtubekanaal of ga naar mijn website Provencontext.nl. Hierop vind je onder andere de gratis Whitepaper SEO Content Marketing. Ook vertel ik op provencontext.nl hoe ik jouw organisatie kan helpen met Content en Zoekmachine Optimalisatie.

Andere Delen Curus SEO

 

Neem contact op

Proven Context verbetert de resultaten van jouw organisatie. Via SEO, tekst, marketing en communicatie. Bel 085 - 1301818 of vul het formulier in.